meerdere-supplementen-gebruiken
Written by Muscle Concepts

Meerdere supplementen gebruiken?

In 2016 gebruikten 4 op de 10 mensen in Nederland voedingssupplementen. [1]
Er wordt geschat dat er toen zo’n 80 miljoen euro besteed werd aan voedingssupplementen. [2]
Waar komt dat op neer? Een hele hoop mensen gebruiken ze. Dat is ook wel logisch, want naast een gebalanceerd dieet is het voor sommigen goed om supplementen te gebruiken. Supplementen kunnen je namelijk voorzien van de vitamines en mineralen die je niet uit je voeding kunt halen. Een multivitamine bevat meestal verschillende soorten vitamines en mineralen voor een optimale gezondheid. Toch is het mogelijk dat er onder bepaalde omstandigheden bepaalde voedingsstoffen niet goed opgenomen worden. In dit artikel gaan we toelichten of meerdere supplementen gebruiken op hetzelfde moment mogelijk is.

Meerdere supplementen gebruiken?

Sommige supplementen, met name die van micronutriënten (vitamines en mineralen) kun je beter niet samen innemen. Bepaalde mineralen zullen altijd met elkaar gaan strijden om beter opgenomen te worden. Vooral wanneer je meerdere supplementen gebruikt zoals calcium en magnesium is dit het geval. Als deze apart worden gesupplementeerd (dus geen combinatie supplement), dan zijn de doseringen vaak erg hoog. Calcium (boven de 500mg) zal bijvoorbeeld je ijzeropname verminderen. Dit kan in het ergste geval leiden tot bloedarmoede.
Er zijn nog andere supplementen die je het best apart kunt nemen met een kleinere dosering, dit zijn:

  • Zink;
  • vitamine K.

Zink

Zink (meer dan 50 mg per dag) voor periode langer dan een maand, kan ervoor zorgen dat je koper tekorten krijgt. Een tekort aan koper kan leiden tot bloedarmoede en vermindering van je afweersysteem.

Vitamine K

Vitamine K is nodig voor goede bloedstolling en ook voor de aanmaak van botten. Mocht je dit supplement gebruiken, dan moet je letten op de inname van de vitamines A en E. Een hoge dosering van deze vitamines kan ervoor ervoor zorgen dat het effect van vitamine K afneemt. Meerdere supplementen gebruiken naast vitamine K is dus niet altijd een goed idee. Wanneer je vitamine A en E uit voeding haalt, zul je minder snel aan een te hoge dosering komen.

Wanneer kun je wel meerdere supplementen gebruiken?

Er zijn ook supplementen die je juist wel beter samen kunt nemen. Vitamine A, D, E en K worden beter opgenomen door je lichaam als je het combineert met een supplement (of voeding) dat vet bevat. Je kunt bijvoorbeeld denken aan omega 3, omega 3-6-9, CLA of levertraan. Verder zijn er nog andere supplementen die je het best samen kunt nemen.[3]

Antioxidanten en vitamine C en E kun je goed samen gebruiken. Antioxidanten hoef je niet perse via een supplement in te nemen, dit kan ook door antioxidanten uit verschillende soorten bessen extracten en groene thee extract. In je lichaam werken deze verschillende soorten antioxidanten en vitamines samen om je lichaam te herstellen.

Vitamine C en ijzer is een combinatie die zeer goed werkt. Vitamine C zorgt er namelijk voor dat je ijzeropname verbeterd wordt. Dit is zowel van toepassing op ijzersupplementen als op ijzer wat je uit je voeding haalt.

Vitamine D en Calcium zijn ook een goede combinatie. Calcium is namelijk goed voor de opbouw en de sterkte van onder andere onze botten en gebit. Zo helpt het botontkalking voorkomen. Echter wordt calcium alleen goed opgenomen als je voldoende vitamine D in je lichaam hebt. Voornamelijk ouderen of mensen met bepaalde ziektes slikken extra calcium middels een supplement. Dit is in veel gevallen erg belangrijk, maar het is het wel belangrijk dat je dus ook genoeg Vitamine D binnenkrijgt voor de opname hiervan.

Conclusie

Voordat je gaat supplementeren met een supplement, kun je het best even een dokter consulteren. Dit is in principe niet nodig als je voor je weerstand dagelijks een vitamine pil slikt, maar als je andere, voornamelijk mineralen, of een combinatie gaat gebruiken is het verstandig om even een arts of diëtist te raadplegen. Die zal je meestal ook vertellen of je meerdere supplementen gebruiken kunt, of dat je ze het best apart kunt nemen. Mocht hij dat niet vertellen dan kun je als leidraad nemen dat je specifieke supplementen (dus geen multivitamine) het best apart kunt nemen. Zo loop je tenminste geen risico om tekorten te krijgen in je lichaam.

Bronvermelding

[1] Smartscope , Cijfers en trends in food retail Nederland (2016)
[2] HAN University of Applied Sciences, Nijmegen, Self-Reported Use and Reasons among the General Population for Using Sports Nutrition Products and Dietary Supplements (2016)
[3] NRA, UMR1260 “Nutrition, Obesity and Risk of Thrombosis, Fat-soluble vitamin intestinal absorption: absorption sites in the intestine and interactions for absorption (2015)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 + een =