olympisch-kampioen-worden
Written by Muscle Concepts

Olympisch kampioen worden? Dit moet je doen!

Om een kleine inkijk te geven hebben we een voormalig lid van TeamNL gevraagd om zijn ervaringen te delen. We zullen een aantal belangrijke aspecten van de voorbereiding uitlichten. Vaak is er voor deze aspecten altijd wel aandacht, maar kort voor de Spelen wordt hier extra de nadruk opgelegd. Maatregelen die in dit licht worden genomen lijken soms misschien extreem, maar ze kunnen ook voor de amateursporter bijdragen aan het verbeteren van resultaten, doe er je voordeel mee!

Na 4 jaar wachten is het weer bijna zover, de Olympische Winterspelen en Paralympische Winterspelen staan weer voor de deur. De Nederlandse atleten hebben zich vier jaar lang optimaal voorbereidt om in Zuid-Korea wederom met grote hoeveelheden eremetaal aan de haal te gaan. Uiteraard wordt direct de vergelijking gemaakt van de vorige editie van de olympische winterspelen in Sochi. Deze spelen overtreffen zal een nagenoeg onmogelijke taak zijn, nog nooit werden er zoveel medailles gewonnen op een winterspelen als 4 jaar geleden.

Paralympisch ligt dit overigens anders. Niet alleen reist er volgende maand een een recordaantal paralympische wintersporters af naar Zuid-Korea, de zeges in wereldbekerwedstrijden in voorbereiding voor de Spelen zijn niet meer op één hand te tellen. De potentie voor medailles is dan ook groot.

De “KLEINE dingen” maken een “GROOT” verschil…

Kleine dingen maken vaak het verschil. In voorbereiding op het grootste toernooi ter wereld wordt, vanzelfsprekend, niets aan het toeval over gelaten. De atleten van TeamNL worden tot in het kleinste detail ondersteund en begeleidt om in optimale conditie en met zo min mogelijk stress aan de start te staan. Waar wat houdt dat dan precies in?

Olympisch goud? Medailles win je tussen lakens

Het is iets wat we allemaal doen, nagenoeg iedereen vindt het heerlijk om te doen en de lekkerste plaats om het te doen is in bed. Je weet natuurlijk al waar ik het over heb: slapen! Onderzoek heeft uitgewezen dat slaap uitermate belangrijk is voor het herstel, zowel bij topsporters als bij recreanten. Daarnaast draagt goed slapen bij aan de algehele fysieke gesteldheid van de sporter. Een onderdeel van de voorbereiding wat door de nederlandse ploeg heel serieus genomen wordt, zo zijn er voor de Spelen in Rio de Janeiro matrassen en kussens overgevlogen vanuit Nederland om de sporters te verzekeren van een goede nachtrust. Naast goed materiaal voorziet NOC*NSF sporters ook van tips om goed te slapen, voorbeelden hiervan zijn o.a.:

  • Zorg voor een stille, donkere en koele slaapkamer (18 tot 20 graden is ideaal).
  • Neem, indien mogelijk, je eigen kussen of oordoppen mee.
  • Stem je slaapritme af met je kamergenoot
  • Vermijd prikkels kort voor het slapengaan

Olympische sporters & hun voedingsprotocol voor gezondheid

Het eten van een topsporter loopt als een rode draad door het leven van een topsporter. Gedurende de hele voorbereiding zal hij of zij hierin begeleidt en ondersteunt worden. Aangezien hetgeen wat je eet, net als je slaap overigens, zoveel invloed heeft op je gesteldheid en conditie tijdens het toernooi is het belangrijk om het eetpatroon van je voorbereiding vast te houden tijdens het toernooi. Afhankelijk van de locatie van het toernooi worden ook hier diverse aanbevelingen gedaan:

  • Pas op met het gebruik van kraanwater zelfs al wordt er aangenomen dat dit water goed drinkbaar is, gebruik bij voorkeur water uit een verzegelde fles. Dit geldt ook voor ijsklontjes, deze bestaan over het algemeen uit kraanwater.
  • Drink nooit water uit een fles die je aangereikt krijgt wanneer deze niet verzegeld is.
  • Probeer rauwe voeding buiten een gecontroleerde omgeving te voorkomen.
  • Zorg dat ondanks een het andere eten te zorgen dat je jouw benodigde hoeveelheden haalt.

Dit lijken misschien open deuren, maar ze zijn heel belangrijk om in het oog te houden. Extreem voorbeeld in deze is Usain Bolt. Hij liet in zijn biografie optekenen tijdens de Spelen van Bejing maarliefst 1000 kipnuggets gegeten te hebben omdat hij het chinese eten ‘apart’ vond. Het weerhield hem er niet van om 3 gouden medailles te winnen.

Alcohol is je beste vriend tijdens de Olympische Spelen

Alcohol? Jazeker alcohol speelt een grote rol in het zogenaamde infectieprotocol waar alle atleten vertrouwd mee worden gemaakt voorafgaand aan de Spelen. Dit protocol is ingericht om te zorgen dat sporters voor en tijdens het toernooi niets oplopen. Je moet er niet aan denken dat 4 jaar trainen en voorbereiden teniet wordt gedaan door een verkoudheid op het moment van de waarheid. Hoe ziet dat protocol er globaal uit? Alsvolgt:

  • Regelmatig handen wassen met alcohol, dit voorkomt infecties en verspreiding van bacteriën.
  • Vermijd lichamelijk contact zoveel mogelijk
  • Voldoende rust nemen
  • Vaccinaties, afhankelijk van de locatie
  • Het behandelen van materialen en contactoppervlakken met en desinfecterende coating, aanvankelijk ontwikkeld voor de Volvo Ocean Race maar inmiddels meer toegepast in de sport.

Supplementenprogramma voor Olypmische sporters

Het laatste en meest herkenbare onderdeel van het infectieprotocol is het supplementen programma. Het grootste wapen in de strijd tegen infecties is natuurlijk het lichaam zelf. Om het lichaam optimaal te ondersteunen suppleren de atleten een vaste combinatie van vitamines en mineralen om de weerstand op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen. Deze combinatie bestaat uit de volgende supplementen:

  • Vitamine C
  • Vitamine D
  • Zink

De combinatie Vitamine C, D en Zink wordt door het NOC*NSF als ideaal beschouwd om het immuunsysteem voor sporters te ondersteunen!

De combinatie van bovenstaande supplementen wordt gezien als ideaal om het immuunsysteem te ondersteunen en wordt in deze hoedanigheid ook aangeraden door NOC*NSF. Uiteraard geldt dit niet alleen voor topsporters, maar voor iedereen die aan zijn weerstand wil werken. Om onze lezers de kans te geven optimaal de wintermaanden te doorstaan heeft onze partner Muscle Concepts een pakket samengesteld met de bewuste supplementen. Wij mogen dit pakket aanbieden aan onze lezers met een mooie korting.

Disclaimer: Dit bericht is mede mogelijk gemaakt door George van Altena: Paralympisch atleet als keeper van het Nederlands Cp-voetbalteam.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vijf + 8 =