sportvoedingsadvies
Written by Muscle Concepts

Sportvoedingsadvies: Voeding & Supplementen

Wij van Muscle Concepts bieden sportvoedingsadvies, personal training en (online) coaching aan om sporters efficiënter opweg te helpen. Onder sportvoedingsadvies verstaan wij gepersonaliseerde voedingsschema’s en uitleg. Tevens maken wij ook op maat gemaakte trainingsschema’s. In deze blog gaan wij dieper in op welke sportvoeding en supplementen jij kan gebruiken om je sportdoelen te halen.

Wat is sportvoeding?

Onder sportvoeding verstaan wij gewoon alle gezonde voedingsmiddelen en supplementen die bijdragen aan de gezondheid en aan je sportprestaties. Als je immers gezonder leeft, zul je merken dat je sportprestaties verbeteren. Welke sport dit dan is, maakt niet veel uit. Toch is de ‘juiste voeding’ wel afhankelijk van de sport die je uitoefent. Een duursporter heeft bijvoorbeeld net als een krachtsporter voldoende vitamines en mineralen nodig. Echter heeft een krachtsporter weer meer eiwitrijke voeding nodig en een duursporter meer koolhydraatrijke voeding. Dit, omdat een duursporter vooral gebruik maakt van zijn/haar glycogeenvoorraad tijdens de lange afstanden die hij aflegt. Daarentegen zijn eiwitrijke voeding en/of eiwitsupplementen weer belangrijk voor de spieropbouw voor krachtsporters. Voor zowel krachtsporters als duursporters is het belangrijk om de juiste balans voor de invulling van de macronutriënten te vinden. Dit is dan ook weer afhankelijk van wat je de rest van de dag doet naast je trainingen en je lichaamsbouw.

Belangrijke factoren voor sportvoedingsadvies

Sportvoedingsadvies is een persoonlijk advies op het gebied van gezonde voeding en supplementen. Ieder lichaam reageert namelijk net iets anders op de voeding die het binnenkrijgt. Dit hangt af van verschillende factoren, zoals:

  • Jouw leeftijd
  • Jouw gewicht
  • Jouw lengte
  • Wat voor lichaamsbouw heb je?
  • Welke sport beoefen je?
  • Wat zijn jouw dagelijkse activiteiten?
  • Jouw sportdoel etc.

Sportvoeding: wat moet ik eten?

Uit de vorige alinea blijkt dat het moeilijk is om hier een éénduidig antwoord op te geven. Daarnaast moet je weten dat je voeding voor 80% bepalend is in het bereiken van de doelstellingen. Sporten is natuurlijk ook heel belangrijk, maar als je dit doet terwijl je de verkeerde voeding eet zul je het jezelf heel moeilijk maken. Daarom adviseren wij altijd een persoonlijk voedingsschema voor een sportvoedingsadvies op maat.
Als we het algemeen houden, kunnen we je ook al een sportvoedingsadvies geven. We zullen kort enkele belangrijke speerpunten behandelen die belangrijk zijn voor sporters. Ben jij een bodybuilder? Dan hebben we het advies iets aangepast. Als bodybuilder vraag je namelijk extreem veel van je lichaam (denk aan je spieren en gewrichten), waardoor er ook echt een ander sportvoedingsadvies van belang is.

Ons algemene sportvoedingsadvies

Welke sport je ook doet, je hebt er altijd baat bij als je de volgende sportvoedingsadviezen opvolgt:

  • Drink minimaal 2-3 liter water per dag.
  • Eet om de 2-3 uur voor een goede spijsvertering.
  • Zorg voor een gevarieerd voedingspatroon.
  • Kies bewust voor gezonde supplementen zonder chemische toevoegingen, suikers en teveel verzadigde vetten
  • Eet na een training een eiwitrijke maaltijd. Als je veel aanspraak op je spieren hebt gemaakt kun je het beste binnen een half uur snelle eiwitten nemen, zoals een eiwitshake. Dit zal je vervolgens moeten aanvullen met een eiwitrijke maaltijd, waar ook koolhydraten inzitten, binnen anderhalf uur.
  • Je laatste maaltijd van de dag dient zoveel mogelijk koolhydraatarm te zijn om je slaap niet te hinderen. Je kunt hier het beste kiezen voor langzame eiwitten, die je lichaam gedurende de nacht opneemt. Zo kun je ook ‘s nachts herstellen van je workout.
  • Eet voldoende groente en fruit.
  • Eet minimaal 1 keer per week vette vis.
  • Vermijd koek, snoep en alcohol zoveel mogelijk.
  • Dit advies gaat enkel over sportvoeding. Vergeet niet dat er nog meer factoren meespelen bij het behalen van jouw sportdoelen. Een voorbeeld van een belangrijke factor die soms wordt vergeten is voldoende slaap. Voldoende slaap heeft ook invloed op je sportprestaties. Daarnaast kunnen ook sportsupplementen het behalen van je sportdoelen ondersteunen. Verderop lees je meer over een sportvoedingsadvies met betrekking tot supplementen.

    Sportvoeding voor bodybuilders

    Voor bodybuilders ligt het sportvoedingsadvies net even anders. Als bodybuilder zul je namelijk flink in gewicht en spiermassa moeten groeien. Dit kun je alleen bereiken als je ruim boven je caloriebehoefte gaat zitten. Naast de adviezen die je hierboven hebt gelezen, is het dus heel belangrijk dat je:

    • Ruim boven je onderhoud gaat eten
    • Voldoende eiwitrijke voeding eet

    Je leest hierover meer in ons speciale blog over bodybuilding voeding.

    Sportvoedingsadvies qua supplementengebruik

    Als aanvulling op een gezond voedingspatroon kunnen supplementen helpen bij het behalen van je sportdoelen. Bij het sportvoedingsadvies dat wij adviseren aan onze klanten bevelen wij onder andere de volgende gezonde supplementen aan:

    • 100% Isolate Whey Protein, deze eiwitshake bevat de meeste eiwitten binnen ons assortiment eiwitshakes en is de puurste vorm van Whey Isolaat. De 100% Isolate Whey Protein bevat geen vet en is vrij van aspartaam, sucralose en acesulfaam-K.
    • BCAA Bodyguard, is jouw bodyguard om spierafbraak tegen te gaan. Onze BCAA ondersteunt spierherstel en de eiwitsynthese. Deze unieke blend bevat tevens vitamine C, magnesium en citrulline.
    • Total Recovery, is onze unieke creatine blend om optimaal te herstellen van je training. Deze blend bevat naast creatine monohydraat ook L-glutamine en vitamine C.

    Conclusie

    In dit artikel is het sportvoedingsadvies vrij algemeen beschreven. Als jij net begint of nooit bepaalde adviezen op het gebied van training en voeding hebt opgevolgd, zal dit je zeker al een stukje helpen. Echter, wanneer jij echt je lichaam of prestaties wilt optimaliseren is een advies op maat essentieel. Gedurende de tijd dat jij met sport en voeding bezig bent zal je hier al veel over leren. Echter wordt het je niet altijd heel makkelijk gemaakt, omdat er zoveel verschillende visies zijn op gezonde voeding. Kom je er niet uit? Dan willen wij je helpen. Je kunt ons vrijblijvend vragen stellen of een gepersonaliseerd voedingsschema bij ons aanvragen, zodat je efficiënt richting je doelen werkt.

    Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

    Geef een reactie

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    vier × 1 =