intermittent-fasting
Written by Muscle Concepts

Kun je met intermittent fasting afvallen?

Kort gezegd is dat zeker mogelijk, en het is vaak ook de reden dat mensen met intermittent fasting beginnen. Met intermittent fasting afvallen is mogelijk doordat men vaak minder eet in een kortere periode. Een manier van intermittent fasting is 16 uur vasten en 8 uur eten. Mensen zullen in die 8 uur vaak minder eten dan normaal, simpelweg omdat er minder tijd is. Dit betekent dat je dagelijks minder calorieën consumeert dan wanneer je over een langere periode eet, waardoor met vasten afvallen mogelijk is.

Waarom met intermittent fasting afvallen mogelijk is

  • Calorietekort
  • Toename HGH (Human Growth Hormone)

Afvallen blijft alleen mogelijk als je meer calorieën verbruikt dan je consumeert. Met intermittent fasting afvallen kan omdat je een veel kortere periode hebt waarin je eet. Dan kan het zo zijn dat je minder eet omdat je in die kortere periode simpelweg minder eet dan over de hele dag, waardoor je minder calorieën consumeert.
Een iets minder bekende oorzaak, is de toename van HGH. Human Growth Hormone is een hormoon en versterkt de metabolisme. Het vetverlies wordt makkelijker gemaakt en het beschermt de spieren. Hierdoor kun je met vasten afvallen op een gezonde manier. Hoeveel het gekoppeld is aan gewichtsverlies is niet precies bekend, maar het zou invloed kunnen hebben. Door aan intermittent fasting te doen, zou de de hoeveelheid HGH in je lichaam toe kunnen nemen. [1] Hierdoor kun je met intermittent fasting afvallen.

Onderzoeken over vasten en afvallen

Er zijn niet veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar intermittent fasting, omdat het redelijk nieuw is. De meningen en onderzoeken die al gedaan zijn over intermittent fasting zijn wel positief. Hieronder staan de onderzoeken weergegeven.

Onderzoek 1

Uit onderzoek is gebleken dat met vasten afvallen goed werkt. [2]. Dit is een onderzoek dat zich baseert op vele andere onderzoeken om tot hun conclusie te komen. Uit het onderzoek blijkt dat intermittent fasting en een ‘normale’ dieet vergelijkbare resultaten tonen voor vetverlies, gebaseerd op een periode van 3 tot 12 weken: bij intermittent fasting werd er respectievelijk 4-8% en 11-16% vet verloren, bij het normale dieet respectievelijk 5-8% en 10-20%. Dit geeft aan dat intermittent fasting zeker niet onder doet aan andere diëten. Sterker nog: het onderzoek geeft aan dat intermittent fasting beter zou kunnen zijn om vetvrije massa te behouden.

Onderzoek 2

Een ander onderzoek geeft aan dat intermittent fasting niet zomaar een ‘dieet trend’ is: het is een goede optie om gewicht te verliezen. [3] Het samenvattende onderzoek geeft aan dat er wat gedaan moet worden aan het aantal mensen dat overgewicht heeft, en dat je met intermittent fasting afvallen kan. Met deze manier van vasten afvallen zou ook met de oog op de toekomst een mogelijkheid zijn, omdat er vooral moet worden gezocht naar een effectieve manier om op lange termijn af te vallen en gewicht te behouden.

Onderzoek 3

Er is ook een onderzoek gehouden waarbij gekeken werd naar het resultaat van intermittent fasting op vrouwen met overgewicht [4]. Er werd naast intermittent fasting ook aan een calorietekort gehouden. Het onderzoek bestond uit twee groepen: intermittent fasting alleen gebaseerd op eten (groep 1) en intermittent fasting ook gericht op drinken (groep 2). Het onderzoek werd opgedeeld in twee delen, waarbij men twee weken eerst op gewicht bleef om vervolgens acht weken af te vallen.
De resultaten waren dat groep 1 gemiddeld 2,5 kilo afviel. Groep 2 viel gemiddeld 3,9 kilo af. Gekeken naar vetverlies, bleek dat groep 1 1,9 kilo afviel en groep 2 2,8 kilo. Van beide groepen verminderde ook het LDL cholesterol, maar van groep 2 meer. De hoeveelheid glucose en insuline in het lichaam verlaagde alleen in groep 2. Er kan dus gezegd worden dat intermittent fasting waarbij ook gelet wordt op drinken nóg effectiever is.

Bronvermelding

[1] the Intermountain Medical Center Heart Institute, Dr. Horne, Jeffrey L. Anderson, MD, John F. Carlquist, PhD, J. Brent Muhlestein, MD, Donald L. Lappé, MD, Heidi T. May, PhD, MSPH, Boudi Kfoury, MD, Oxana Galenko, PhD, Amy R. Butler, Dylan P. Nelson, Kimberly D. Brunisholz, Tami L. Bair, and Samin Panahi.

[2] Intermittent versus daily calorie restriction: which diet regimen is more effective for weight loss?, Varady KA1, Obes Rev. 2011 Jul;12(7):e593-601. doi: 10.1111/j.1467-789X.2011.00873.x. Epub 2011 Mar 17

[3] Fasting for weight loss: an effective strategy or latest dieting trend?, Johnstone A1, Int J Obes (Lond). 2015 May;39(5):727-33. doi: 10.1038/ijo.2014.214. Epub 2014 Dec 26.

[4] Intermittent fasting combined with calorie restriction is effective for weight loss and cardio-protection in obese women, Monica C Klempel, Cynthia M Kroeger, Surabhi Bhutani, John F Trepanowski and Krista A Varady, Nutrition Journal 2012 11:98, © Klempel et al.; licensee BioMed Central Ltd. 2012

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 − acht =