sportsupplementen wel of niet
Written by Muscle Concepts

Sportsupplementen, wel of niet gebruiken?

Als sporter word je in de sportschool waarschijnlijk regelmatig geconfronteerd met het feit dat vele fanatiekelingen om je heen sportsupplementen gebruiken. Niet alleen in de sportschool, maar ook op radio, tv en social media worden verschillende supplementen uitgebreid besproken en gaat het vaak over de vraag of je sportsupplementen wel of niet moet gebruiken. Want wanneer voegt dit nou iets toe aan jouw uiterlijk, gezondheid en/of sportprestaties en twijfel je over het gebruik hiervan? In dit artikel leggen we je uit in welke situaties je sportsupplementen wel of niet zou kunnen gebruiken.

Wat zijn sportsupplementen?

Sportsupplementen zijn bedoeld om de prestaties van de sporter te verhogen. Ze worden ook wel voedingssupplementen genoemd en zijn in principe voor niemand schadelijk. In supplementen zitten namelijk natuurlijke voedingsstoffen, alleen in een wat hogere dosis dan dat je het in de meeste gevallen in je dagelijkse voeding zult vinden. Houd je wel altijd aan de maximale geadviseerde doseringen.
Er zijn verschillende vormen supplementen te vinden, zoals capsules, pillen, poeders en drankjes. Ze hebben als doel het lichaam te voorzien van extra voedingsstoffen die niet of onvoldoende uit gezonde voeding gehaald kunnen worden. Als je op internet op zoek gaat kom je talloze webwinkels tegen die deze supplementen aanbieden. Ook worden ze steeds vaker in supermarkten en drogisterijen verkocht.

Hoe werken sportsupplementen?

Heel simpel gezegd zijn sportsupplementen er om het lichaam extra voedingsstoffen aan te bieden, die je als sporter nodig hebt omdat je ook veel voedingsstoffen verbruikt tijdens het sporten en je lichaam deze nodig heeft voor optimaal herstel. Naast dit herstel kunnen sportsupplementen ook zorgen voor extra uithoudingsvermogen, meer kracht en een goede gezondheid. Maar ook kunnen ze bijvoorbeeld vegetariërs helpen met het binnenkrijgen van voldoende eiwitten met behulp van een eiwitshake.
Let wel op: In veel goedkope sportsupplementen zitten chemische toevoegingen zoals kleur- en zoetstoffen! Vermijd deze dus! Wij hebben er bewust voor gekozen om alleen maar schone supplementen te produceren, dus zonder chemische toevoegingen.

Hieronder hebben we een kleine schets gemaakt van welke sportsupplementen voornamelijk voor welke doeleinden geschikt zijn.

DoelstellingHandige supplementen
KrachtEiwitten / Whey protein
Creatine
L-Arginine
UithoudingsvermogenL-Carnitine
Creatine
Vitamine B Complex
Spiermassa opbouwenEiwitten / Whey protein
Creatine
BCAA Bodyguard
L-Lysine
L-Arginine
GezondheidOmega 3 / Visolie
Vitamines
Enzymen

Moet ik sportsupplementen gebruiken?

Fanatieke sporters kunnen eigenlijk niet zonder supplementen. Sporters hebben over het algemeen meerdere zware trainingen in de week. Sportsupplementen helpen deze sporters onder andere bij het herstellen van het lichaam en de spieren en het opbouwen van spiermassa. Zo kunnen we weer met een hersteld lichaam aan de volgende training beginnen. Eiwitten, Aminozuren en vitamines dragen hieraan bij, omdat sporters deze ook verbruiken tijdens de intensieve trainingen.
Ook voor mensen die niet sporten kunnen sportsupplementen een goed hulpmiddel zijn om gezonder te leven. Als je moeite hebt om dagelijks aan voldoende vitaminen te komen kan een multivitamine je bijvoorbeeld helpen. Vooral visolie is een heel belangrijk sportsupplement. Bijna niemand krijgt dit in voldoende mate binnen, terwijl het heel belangrijk is!
Het is persoonlijk of je sportsupplementen wel of niet moet gebruiken. Het is voor sporters zeker een geschikte aanvulling zijn op de dagelijkse voeding, maar het moet niet gezien worden als vervanging. Voeding is altijd het belangrijkst.

In welke situatie is het gebruiken van sportsupplementen verstandig?

Er zijn een aantal situaties waarin wij het aanraden om als sporter supplementen te gebruiken. Dit zijn:

  • Gebruik uitsluitend gezonde sportsupplementen, anders brengt het meer schade aan je lichaam dan dat je er iets aan hebt!
  • Train je 2x of vaker fanatiek in de sportschool? Dan kunnen supplementen je helpen met een sneller herstel, zodat je spieren niet overbelast raken en kan je met behulp van supplementen sneller spiermassa opbouwen.
  • Wil je efficiënt naar je doelstellingen toe werken? Of heb je een binnenkort een wedstrijd waarvoor je nog een stapje harder moet zetten? Ook dan zijn sportsupplementen nuttig!
  • Heb je moeite om dagelijks voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen? Zoals eiwitten als je een krachtsporter bent, of je vitamines als je niet gevarieerd genoeg eet, of visolie als je niet 2x per week vis eet.
  • Heb je last van je botten, gewrichten, spieren of een blessure? Dan kunnen supplementen zoals magnesium, calcium en visolie nuttig zijn. Lees hier meer over.
  • Wil je gezonder leven. Ook dan kunnen sportsupplementen iets bijdragen.

Belangrijk bij het kopen van sportsupplementen

Lang niet alle sportsupplementen zijn goed voor onze gezondheid. Dat komt doordat fabrikanten van voornamelijk goedkope merken, vaak gebruik maken van kunstmatige zoet- en kleurstoffen. Dit zijn zeer schadelijke stoffen / e-nummers welke je liever niet binnen wilt krijgen. Check daarom altijd even naar de ingrediënten van het betreffende sportsupplement en kijk ook kritisch naar de winkel / webshop waar je dit koopt. Goedkope supplementen zijn vaak ongezond en daarom niet aan te raden. Ze werken dan ook lang niet zo goed als gezonde sportsupplementen.
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat sportsupplementen geen wonderpillen zijn. Het is niet voor niets een aanvulling op je voeding en trainingen. Goed eten en regelmatig trainen blijven belangrijk in het behalen van je doelen.

Conclusie

Op de vraag of je supplementen wel of niet moet gebruiken is geen eenduidig antwoord te geven. Dit verschilt per persoon. Fanatieke krachtsporters kunnen bijvoorbeeld niet zonder een eiwitshake. Anders zouden ze enorm veel moeten eten, wat bijna niet mogelijk is. Maar ook voor mensen die niet sporten zijn supplementen vaak een bijdrage aan de gezondheid. Ons westerse dieet voldoet namelijk bij lange na niet aan de norm van voldoende omega-3, terwijl een tekort hiervan grote gevolgen kan hebben voor onze gezondheid.

Twijfel je over het gebruik van sportsupplementen? Vraag gerust om advies door een reactie onder dit berichtje te plaatsen, of in de chat op de website!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier + tien =