koolhydraten-na-je-training
Written by Muscle Concepts

Het belang van koolhydraten na je training

Koolhydraten eten na een training is uiterst belangrijk. Je hebt koolhydraten nodig om je glycogeenvoorraden aan te vullen. Nadat je je hebt uitgesloofd, moet je natuurlijk ook weer herstellen. Er zijn meerdere voedingsstoffen belangrijk voor optimaal herstel na de training. Denk hierbij aan eiwitten, vitamines en mineralen, maar ook koolhydraten. De andere redenen waarom we koolhydraten moeten eten na een training leggen we verder uit in deze blog.

Waarom zijn koolhydraten na training belangrijk?

Na een workout heb je koolhydraten nodig om een insulinepiek te creëren. Door koolhydraten met een hoge glycemische index te consumeren veroorzaak je een bloedsuikerspiegel verhoging. Hierdoor moet er in je lichaam een hoge hoeveelheid insuline worden aangemaakt om je bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen. Insuline vervoert aminozuren en glucose naar de spiercellen toe. Door het (tijdelijk) verhogen van je insuline zorg je er dus voor dat belangrijke voedingsstoffen naar de spiercellen toe kunnen.
Dit is vooral belangrijk na een training, zodat je optimaal kunt herstellen van. Je kunt bijvoorbeeld een banaan eten of BCAA supplementeren.

Je hebt verschillende soorten koolhydraten. Na een zeer intensieve training raden wij aan om snelle koolhydraten consumeren (binnen 20 minuten na einde training). Voorbeelden van snelle koolhydraten zijn:

  • Fruit zoals bananen, vijgen, peren
  • Granen zoals instant oats, witte rijst
  • Elk product met geraffineerde granen of geraffineerde suikers
  • Pompoen

Probeer binnen één uur na de training een koolhydraatrijke maaltijd te nemen met langzame koolhydraten voor een gelijkmatige afgifte van koolhydraten over de rest van de dag/avond. Zo krijg je geen last van insuline pieken tijdens je rustmoment.
Voorbeelden van langzame koolhydraten zijn:

  • Zoete aardappel
  • Niet-zetmeelrijke groente
  • Noten
  • Peulvruchten

Wij adviseren koolhydraten na een training samen met eiwitrijke voeding/supplementen te combineren. Eiwitten zijn na een training namelijk ook belangrijk voor spierherstel en spieropbouw. Zo kun je om optimaal te herstellen van een training door bijvoorbeeld 450 gram magere kwark te eten met een scoop (30 gram) Whey Protein.
koolhydraten-na-je-training

Wat is nog meer belangrijk na je training?

BCAA’s (de essentiële aminozuren) kunnen ervoor zorgen dat je genoeg aminozuren in je lichaam hebt om zodoende spierafbraak tegen te gaan en spieropbouw te stimuleren. Door na je training koolhydraten te eten zorg je ervoor dat je AAP (aminozuurgehalte) niet gebruikt wordt als energiebron, maar gewoon waar het voor bedoeld is, namelijk: spierherstel en opbouw.

Eten na een ochtend/middag training

Als je ‘s ochtends of ‘s middags traint dan heb je nog een lange dag te gaan. Pas hierop ook jouw eten aan. Probeer om de 2 a 3 uur een eiwitrijke maaltijd te eten met voldoende groentes. Plan een tussendoortje tussen de maaltijden door, het liefst om de twee uur voor een efficiënte en gelijkmatige aanvulling van glycogeen. Gevolg hiervan is dat de kans kleiner is dat voedingsstoffen worden opgeslagen als vet! Dit is ook belangrijk om de spijsvertering op gang te houden.

Tot slot

Denk je dat je na je training klaar bent en niet hoeft te eten, dan heb je het fout. Het is van belang om ervoor te zorgen dat het lichaam geen spierweefsel gaat afbreken in plaats van opbouwen. Door op tijd koolhydraten na de training te consumeren zorg je ervoor dat de spieren opnieuw worden voorzien van energie. Door het gebruik van snelle koolhydraten direct na de training zorg je ervoor dat de spieren sneller energie krijgen aangevoerd. Vul dit een uur later aan met langzame koolhydraten via een maaltijd met tevens voldoende eiwitten. Om het compleet te maken, heb je voor optimaal herstel natuurlijk ook voldoende vitamines en mineralen nodig. Deze gebruik/verbrand je namelijk ook tijdens een workout.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

drie + een =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"
Bekijk webshop