Sixpack-strakke-buik
Written by Wesley Kelder

Sixpack? Strakke buik? Afvallen? De 5 Gouden Tips!

Het is helemaal niet zo moeilijk om een strakke buik of sixpack te kweken wanneer je een aantal simpele regels naleeft. Onderstaand heb ik een selectie gemaakt van vijf “Gouden tips” naar een strakke buik of sixpack.

1. Voeding: Eet wat groeit, loopt, vliegt of zwemt! (Stop met brood, pasta’s & frisdranken)

“Een sixpack of een strakke buik wordt gemaakt in de keuken”. Ik bedoel hiermee te zeggen dat alles wat je eet per direct invloed heeft op jouw figuur. Één van de makkelijkst en snelst omschrijvende regels hierin is: Eet alléén wat groeit, loopt, vliegt of zwemt. Met andere woorden: Laat alle producten staan die zijn “aangeraakt door de mens”, dus bewerkt zijn door machines en fabrieken.
In veel producten worden er onnodige stoffen toegevoegd in de vorm van suikers of stoffen die in het lichaam worden omgezet in suiker. Er kan bijvoorbeeld “suikervrij” op het product staan maar een stofje bevatten dat in het lichaam wordt omgezet tot glucose. Een overschot hiervan wordt natuurlijk weer omgezet tot vetcellen. Pas dus ook op met “suikervrije dranken” en producten met kreten als “0% vet”. In sommige producten zit namelijk geen vet maar wel weer suikers die uiteindelijk omgezet worden tot vet.

Om gezonder te leven / je lifestyle te optimaliseren, raad ik aan om te beginnen met het verwijderen van brood, pasta’s, frisdranken, snoep & snacks uit jouw dagelijkse voeding.

2. Eet meerdere keren per dag, maar kleinere porties

Wanneer je meerdere keren per dag kleinere porties eet blijft je lichaam werken. Je metabolisme werkt volop waardoor er continu verbranding plaatsvindt. Bij het eten van meerdere porties per dag in een kleinere en bijna gelijke hoeveelheid:

– Stimuleer je een betere vetverbranding
– Stimuleer je een betere werking van jouw metabolisme
– Kan je lichaam eten beter verteren en haal je dus meer energie uit dezelfde hoeveelheid voeding
– Val je dus makkelijker, sneller en efficiënter af!

3. Zorg voor voldoende beweging

Het belangrijkste is dat je altijd meer koolhydraten verbrand dan dat je binnen krijgt. Heb je een kantoorbaan? Dan zul je in je vrije tijd toch even wat meer moeten doen dan iemand die “gymleraar” of “stratenmaker” is. Mocht je het moeilijk vinden om dit zelf op te pakken kun je ons via het contactformulier ook om advies vragen. Naast advisering bieden wij ook de mogelijkheid tot personal training, voedingsschema’s en fitnessschema’s.

4. Kweek meer spiermassa op je gehele lichaam

Hoe meer spiermassa je lichaam bezit, hoe meer “brandstof” je lichaam moet gebruiken om alles aan te sturen. Dit betekent dat je dus meer koolhydraten verbrand voor dezelfde bewegingen. Uiteindelijk zul je dus sneller afvallen en sneller een strakke buik krijgen.
In deze is het ook erg belangrijk om grote spiergroepen te trainen aangezien deze natuurlijk sneller meer massa kunnen aanmaken. Denk hier onder andere aan je benen, waarbij natuurlijk de billen worden meegenomen tijdens oefeningen als: Squaten & Lunges!

5. Doe een “klein beetje” buikspieroefeningen

Wanneer je alle bovenstaande punten naleeft hoef je in principe maar een klein beetje buikspieren te doen. Wanneer je echt een keiharde sixpack wilt kweken zul je natuurlijk wat zwaarder en wat vaker je buikspieren moeten trainen. Voor een platte of strakke buik is 2 a 3 keer 15-25 minuten per week in setjes van 15-30 voldoende. Voor een heftige keiharde sixpack zul je echt “blokken” moeten kweken. Dit betekent: minder herhalingen met een zwaarder gewicht. Hanteer ongeveer 3-5 keer per week, 8-15 herhalingen, met een tijdsduur van ongeveer 15-25 minuten.

Over de Schrijver Wesley Kelder

- Geboren in Hoorn op 22-08-1987
- Eigenaar en Oprichter Muscle Concepts
- Staat voor: Positiviteit, Opgeven is geen optie, Aanpakken, "niet praten maar doen", Ying & Yang, kan niet bestaat niet, altijd blijven lachen, "Getting Things Done".

- Fitness freak
- Health junkie
- Crossfit
- Zwemmen
- Hardlopen
- Dansen: Salsa, Bachata Dominican, Kizomba & Breakdance
- CEO & Online marketing expert

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

2 thoughts on “Sixpack? Strakke buik? Afvallen? De 5 Gouden Tips!

  1. Er wordr hier aangeraden om te stoppen met brood eten, maar is het ook mogelijk om brood in mijn dieet te houden? Ik eet graag brood, vaak 4-6 per dag en blijf wel onder mijn caloriebehoefte.

    1. Hallo Brunette20,

      Bedankt voor je reactie! Hieronder vind je het antwoord op je vraag.
      Brood bevat nauwelijks voedingsstoffen. Je krijgt te weinig eiwitten, vitamines en mineralen binnen wanneer je dit vergelijkt met een maaltijd a la “rijst+ kip+ groene groente”. Je lichaam zal zichzelf dus minder snel herstellen en doelstellingen zullen minder snel behaald worden, omdat er geen optimale balans is tussen wat het lichaam nodig heeft en krijgt. Je kunt brood in je dieet houden, alleen mis je dus wel de essentiële voedingsstoffen. Het is een keuze, het is een lifestyle. Meal preps ofwel maaltijd voorbereidingen (in bakjes e.d.) horen bij een dieet planning. Je gaat ervoor of je laat het diëten achterwege. Kortom, ja je kan brood erin houden, alleen dan is het niet een “sportdieet” te noemen in de frequentie zoals je beschrijft ;-). Wil je jouw doelstellingen zo efficiënt mogelijk behalen, dan zal brood drastisch geminimaliseerd moeten worden.
      Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het graag!

      Met Gezonde en Sportieve groet,

      Muscle Concepts

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 − 2 =