snel spieren kweken
Written by Muscle Concepts

Snel spieren kweken

Spieren kweken gaat volgens de meeste (vooral mannen) niet snel genoeg. Echter is spiermassa opbouwen voor met name gevorderde sporters lastig. Dit komt door de verminderde meeropbrengst. De hoeveelheid spiermassa die je per jaar kunnen opbouwen neemt dan af. Als je net begonnen bent met trainen zul je het eerste jaar snel spieren kweken. Mits je natuurlijk let op je voeding, training, rust en supplementen. Dit noemen wij het concept om spieren (het muscle concepts ;-) ) te kweken. In deze blog zullen wij alle vier de factoren behandelen met handige tips.

Dit is een samenvattend artikel, met alle benodigde informatie die je nodig hebt in het kort. Wil je uitgebreidere informatie over spieren kweken, waarbij echt alle facetten toegelicht worden? Dan hebben wij een
enorm artikel geschreven over alles wat komt kijken bij het kweken van spieren. Zie ons artikel: spieren kweken

Voeding

Voeding is de eerste en belangrijkste factor om spiermassa te kweken. Of je nu wilt afvallen of juist in spiermassa wilt aankomen, de juiste gezonde voeding is het belangrijkste. Maak hiervan een wezenlijk onderdeel van je lifestyle en je zult het resultaat gaan zien! Allereerst adviseren wij om je te focussen op het uitrekenen van je caloriebehoefte aan de hand van je sportdoel. In dit geval is dat spiermassa kweken. Hiervoor dien je te zorgen voor een calorisch overschot. Dit betekent dat je meer calorieën per dag moet binnenkrijgen dan je verbrandt. Hierdoor krijg je meer gezonde voedingsstoffen binnen dan je verbruikt, wat zorgt voor spiermassa.

Tip: Eet niet in één keer heel veel meer, maar zorg om te beginnen voor een calorisch overschot van bijvoorbeeld 200 tot 300 kcal.

Nu je dit weet is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je geen slechte dingen eet en drinkt. Verdeel vervolgens de caloriebehoefte over de macronutriënten koolhydraten, eiwitten en vetten. Vergeet ook je micronutriënten niet (vitamines en mineralen)!

Tip: Meal prep je maaltijden voor een hele week vooruit!

Training

Naast voeding is de juiste training natuurlijk erg belangrijk bij snel spieren kweken. Wij adviseren om je trainingsschema om de 6 – 8 weken te veranderen, zodat je je spieren blijft prikkelen. Verder is het belangrijk om je te focussen op compound oefeningen (oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen traint). Hierdoor komen meer groeihormonen vrij en train je simpelweg meer spieren. Verder dien je, zoals in de vorige alinea besproken is, ervoor te zorgen dat je sportdoel aansluit op je voedingspatroon.

Tip: Train niet langer dan een uur! Focus op de juiste intensiteit is belangrijker dan het aantal minuten dat je in de sportschool staat. Bij een te lange training worden spieren juist afgebroken door het katabole effect. Dit is het tegenovergestelde van het anabole effect wat zorgt voor spiergroei.

Rust

Veel sporters vergeten soms hoe belangrijk rust is. Niet alleen de rust tussen oefeningen tijdens je training, maar ook rust als in slaap is heel erg belangrijk. Slaap beïnvloed namelijk je sportprestaties. Wij adviseren om minimaal 8 uur op een dag te slapen. Rust kan dus op verschillende manieren worden opgevat: Tijdens trainingen en slaap. Echter is rust in zijn algemeenheid belangrijk voor snel spieren kweken.

Tip: Beperk je rust tussen sets en rust wat langer (1-2 minuten) tijdens je compound oefeningen.

Supplementen

Als aanvulling op een gezond voedingspatroon kunnen voedingssupplementen van toegevoegde waarde zijn om jouw sportdoelen te bereiken, het snel spieren kweken in dit geval. Supplementen kunnen jouw net even dat extra zetje geven om spiermassa op te bouwen. Jij als fanatieke sporter verbruikt veel glycogeen, aminozuren, vitamines en mineralen tijdens je training. Om deze reden is het belangrijk om deze voedingsstoffen tijdig aan te vullen. Dit kan gemakkelijk met behulp van de juiste voedingssupplementen.

Tip: let erop dat supplementen geen overbodige chemische hulpstoffen bevatten!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

elf − 6 =