kracht-cardiotraining-combineren
Written by Muscle Concepts

Kracht en cardiotraining combineren?

Bij veel mensen die aan krachttraining doen maakt het hart al een sprong wanneer zij het woord cardiotraining horen. En ja, het is waar.. cardio is nou eenmaal niet het favoriete onderdeel van de meeste krachtsporters. Echter, kan het zeker voordelig zijn om af en toe aan cardio te doen.

Belang cardio voor krachttraining

In het geval van krachttraining is het zo dat des te langer je als sporter aan krachttraining doet des te belangrijker het wordt om het te combineren met cardio. Gebleken is nou eenmaal wanneer je veel aan krachttraining doet dat over het algemeen Krachttraining niet zoveel aan je conditie als bijvoorbeeld cardiovasculaire training / aërobe training. En natuurlijk hoef je als krachtsporter geen marathon te lopen maar dat is niet waarom conditie zo belangrijk is bij krachttraining. Het is namelijk zo dat hoe meer spiermassa je hebt ontwikkeld des te belangrijker een goede conditie is om dit te onderhouden. Daarnaast gaat bij veel krachttraining de flexibiliteit van je lichaam ook achteruit gaat, cardio kan dan een rol van betekenis spelen om dit tegen te gaan.

Voordelen van cardio

Het ontwikkelen van een goede conditie heeft echter ook diverse voordelen, zeker wanneer je er een sport naast beoefent. Een goede conditie zorgt er namelijk voor dat je lichaam sneller zuurstof naar de spieren kan vervoeren waardoor oefeningen langer vol te houden zijn. Daarnaast heeft het als bijkomend voordeel dat je minder moeite hebt met dagelijkse inspanning zoals traplopen, fietsen en wandelen. En cardio helpt natuurlijk wanneer je wilt gaan afvallen. Een hardlooptraining die veel voordelen met zich meebrengt voor mensen die willen afvallen zijn intervaltrainingen.

Een slechte conditie is nadelig

Naast dat cardiotraining een bijdrage kan leveren aan de flexibiliteit van een krachtsporter zorgt het er ook nog eens voor dat je beter in staat bent om de oefeningen te vervullen. De meeste sporten warmen voordat ze cardiotraining gaan doen hun spieren op door middel van rekken en strekken en dit draagt bij aan de flexibiliteit. Bij een slechte conditie is het namelijk vaak zo dat een zware oefening zoals squatten en deadliften veel energie/conditie kost, waardoor de oefening meer tijd in beslag neemt. Wanneer de sporter beschikt over een goede conditie zal hij in staat zijn om de oefening in meerdere reps te vervullen, waardoor er meer progressie geboekt kan worden.

Cardio is o.a. van toegevoegde waarde voor een sporter omdat het zorgt voor:

Betere doorbloeding en concentratie
Verbeterde conditie, waardoor je na zware compound oefeningen minder rust nodig hebt (zodat je niet de hele tijd buiten adem bent, of dat je hartslag tijdens het sporten een ontzettend hoge waarde heeft. Cardio verbeterd namelijk ook je hart en longfunctie)

Mogelijkheden van jouw sportschool

Wanneer je naar de sportschool gaat om krachttraining te doen heb je vaak de keuze uit diverse mogelijkheden zoals fitness apparaten, dumbells, cardio apparaten, Etc. Wanneer je naar de sportschool gaat is het belangrijk om een goede balans te gaan vinden tussen krachttraining en cardio fitness. Zo kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen om eerst krachttraining te doen aan de hand van fitnessapparaten om de sessie vervolgens af te sluiten met cardio apparaten.

Het voordeel hiervan is dat je glycogeenvoorraden al voor een grote gedeelte verbruikt zijn en je sneller vet zult gaan gebruiken als energiebron. Daarnaast kan cardio vóór je krachttraining ervoor zorgen dat je minder energie hebt. Mede doordat je voornaamste energiebron (glycogeen) al grotendeels verbruikt is.

Conclusie

Tegenwoordig wanneer iemand te weinig beweegt wordt dit gelijk geassocieerd als risicofactor voor te hoge cholesterolwaarden en een te hoge bloeddruk. Door middel van duursporten zorg je ervoor dat het lichaam gezonder wordt en dat de hart en longen flink belast worden. In onze ogen is de combinatie van cardio fitness/duursport en krachttraining het beste, in dit geval is er het net als met gezonde voeding: varieer goed voor de beste resultaten.

Het ligt aan het trainingsdoel of het verstandig is om krachttraining te combineren met cardio. Wil je bijvoorbeeld afvallen dan kan een combinatie van krachttraining en cardiotraining tot goede resultaten leiden. Heb je echter als belangrijkste doelstelling om spiergroei na te streven, dan raden wij je aan om jezelf vooral op krachttraining te focussen. Je kunt ook resultaat behalen door het te combineren maar over het algemeen bereik je de beste resultaten door te focussen op een van de twee.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 − 2 =