Paleo dieet
Written by Muscle Concepts

Paleo dieet

In Amerika is dit dieet aan een opmars bezig en geniet van veel bekendheid! Ondertussen is het ook overgewaaid naar Nederland. Er zijn tegenwoordig erg veel verschillende diëten te vinden om het gewenste resultaat te boeken. Per persoon is dit verschillend of het resultaat behaald kan worden. Zelf heb ik dit dieet niet gevolgd, maar op basis van ervaringen van anderen en de informatie die er over gegeven wordt, wil ik deze informatie met jullie delen.

Wat is het paleodieet?

De naam paleo komt van het woord paleolithicum. Een periode, 2,5 miljoen jaar geleden in de tijd van de oermensen. Paleo is Grieks voor oud en lithos is Grieks voor steen. Verwijzend naar de voorwerpen die in die tijd gebruikt werden. De oude steentijd. Genoeg geschiedenis voor vandaag. Toch ligt hier de basis van het dieet. Het verwijst naar het voedsel dat de mensen in die tijd tot hun beschikking hadden om zich mee te voeden. Een frituur en chemische zoetstoffen hadden ze toen niet.  Het dieet heeft tussen de jaren 70 en 90 zijn intrede gemaakt door onze voeding aan te passen naar toen. Hierop zijn nieuwe voedingsadviezen ontstaan. Door de jaren heen is onze manier van eten drastisch veranderd. Zowel nieuwe plantaardige als dierlijke soorten voedsel zijn er bij gekomen, maar helaas ook het gemanipuleerde voedsel. Je kan hierbij denken aan fastfood, chemische voedingsstoffen en smaakversterkers. Veelal niet op natuurlijke wijze. In mijn ogen moet al het natuurlijke voedsel, zonder dat de mens nodig is om het aan te passen, goed voor je is.  Maar is het dieet nu wel zo gezond en goed voor de mens in dit tijdperk met deze lifestyle? Lees vooral door en kom het te weten.

Waar bestaat het paleodieet uit?

2,5 Miljoen jaar geleden leefden de mensen van primitieve voeding. Hiermee probeer ik het, voedsel wat meteen voor handen lag en weinig bereiding tot geen bereiding nodig had, aan te geven. Je kan denken aan vlees van de dieren, vis die gevangen werd, maar ook planten. Je kan denken aan groentes, fruit en noten. In dit dieet zijn geen kruiden, specerijen en smaakversterkers als suiker en zout toegevoegd. De focus op dit dieet ligt voornamelijk op:

  • Dierlijke en plantaardige eiwitten
  • Vitamines uit fruit
  • Mineralen uit de groenten
  • Oliën uit de noten

Als onze voorouders gezond kunnen leven, moeten wij dat toch ook kunnen?

Hoe werkt het paleo dieet?

Zoals ik hierboven heb uitgelegd waar met name de focus op ligt in dit dieet; het doel is om zoveel mogelijk koolhydraten links te laten liggen en voldoende eiwitten(vis en vlees) en gezonde vetten (noten) binnen te krijgen. Door koolhydraten te minderen, stabiliseert je bloedsuikerspiegel en wordt je insulineniveau vergroot (denk eens aan de blog over insulinepieken!). Gevolg hiervan is dat je vet sneller gaat verbranden en de kans op suikerziekte afneemt. Naast eiwitten en vetten heb je ook mineralen en vitamines nodig. De vitamines moet je binnen krijgen van het fruit en de mineralen uit de groenten. ondersteunt

Paleo recepten

Er zijn tal van paleo recepten te vinden op internet. De recepten zijn zo opgesteld dat er variatie zit in voedingsmiddelen. Het is belangrijk om de variatie aan te houden in het dieet. Aangezien het gaat om voedingsstoffen die in de steentijd beschikbaar zijn zonder bijwerking!  

Paleo ontbijt

Wat is nou een goed paleo ontbijt? Het paleo dieet ontbijt is niet  wat je gewend bent van het huidige dagelijks ontbijt. Het klinkt misschien vreemd, maar sommige paleo volgers beginnen de dag met een stukje (rood) vlees. Mijn mening is dat je het ontbijt niet moet overslaan, maar sommige mensen hebben vaak weinig trek in eten op de ochtend.

Als je van uitslapen houdt raad ik aan om avonds het ontbijt klaar te maken en dan ochtends na het wakker worden het ontbijt innemen en dan verder te gaan slapen. Door het nemen van een ontbijt houd je de stofwisseling actief.

Wat kan je onder andere nemen als paleo ontbijt?

  • Eieren voor bijvoorbeeld je dagelijkse eiwitten
  • Bacon (zo weinig mogelijk bewerkt)
  • Avocado’s voor gezonde vetten
  • Fruit / smoothies voor de vitamines

Een paleo ontbijt maken is vaak makkelijker dan je denkt, maar de omslag is even wennen als je altijd yoghurt, brood of muesli eet. Hieronder vind je een recept voor een paleo ontbijt:

Ontbijt smoothie als ontbijt:

Ingrediënten HoeveelheidInstructies
Banaan1Pel de banaan en snij het in stukjes. Stop het vervolgens in de blender.
Kiwi1Schil de kiwi in stukjes en stop dit vervolgens in de blender.
Spinazie gesneden150 gramStop ook de gesneden spinazie in de blender.
Kokosmelk50 milliliterVoeg kokosmelk toe in de blender.
Water250 milliliterAls de smoothie nog te dik aan voelt, voeg er water bij toe.
Spirulina1 theelepelAls extra vitamines, mineralen en eiwitten kun je ook spirulina en/of broccolipoeder toevoegen.
Broccoli poeder1 theelepel

Paleo snack

Het is belangrijk om je stofwisseling actief te houden. Ik raad aan gemiddeld om de 3 uur wat te eten. Dit hoeft niet een uitgebreide maaltijd te zijn natuurlijk, maar een goede snack doet wonderen. Echter zijn veel paleo snacks niet zoals de oermensen snacks maakten. Deze snacks zijn bijvoorbeeld gemaakt van chocola, suikers en andere ingrediënten die zij niet tot hun beschikking hadden. Maar wat is nu een goed paleo snack? Ik adviseer bijvoorbeeld nootjes, kip, ei of stukjes fruit. Waarom? Omdat dit veel gezonde voedingsstoffen bevat, maar ook zorgt dat je lichaam voorzien wordt van de benodigde vitaminen, mineralen, vetten en eiwitten. Door een goede inname van deze voedingsstoffen heb je ook gelijk een goede basis gelegd voor een sportprestatie!

Paleo recept voor een tussendoortje:

Ingrediënten HoeveelheidInstructies
Gemengd fruit, bijvoorbeeld aardbei, banaan en kiwi150 gramSnij de stukjes fruit in stukjes en stop dit in de blender.
Tip: superfoods toevoegen als spirulina of wortelpoeder of tarwegras1 theelepelAls extra vitamine, eiwitten en mineralen benodigd zijn kun je dit ook toevoegen in de blender.
Magere Kwark250 gramVoeg alles dat uit de blender komt toe aan de magere kwark.
Cashewnoten, walnoten of pistachenootjesHandje volAls topping kun je jouw keuze voor de noten, toevoegen aan de kwark nadat het uit de blender is gekomen.

Voor en nadelen van het paleo dieet

Het grote voordeel van het paleo dieet is het ontbreken van chemische, in de fabriek gemaakte voedingsstoffen. Logisch, want in de steentijd bestonden er nog geen fabrieken die een kunstmatig toegevoegde smaakstoffen maakten. Je lichaam is niet gemaakt om deze voedingsstoffen te verwerken, maar hebben ons lichaam het wel aangewend. Tijdens het dieet krijg je essentiële voedingsstoffen binnen die je helpen om af te vallen, doordat natuurlijke voedingsstoffen veel beter of sneller te verteren zijn. Nog verdere voordelen van het paleo dieet:

  • Sneller een gevuld gevoel
  • Helpt bij het afslanken
  • Kans op het verminderen van hart-en vaatziekten
  • Weinig suikers, dus geen last meer van een hoge bloedsuikerspiegel

Naast de voordelen heeft ook het paleo dieet nadelen. Je kan hierbij denken aan het geringe aanbod voedsel. Voor veel mensen die het paleodieet proberen, hebben moeite om een begin te maken, omdat het een drastische aanpassing is ten opzichte van hun normale dieet. In de supermarkt is het lastig producten te vinden die aan de eisen voldoen. De supermarkt heeft vaak bewerkt voedsel, zoals vlees, vis en groenten. Je bent vaak aangewezen op groentes en vlees van de groenteboer of de plaatselijke boer voor vlees en groentes. Ook is onze dagelijkse boterham niet meer welkom, want een goede boterham zit er niet meer in. Ooit gehoord van een holbewoner met een broodje kaas of ham?

Overige nadelen van het paleo dieet:

  • Vlees en vis is voor een vegatarier ‘not done’
  • Geen melkproducten, als zuivel, kaas en boter
  • Bonen en granen zijn ook zeker niet welkom, want granen kwamen duizenden jaren later pas.

Valkuilen van het paleodieet

Valkuil 1: Levensstijl aanpassen

Om je levensstijl drastisch te gaan veranderen is niet voor iedereen weggelegd. Daarnaast is het lastig te bepalen welk type voeding je wel en niet mag hebben. Granen, bonen en zuivel zijn niet meer te vinden in de paleo recepten. Het vereist een goede discipline, een lifestyle kun je niet zo maar veranderen, hier gaat veel tijd in zitten.

Valkuil 2: Vlees en groente

Vlees is een belangrijk onderdeel van het dieet. Het is echter niet de bedoeling om nu naar de slager te gaan om een berg vlees in te slaan. Nee, niet een goed plan. Volgens deskundigen aten de holbewoners niet veel vlees. Ga jij maar eens achter een konijn of hert aan hollen en probeer het dier pakken te krijgen. Gek genoeg lijkt dat nog knap lastig te zijn ook! Probeer een goede balans te vinden met groente, vlees en vis.  Aangeraden wordt om tussen de 100 – 125 gram eiwit in te nemen. Daarnaast is het verstandig om naast het vlees ook groentes binnen te krijgen. Probeer de groentes af te wisselen en voor variatie te zorgen. Denk aan ruim 500 gram aan groentes.

Valkuil 3: Te weinig variatie in eten

Sommige mensen eten dagelijks hetzelfde. Dit betekent een tekort aan vitamines en mineralen, die je door meer variëteit wel aanvult. Mensen vullen hun te kort aan groentes aan met tussendoortjes als noten, avocado’s en oliën. Deze tussendoortjes zijn voorzien van meer eiwitten. Een te veel aan eiwit zal resulteren in vetopslag. Zorg voor voldoende afwisseling in groente, mineralen en vitamines!

Conclusie

Na het schrijven van dit artikel ben ik tot de conclusie gekomen dat het paleo dieet eigenlijk niet een dieet is, maar een lifestyle! Een dieet zie ik als een korte periode je eetgewoonte aanpassen om een doel te bereiken als afvallen of aankomen tot het gewenste gewicht is bereikt. Een lifestyle is een lifechanger, je gaat vanaf dit moment op een andere voet verder. Niet voor een korte tijd, maar voor zo lang mogelijk! Je kan dit zien als iemand die graag vegetariër of veganist wil worden. Ik noem het “de Paleo Lifestyle”.

Om je lifestyle aan te passen heb je discipline en goede motivatie nodig. Heb je dit in mindere mate? Zoek dan iemand die samen met jou dit wilt gaan oppakken! Samen sta je sterker en kun je elkaar blijven motiveren. Echter gaat ook deze lifestyle niet zonder valkuilen, voor en nadelen.  Een lifestyle change gaat gepaard met aanpassingen en met vallen en opstaan. De eerste maanden zijn het moeilijkst, omdat je lichaam ook hieraan wennen moet terwijl je hersenen continu vragen om je oude eetgewoontes. Discipline en motivatie zijn de key to succes. Heb je het moeilijk, praat met mensen die jou steunen en haal hier weer nieuwe motivatie uit. Alles voor een gezonde lifestyle.
“Muscle Concepts – It’s A Lifestyle”

Andere blogposts die je aan de hand van dit artikel wellicht interessant vindt:
Eiwitdieet: Hoe werkt een eiwitdieet precies?

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

negentien + zestien =