Plantaardige-eiwitten
Written by Muscle Concepts

Plantaardige eiwitten

We kunnen niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk een gezonde en gevarieerde voeding is. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat het verstandig is om zowel dierlijke als plantaardige eiwitten te nemen. Wat zijn plantaardige eiwitten, wat moet je eten en waarom is het belangrijk?

Wat zijn plantaardige eiwitten?

Eiwitten zijn belangrijke bouw- en voedingstoffen die ons lichaam energie leveren. Ze zorgen voor het herstel van spieren en het aanmaken van cellen. Het lichaam bestaat voor ongeveer 12 kilo uit eiwitten. We hebben gemiddeld zo’n 0,8 – 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Ons lichaam maakt zelf eiwitten aan, maar we vullen dit daarnaast ook aan met ons eten. Over het algemeen krijgen we voldoende eiwitten binnen maar, zoals jullie vast weten, kunnen kracht- en duursporters wel een extraatje gebruiken. Probeer je af te vallen? Ook dan kan een eiwitrijke voeding helpen, je eet namelijk minder omdat je door eiwit langer verzadigt bent. Er bestaan dierlijke en plantaardige eiwitten. Plantaardig eiwit zit in brood, rijst, pasta, groente, peulvruchten, bonen, noten, zaden, quinoa, granen, amaranth, havermout en paddenstoelen.

Wat is het verschil tussen plantaardige- en dierlijke eiwitten?

Het belangrijkste verschil tussen plantaardige eiwitten en dierlijke eiwitten zijn: de aminozuren!
Eiwitten bestaan uit 20 verschillende aminozuren. De kwaliteit van de eiwitten bepaald hoeveel van de 20 aminozuren de zogenoemde essentiële aminozuren zijn. Plantaardige eiwitten zijn meestal van lagere kwaliteit gezien de essentiële aminozuren aangezien de verhoudingen minder gemakkelijk door het lichaam zijn op te nemen. Er zijn twee uitzonderingen op deze regel:
1) Soja eiwit: Dit is een plantaardig eiwit van zeer hoge kwaliteit
2) Gelatine: Dit is een dierlijk eiwit van mindere kwaliteit

Nadelen van plantaardige eiwitbronnen

• Om dezelfde hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen moet je van voedsel dat plantaardige eiwitten bevat veel meer eten. Je moet dus enorm kunnen bunkeren.
• Over het algemeen bevatten plantaardige eiwitten minder essentiële aminozuren
• Plantaardige eiwitten zijn minder makkelijk te verteren dan dierlijke eiwitten.

Voordelen van plantaardige eiwitbronnen

• Bevatten veel vezels
• Er zijn verschillende plantaardige eiwitbronnen die hoge gehaltes aan vitamine & mineralen kennen. Neem als voorbeeld chiazaad, tarwegras en hennepzaad.

Soja eiwit

Vlees, eieren en (koe)melk bevatten de hoogste eiwitkwaliteit. Ben je geen vleeseter, dan kun je deze producten ook vervangen door soja producten. Het verschilt per product hoe hoog de eiwitkwaliteit is. De waarde van eiwitten in rijst en aardappelen is bijvoorbeeld minder dan in soja producten. Wist je dat broccoli, spinazie, zoete aardappel en avocado plantaardige eiwitten bevatten? Ook zaden waaronder chiazaad en hennepzaad bevatten plantaardig eiwit.

Plantaardig eiwit voor sporters

Sporters hebben meer eiwit nodig. Dit krijgen ze in principe vanzelf binnen doordat ze meer eten dan een gemiddeld persoon, omdat er meer energie verbruikt wordt. De meeste sporters vinden het toch belangrijk om extra dierlijke eiwitten te nemen en door middel van eiwit shakes het herstel te bevorderen. Maar misschien wil je wel minder vlees eten of ben je vegetarisch of veganistisch? Dan is het extra belangrijk om aan voldoende eiwitten te komen en dit kun je halen uit plantaardige eiwitbronnen.

Plantaardige eiwitten kopen

Tegenwoordig zijn er plantaardige eiwit shakes te koop, zoals erwteneiwit of hennepeiwit, die je net als een ‘normale’ eiwit shake mengt met water en kunt nemen na een krachttraining. Het is nog niet bekend of een klassieke eiwitshake beter is dan een plantaardige eiwit shake. Er is een onderzoek geweest onder sporters en uit het resultaat bleek geen duidelijk verschil tussen de twee soorten eiwit shakes.

Teveel eiwitten

Onderzoek heeft nooit uitgewezen dat te veel eiwitten schadelijk kan zijn voor je gezondheid. Toch wordt er een maximum geadviseerd wat inhoudt dat niet meer dan een kwart van alle calorieën uit eiwit moet komen. Neem je daarentegen te weinig eiwitten dan kan dit tot de afbraak van spierweefsel, geen spierkracht en een minder goede weerstand leiden.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

4 thoughts on “Plantaardige eiwitten

  1. Ik ben vooral benieuwd naar hoe deze eiwitten vervaardigd. Ik dacht dat eiwit isolaat uit kaaswei dmv. keramische filters word gewonnen, gaat dit bij plantaardige eiwitten hetzelfde?

    1. Hoi Bo,

      Het klopt inderdaad dat wei isolaat wordt gemaakt vanuit kaaswei.
      Plantaardige eiwitten voor eiwitshakes worden gewonnen vanuit verschillende bronnen.
      Zo heb je bijvoorbeeld eiwitten uit erwten, uit hennep en uit bruine rijst.
      Het is afhankelijk van de bron hoe de eiwitten worden gewonnen.
      Momenteel bieden wij nog geen plantaardige eiwitshakes aan, dus kunnen we je nu nog niet vertellen hoe wij dat produceren.

      Met Gezonde en Sportieve groet,

      Muscle Concepts

  2. Ik vraag mij af welke van de plantaardige eiwit varianten beter is om te gebruiken?
    Ook wanneer je niet te veel of geen soja producten wilt gebruiken

    1. Hoi Kristel,

      Bedoel je plantaardige eiwitten in de vorm van voedingsmiddelen of als eiwitpoeders / eiwitshakes?
      Als het over deze laatste gaan dan hebben wij hierover een uitgebreide pagina geschreven: eiwitpoeders
      Zowel de dierlijke als de plantaardige eiwitpoeders worden hierin besproken.
      Op basis van die informatie zou je je mening kunnen vormen. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over het eiwitgehalte hiervan en de biologische waarde / opneembaarheid.

      Ik hoop dat je hiermee geholpen bent. Anders hoor ik het graag!

      Met gezonde & Sportieve Groet,

      Team Muscle Concepts

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

10 + 3 =