soepele spieren
Written by Muscle Concepts

Soepele spieren

Dat onze spieren goed functioneren zien we meestal als iets normaals. Echter is het belangrijk om te blijven zorgen voor soepele spieren. Dit doe je niet alleen om je sportprestaties te verbeteren, maar ook om problemen zoals extreem stijve spieren in de toekomst te voorkomen. Allereerst willen wij benadrukken dat spieren, botten en gewrichten allemaal nauw met elkaar verbonden zijn. Hierdoor is het belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen. Lees hier dé 10 tips voor soepele spieren.

Werken aan soepele spieren of je spieren soepel houden? Lees deze tips!

  1. Drink genoeg water. Water zorgt voor een optimale werking van je organen. Een tekort aan vocht zorgt voor het minder functioneren van onze organen, waaronder ook onze spieren.
  2. Slaap voldoende. Slapen is belangrijk voor je algehele gezondheid. Zeker sporters dienen voldoende (ongeveer 8 uur) te slapen. Tijdens je slaap maar je namelijk groeihormoon aan. Groeihormoon ondersteunt de opbouw van spierweefsel.
  3. Eet gevarieerd en gezond. Een gebalanceerd voedingspatroon is ook belangrijk voor je spieren. Zorg dat je genoeg macro- en micronutriënten eet. Aminozuren, vitamines en mineralen zijn voorbeelden van voedingsstoffen die bijdragen aan soepele spieren. Als je hier tekort van binnenkrijgt kun je je dagelijkse voeding ook aanvullen met supplementen die de soepelheid van je spieren beïnvloeden! Goede supplementen in dit geval zijn: Magnesium, Vitamine D3 en ZMA Calcium
  4. Let op je lichaamsgewicht. Overgewicht zorgt immers voor veel meer belasting op je spieren. Als jij niet beschikt over soepele spieren kan dit een indicatie zijn dat de belasting op je spieren te hoog is.
  5. Zorg voor een dynamische warming-up voor je training. De tijden van statisch stretchen voor een training zijn voorbij. Dynamische stretch oefeningen zorgen ervoor dat je lichaam in de juiste staat is en opgewarmd voor de training. Enkele voorbeelden van deze stretchoefeningen zijn oefeningen op lichaamsgewicht zoals: Squats, lunges en push-ups en jumping jacks.
  6. Probeer na een training statisch te stretchen. Statisch stretchen helpt onze spieren langer te worden welke tijdens een training juist korter worden. Om deze reden helpt het om na een training statisch te stretchen.
  7. Probeer stress te vermijden. Stress zorgt er ook voor dat je lichaam vast gaat zitten. Neem af en toe tijd voor jezelf om te relaxen om te voorkomen dat je stijve spieren krijgt.
  8. Let op de uitvoering van je training. Door al je oefeningen juist uit te voeren met volledige ‘range-of-motion’ zorg je dat je flexibel blijft.
  9. Neem af en toe een ontspannende massage. Een massage kan ervoor zorgen dat knopen in je spieren los worden gemaakt.
  10. Vermijd alcohol. Tijdens een zware training ontstaat gescheurd spierweefsel. Bij het drinken van alcohol komt ethanol vrij, wat slecht is voor spierherstel. Zorg dat je de spieren goed laat herstellen en probeer alcohol dus te vermijden.

Supplementen voor soepele spieren

Tip! Er zijn diverse voedingssupplementen die je kunnen helpen soepele spieren te behouden. Enkele voorbeelden van supplementen zijn:

  • Magnesium citraat: Speelt een rol bij het behouden van soepele spieren.
  • ZMA Calcium: Is van belang voor een normale spierfunctie.
  • Vitamine D3: Speelt een rol bij het behouden van sterke spieren.
Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

zes + 1 =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"

Bekijk webshop