sixpack-echte-blokken
Written by Wesley Kelder

Sixpack? Hoe krijg ik echte blokken?

Om maar direct met de deur in huis te vallen en de veel gemaakte misvatting direct neer te slaan: Een keiharde sixpack, waarbij je dus alle lijnen ziet, krijg je NIET alléén door buikspieroefeningen!

Een van de grootste misvattingen die veel mensen maken is: “ik wil een sixpack deze zomer, dus ga nu alleen maar buikspieren trainen”.

Natuurlijk als je je buikspieren traint, gaan deze wat strakker staan. Je spieren staan namelijk meer op spanning. Ook ontstaan er natuurlijk een zekere ontwikkeling van je spieren maaaar, voor die echt harde (ronde) blokken zul je toch wat meer moeten doen!

Hoe krijg ik dan die ECHTE sixpack blokken?

Heel simpel:

  1. Juiste Training
  2. Juiste Voeding

Anders gezegd:

  1. 2x per week zware buikspieroefeningen met veel gewicht á max. 12 herhalingen per set.
  2. Minimaal 1x per week buikspieren op herhalingen 20 tot 30 herhalingen per set
  3. Verlaag je vetpercentage onder of rond de 10%. Eet dus clean en verbrand meer koolhydraten dan je eet. Zorg wel voor voldoende eiwitten in je dieet!

Buikspiertraining

In puntje één staat “zware buikspieroefeningen met veel gewicht”. Veel mensen die echte mooie grote ronde blokken willen kweken gaan 15 minuten op een matje liggen en gaan achtereenvolgens verschillende buikspieroefeningen doen. Dit gaat niet werken… Een buikspier is ook een spier net als je biceps dit zijn. Als je dus continu veel herhalingen doet met weinig weerstand, train je grotendeels spierconditie. Voor het creëren van “echte blokken” moet er spiermassa worden gekweekt. Dit doe je door je herhalingen tussen de 6-12 te beperken met maximaal gewicht!

Tip: Je hoeft niet altijd véél ijzer te gebruiken om veel gewicht ofwel veel kracht op je buikspieren te zetten. Als je bijvoorbeeld ondersteboven hangt als “spiderman” en vervolgens crunches doet (omhoog) worden je buikspieren maximaal belast met jouw eigen lichaamsgewicht. Dit is een erg goede oefening om echte blokken te krijgen! Wanneer je gewend raakt aan deze oefening ga je het voor jezelf zwaarder maken! Hoe? Nou, wat denk je van 4 seconden heen, boven 2 seconden maximaal knijpen en vervolgens 4 seconden terug. Pas op! Dit is echt “killing” en echt voor de gevorderde sporter :-) Bekijk hier nog 5 gouden tips voor een sixpack/strakke buik.

Buikspieren bestaan uit verschillende groepen en al deze groepen moeten wij trainen:

  • Hoge en midden buikspieren
  • Onderbuikspieren
  • Zijbuikspieren

Zorg daarom bij een buikspiertraining (sixpack training) dat je minimaal 3 verschillende oefeningen pakt, waarbij je alle elementen van je buik traint!

Voeding

Let onder andere op de hoeveelheid slechte koolhydraten / slechte suikers. Zelf ben ik een voorstander van een uitgebalanceerd eiwitdieet. Dit werkt bij mijzelf als de brandweer. In dit bericht ga ik geen heel voedingsschema toevoegen maar wil ik jullie graag verwijzen naar de betekenis van een eiwitdieet. Dit is een ideaal dieet waarbij je nooit honger hoeft te leiden. Kortom, clean diëten en nooit een honger gevoel wat resulteert in een sixpack! Ideaal toch?

Mochten jullie vragen hebben of heb je leuke/interessante toevoegingen? Neem dan gerust even contact met ons op of laat onderaan deze pagina een bericht achter!

Over de Schrijver Wesley Kelder

- Geboren in Hoorn op 22-08-1987
- Eigenaar en Oprichter Muscle Concepts
- Staat voor: Positiviteit, Opgeven is geen optie, Aanpakken, "niet praten maar doen", Ying & Yang, kan niet bestaat niet, altijd blijven lachen, "Getting Things Done".

- Fitness freak
- Health junkie
- Crossfit
- Zwemmen
- Hardlopen
- Dansen: Salsa, Bachata Dominican, Kizomba & Breakdance
- CEO & Online marketing expert

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

drie × 4 =