stijve spieren
Written by Muscle Concepts

Stijve spieren

Het is weer zover, je wilt je bed uit en voelt dat je spieren stijf aanvoelen. Vervelend gevoel he? Je denkt bij jezelf na hoe het komt dat je spieren zo voelen en bedenkt dan dat je gister een intensieve training hebt gehad. Niet zo gek dat je last hebt van stijve spieren, maar het is natuurlijk niet iets wat je vaak wilt hebben. In deze blog gaan we dieper in op de oorzaak van stijve spieren en wat je er tegen kunt doen.

Wat zijn stijve spieren?

Stijve spieren zijn het gevolg van overmatig gebruik van spieren. Wanneer je spieren overmatig of verkeerd gebruikt, hebben je spiercellen meer energie en zuurstof nodig. Als er te weinig zuurstof aanwezig is, wordt er melkzuur aangemaakt in je spieren. Als dit melkzuur niet volledig afgevoerd kan worden door het bloed, zal het zich vervolgens ophopen in de spieren en dit veroorzaakt spierpijn. Daarom is het ook heel belangrijk dat je doorbloeding ook na de training is, om de stijve spieren wat te kunnen verzachten.
Ook kan spierpijn veroorzaakt worden door de minuscule scheurtjes die in de spiervezels ontstaan door het sporten. Dit is heel normaal wanneer je hebt getraind en dit zorgt ervoor dat je spieren groeien, maar het kan wel een aantal dagen spierpijn met zich meebrengen.

Hoe krijg je stijve spieren?

Stijve spieren ontstaan meestal na een te lange of te intensieve belasting van je spieren. Meestal komt dit door een sport, maar het kan ook komen doordat je de hele dag een bepaalde houding hebt aangenomen op je werk of zwaar lichamelijk werk uitvoert. Meestal voel je deze pijn niet direct, maar na een tijdje. Dit gecombineerd met werkdruk of stress kan het nog erger maken.

Wat kun je tegen stijve spieren doen?

Stijve, strakke en gespannen spieren kun je het best zo snel mogelijk genezen. De kans is namelijk groot dat je je sneller gaat blesseren wanneer je met stijve spieren een intensieve work-out gaat doen.. Dat kan ervoor zorgen dat je spieren zwakker, nog stijver worden dat dit of dat je je in het ergste geval echt blesseert door bijvoorbeeld een spierscheuring. Gelukkig zijn er voldoende oplossingen om spierpijn te beperken en te verhelpen:

  • Voeding
  • Supplementen
  • Hydratatie
  • Bewegen / Sporten
  • Massage
  • Stretchen
  • Overige methodes

Voeding om spierpijn te beperken

Spieren hebben een combinatie van macronutriënten en micronutriënten nodig om goed te functioneren en te kunnen herstellen na een intensieve training. Een aantal voedingsstoffen kunnen hierin een grote rol spelen:

  1. Eiwitten. In de eerste plaats is het zaak dat je voldoende eiwitten eet. Eiwitten helpen de spieren namelijk snel na een training herstellen en kunnen daardoor de spierpijn beperken.
  2. Vitamines. Ook zijn de juiste vitamines van belang. Zo zijn Vitamine B, C, E en D van invloed op het beperken en voorkomen van spierpijn. Dit komt doordat zij onder andere zorgen voor optimale werking van de spieren (Vitamine B) en soepelheid van weefsels en spieren (Vitamine E). Daarnaast zorgt Vitamine C voor de aanmaak van collageen in het lichaam, wat nodig is voor een soepele verbinding tussen je spieren en je botten.
    Deze vitamines zijn voornamelijk te vinden in groente, fruit, noten en vlees. Als fanatieke sporter is het daarom belangrijk om dit voldoende binnen te krijgen.
  3. Magnesium. Magnesium helpt het lichaam te herstellen wanneer het beschadigd is en ondersteunt het behoud van soepele spieren. Dit komt onder andere doordat magnesium de werking van bovengenoemde vitamines ondersteunt in het lichaam.
  4. Zink. Zink is belangrijk, omdat het bijdraagt aan de opbouw van eiwitten en daarmee de groei, ontwikkeling en vernieuwing van het beschadigde spierweefsel.

Stijve spieren verhelpen met supplementen

Doordat het lastig kan zijn om alle belangrijke voedingsstoffen in de juiste mate dagelijks binnen te krijgen, kunnen voedingssupplementen een uitkomst zijn. Bekijk hieronder de belangrijkste supplementen tegen stijve spieren.

Hydratatie

Dehydratie kan ook zorgen voor stijve spieren. Zo’n 75% van een spier bestaat uit water. Dit water bevat mineralen die een belangrijke rol spelen in het verwerken van signalen van je spieren naar je zenuwstelsel (en andersom). Zorg er dus voor dat je dagelijks minimaal 2 tot 3 liter water drinkt.

Bewegen / Sporten

Regelmatig licht sporten en bewegen, zoals joggen of zwemmen, zorgt ervoor dat je bloedcirculatie verbetert. Hierdoor zullen je spieren warmer worden, waardoor je flexibiliteit toeneemt en afvalstoffen die spierpijn veroorzaken door het bloed worden afgevoerd. Actief zijn zorgt er ook voor dat je gebruik maakt van je spieren in verschillende bewegingen. Vooral met lichte aerobe sporten is dit fijn, omdat je spieren niet teveel aangespannen worden of onder druk worden gezet.

Massage

Massagetherapie kan je ledematen, pezen en spieren stimuleren door het te masseren. Dit komt onder andere doordat hierdoor je bloedcirculatie verbetert. Het mooie aan massage is dat het meerdere voordelen heeft, namelijk:

  • Stijve spieren worden minder stijf
  • Het vermindert spanning op de spieren
  • Werkt goed tegen stress
  • Verbetert je bloedcirculatie

Stijve spieren? Stretchen!

Daarnaast is stretchen ook belangrijk. Je kunt je spieren zo flexibel houden en stijve spieren hiermee proberen te voorkomen. Stretchen verbetert je bloedcirculatie, waardoor afvalstoffen makkelijk afgevoerd kunnen worden.

Overige methodes

Als je stijve spieren ervoor zorgen dat je pijn hebt, kun je tijdelijk van je pijn af komen door een warme douche te nemen. Het is ook mogelijk om een warmtekussen of hotpacks te gebruiken op de desbetreffende spieren. Zo kun je tijdelijk je strakke spieren wat losser krijgen. Daarnaast verbetert het ook je bloedcirculatie in dat gebied.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

7 − vijf =