ramadan-en-sporten
Written by Muscle Concepts

Ramadan en sporten combineren

Overal in de wereld is de Ramadan een bijzondere maand voor Moslims. Ramadan is de negende maand van de Islamitische kalender waarin vasten centraal staat. De Ramadan is niet alleen een bijzondere maand vanwege de getuigenis, de bedevaart, de armenbelasting en het gebed, maar ook omdat het één van de zuilen van de Islam is. Tijdens deze bijzondere maand onthouden moslims zich, vanaf dageraad tot na zonsondergang van eten, drinken, roken en geslachtsgemeenschap. Volgens velen gaat het niet eten en drinken niet samen met fanatiek sporten. Maar is dit wel zo? Lees in deze blog hoe je sporten en Ramadan kan combineren.

Sporten en de Ramadan

Of vasten en sporten negatieve gevolgen heeft op je sportprestaties hangt af van veel verschillende individuele factoren. Welke sport beoefen je? Wat eet en drink je op de momenten dat je wel mag eten/ drinken? In welke periode van het jaar valt de Ramadan? Hoe slaap je tijdens de Ramadan? Dit zijn enkel voorbeelden van factoren die meespelen. Als duursporter verlies je meer vocht dan een krachtsporter bijvoorbeeld.

Je kunt zeker als fanatieke sporter blijven sporten alleen is het wel een vereiste om dan extra goed op je voeding te letten op de momenten dat je wel mag eten en drinken. Eet op deze momenten gezond en probeer vette producten te vermijden, ook al is de verleiding groot als je veel trek hebt na een dag niets eten. Eet bijvoorbeeld walnoten en avocado voor de gezonde vetten. Om sporten en de Ramadan te combineren is het belangrijk om je lichaam te voorzien van voldoende bouwstoffen voor de aankomende uren waarin je niet mag eten.Tevens is het belangrijk om je verwachtingen bij te stellen. Tijdens het vasten kun je simpelweg niet van jezelf eisen dat je zwaarder of meer moet gaan trainen. Iets waar je zeker rekening mee moet houden is het vochtverlies. Dit kan je sportprestaties negatief beïnvloeden. Het uithoudingsvermogen en concentratievermogen kan al bij een afname van 2% vocht achteruit gaan. Dit blijkt uit onderzoek van R.J. Shephard [1].

Fysieke voordelen Ramadan

Buiten het feit dat zwaar trainen moeilijk is tijdens het vasten heeft de Ramadan ook een aantal voordelen voor je fysiek:

  • Vasten kan goed helpen bij het afvallen (mits je dit op een gezonde manier doet)
  • Vasten zuivert het lichaam. Schadelijke stoffen worden losgelaten en het helpt tegen overtollig vet.
  • Vasten geeft rust aan het hart en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop.
  • Vasten kan zelfs helpen sommige allergieën te genezen.

Trainingstips voor tijdens de Ramadan

Hieronder enkele tips om sporten en de Ramadan te combineren:

  • Train aan het eind van de middag of in de avond. Hierdoor kan je na het trainen je lichaam voorzien van de benodigde voedingsstoffen.
  • Drink in de avond na een training of wedstrijd voldoende water om je vochtbalans op pijl te houden.
  • Beperk je training tot 45 á 60 minuten maximaal.
  • Eet zo clean mogelijk. Laat je niet verleiden om zoete dingen te eten of voeding wat veel vet bevat.
  • Vergeet je supplementen niet! Een multivitamine is extra belangrijk in deze maand.
  • Drink zodra je weer mag eten en drinken een eiwitshake en een multivitamine! Zo bescherm je jouw lichaam tegen spierafbraak.

Bronvermelding

[1] Ramadan and sport: minimizing effects upon the observant athlete, Sports Medicine (2013)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier × vier =