kunstmatige-zoetstoffen-slecht-voor-gezondheid
Written by Muscle Concepts

Kunstmatige zoetstoffen slecht voor je gezondheid?

Ondanks dat zoetstoffen zijn goedgekeurd door de Europese Unie, zijn ze slecht voor je gezondheid. Door het teveel consumeren van zoetstoffen loop je een verhoogd risico op bepaalde gezondheidsproblemen. Enkele voorbeelden zijn gewichtstoename, depressie, verhoogde aanmaak van insuline, vergeetachtigheid, misselijkheid en nog veel meer. Kunstmatige zoetstoffen worden veelal gebruikt als suikervervanger, zodat de fabrikant geen suiker hoeft toe te voegen aan producten. Dit klinkt dan gezonder en beter voor de lijn, maar in werkelijk komen wij juist aan van kunstmatige zoetstoffen en veroorzaken deze chemische stoffen verschillende aandoeningen. Doordat kunstmatige zoetstoffen geen calorieën (energie) bevatten, blijft ons lichaam bij de consumptie hiervan een signaal afgeven naar de hersenen dat je een energietekort hebt. Hierdoor neemt het verlangen naar voedsel toe. Onze smaakpapillen herkennen geen verschil tussen normale suikers en chemische zoetstoffen, waardoor er alsnog insuline wordt afgescheiden. Hierdoor neemt de insuline in je bloed toe, waardoor de bloedsuikerspiegel daalt. Door een dalend bloedsuikerspiegel heeft je lichaam meer zin in het eten van suikers. Als we hieraan toegeven komen wij juist aan [1]. In deze blog lichten we een aantal veelvoorkomende zoetstoffen nader toe.

Wat zijn kunstmatige zoetstoffen?

Om te beginnen zijn er twee soorten zoetstoffen, namelijk: intensieve en extensieve zoetstoffen. Intensieve zoetstoffen zijn nog zoeter dan suiker en worden vooral gebruikt als zoetjes voor in bijvoorbeeld koffie of thee. Daarentegen zijn extensieve zoetstoffen minder zoet dan intensieve. Intensieve zoetstoffen worden gebruikt als suikervervangers, omdat deze geen calorieën bevatten [2]. Echter zijn deze zoetstoffen toch schadelijk voor je gezondheid. Vooral bij overmatig en overbodig gebruik hiervan. Daarom produceren wij bij Muscle Concepts gezonde voedingssupplementen zonder deze kunstmatige zoetstoffen. Enkele voorbeelden van intensieve zoetstoffen (nog zoeter dan suiker) zijn:

  • Aspartaam
  • Acesulfaam-K
  • Glucosesiroop
  • Cyclamaat
  • Sacharine

Enkele voorbeelden van extensieve zoetstoffen zijn:

  • Fructose
  • Sorbitol
  • Oerzoet
  • Xylitol

Bijna alle zoetstoffen zijn slecht voor onze algehele gezondheid. Echter zijn er ook zoetstoffen die (iets) minder schadelijk zijn, zoals Stevia [3]. Stevia is een natuurlijke zoetstof in plaats van een chemische en bevat onder andere geen calorieën. Stevia wordt gemaakt van een plant die voorkomt in Zuid-Amerika en is een gezondere variant dan aspartaam, acesulfaam-k, sucralose etc. Benieuwd naar welke kunstmatige zoetstoffen je beter kunt vermijden? Lees dan snel verder.
kunstmatige-zoetstoffen-slecht-voor-gezondheid

Slechte zoetstoffen

De consumptie van suiker en dan met name sacharose, glucose en fructose, kan problemen opleveren bij mensen die suikerziekte hebben of juist suikerziekte veroorzaken. Tevens draagt het bij aan tandbederf en zorgt het bij overmatig gebruik voor meer vetopslag.
Dit kan hart- en vaatziekten tot gevolg hebben. Men heeft om deze redenen gezocht naar alternatieven waardoor zoetstoffen zijn ontstaan. Tegenwoordig worden veel suikers in producten vervangen door kunstmatige zoetstoffen.
Het Wetenschappelijk Comité voor de Menselijke Voeding van de EEG heeft in het verleden een aanbeveling uitgebracht inzake de aanvaardbaarheid en de aanvaardbare dagelijkse hoeveelheid van zoetstoffen. De toelating van zoetstoffen wordt in Nederland wettelijk geregeld in het Suikervervangende Zoetstoffen Besluit van de Warenwet.
Je kunt zoetstoffen herkennen aan de e-nummers op de etikettering van producten. De meeste e-nummers worden door verschillende onderzoekers en orthomoleculaire voedingsdeskundigen afgeraden.

In dit artikel hebben we een aantal zoetstoffen onder de loep genomen. Chemische zoetstoffen zijn niet goed voor onze gezondheid. Echter zijn er ook onderzoeken die aangegeven dat, mits de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid niet wordt overschreden, de consumptie van zoetstoffen veilig is. Kunstmatige zoetstoffen bevatten het aminozuur phenylalanine. Dit aminozuur kan niet worden afgebroken door de lever en is schadelijk voor de gezondheid. Aspartaam en andere chemische zoetstoffen bevatten dit aminozuur en kunnen dus schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit komt doordat deze stoffen in veel in onze dagelijkse voeding voorkomen, zoals: broodbeleg, sauzen, snoep, snacks etc. Hierdoor kom je snel aan de maximale dagelijkse hoeveelheid. Enkele voorbeelden van kunstmatige zoetstoffen die slecht zijn voor je gezondheid zijn aspartaam, acesulfaam-k en sucralose.

Aspartaam

Aspartaam is een chemische zoetstof die als eiwit in ons lichaam wordt omgezet in de aminozuren fenylalanine en asparaginezuur. Op zichzelf zijn deze aminozuren niet schadelijk aangezien deze ook in onze dagelijkse voeding voorkomen. Alleen komt er bij de afbraak van aspartaam methanol vrij. Methanol zet zich om in formaldehyde wat zich weer omzet in methaanzuur. Dit methaanzuur kan de hersenbarrière en het zenuwstelsel betreden. Hierdoor beïnvloed deze stof onze neurotransmitters en hersenfuncties, wat op lange termijn kan zorgen voor hersenschade. Deze kunstmatige zoetstof komt voor in light frisdranken, snoep, vulling van koek of taarten, maar ook in veel andere voedingsmiddelen zoals eiwitshakes. Onze gezonde eiwitshakes bevatten bewust geen aspartaam, acesulfaam, sucralose of andere schadelijke zoetstoffen. Het is een goedgekeurde voedingsstof in Europa en Amerika. Veel onderzoeken wijzen uit dat aspartaam een gevaar is voor de gezondheid. Het kan mogelijk een kankerverwekkende werking hebben en bevordert andere aandoeningen.

Acesulfaam-K

Acesulfaam-K is een zoetstof die ongeveer 100 tot 200 keer zoeter is dan suiker. Daarom valt deze zoetstof in de categorie intensieve zoetstoffen. Acesulfaam-K heeft het e-nummer E950 en is te vinden in met name zoetjes, light frisdranken, kauwgum en eiwitshakes (niet in die van ons:)).
Deze kunstmatige zoetstof wordt door ons lichaam afgescheiden, maar omdat deze stof chemisch is wordt aangeraden om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 9 mg/kg lichaamsgewicht per dag, niet te overschrijden [4].

Sucralose

Sucralose is een synthetische zoetstof op suikerbasis. Het molecuul sucralose is niet verteerbaar doordat het suikermolecuul is vervangen door een chlooratoom. Sucralose is een zoetstof die stabiel is bij het koken, bakken en braden. Echter brengt sucralose, blijkt uit onderzoek [5], wel gezondheidsrisico’s met zich mee.

  • Sucralose blijkt een negatief effect te hebben op de insuline-afgifte.
  • Sucralose heeft nadelige gevolgen op bacteriën in de mond en in de darmen
  • Sucralose zorgt voor een vermindering van de rode bloedcellen, met niveau’s boven 1,500 mg/kg/dag
  • Sucralose vergroot en verkalkt onze nieren

Er zijn nog meer kunstmatige zoetstoffen die nadelige gevolgen met zich mee kunnen brengen, zoals sacharine en tagatose. Echter zijn er veel onderzoeken die elkaar tegenspreken. Hierdoor worden sommige zoetstoffen goedgekeurd en door middel van goede marketing uitgebuit door sommige producenten. Samenvattend adviseren wij om ervoor te zorgen dat je geen overbodige inname van kunstmatige zoetstoffen nuttigt.

Bronvermelding

[1] Behavioral Neuroscience, editie 10-2-2008
[2] Chemische feitelijkheden 1 – 80, 1996, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne
[3] Voedingscentrum, Stevia, 2017
[4] Kenniscentrum Zoetstoffen, Acesulfaam-k (E950), Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) 2017
[5] Journal of toxicology and environmental health. 2008

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × 4 =