koffie-en-sporten
Written by Muscle Concepts

Koffie en sporten: Beïnvloedt het je prestaties?

Koffie is misschien wel het bekendste drankje om onze prestaties te verbeteren, maar is koffie gezond? Gaan koffie en sporten goed samen? Verbetert koffie de sportprestaties? Voordat wij hier dieper op ingaan, willen wij eerst toelichten wat koffie nu precies is. Koffie voorziet jouw lichaam van vocht, net als andere dranken dat doen. Koffie is vooral bekend en voor sporters interessant door de stimulerende stof cafeïne. Koffie heeft een aantal positieve gezondheidseffecten wat vooral te danken is aan cafeïne. Echter kan cafeïne ook negatieve effecten hebben. Wil je hier meer over weten en ook weten of koffie en sporten invloed op elkaar hebben, lees dan snel verder!

Is koffie en sporten gezond?

Koffie zonder extra toegevoegde suiker past in een gezond voedingspatroon en staat tevens in de Schijf van Vijf. De enige koffie die niet in de Schijf van Vijf staan zijn: koffie gezet met een cafetiere en kookkoffie. Dit komt door een hoog cafestolgehalte in deze typen koffie. Cafestol is een stof die het slechte LDL-cholesterol verhoogt. Een te hoog LDL-cholesterol vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Hoe beter de koffie gefilterd is, hoe minder er van deze stof in de koffie zit. Teveel cafeïne kan juist zorgen voor meer vetopslag en het effect van cafeïne neemt bij overmatig gebruik af. Koffie en sporten kunnen dus prima samen, maar drink niet er niet teveel van. Wil je zonder koffie te drinken wel te profiteren van de voordelen van de stof cafeïne, raden wij cafeïne pillen aan. Vanwege de cafeïne in koffie adviseert het Voedingscentrum [1] het volgende voor koffiedrinkers:

  • Ongeveer 400 milligram cafeïne per dag, wat gelijk staat aan ongeveer 4 kopjes. Dit kunnen gezonde volwassenen drinken zonder negatieve effecten.
  • Niet meer dan 2 tot 3 kopjes espresso, koffie van cups of koffie gezet met een cafetiere en geen kookkoffie.
  • Vanwege de cafeïne wordt voor kinderen onder de 13 geadviseerd om maximaal 1 kopje koffie te drinken per dag.
  • Maximaal 1 kopje koffie per dag voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Koffie en afvallen

De cafeïne in koffie zorgt ervoor dat je lichaam vet beter kan verwerken en je vetopslag afneemt. Hierdoor stimuleert cafeïne de vetverbranding in ons lichaam. Door ongeveer een uur voor je training koffie te drinken kun je tot wel 15% meer calorieën verbranden. Koffie en sporten om af te vallen is dus aan te raden! Echter heeft cafeïne het nadeel dat het de eiwitsynthese kan verminderen na een workout. Als het jouw doel is om in spiermassa aan te komen adviseren wij koffie te drinken ongeveer een uur voor je workout. Hierdoor profiteer jij optimaal van de voordelen van cafeïne. Zo beschik je over:

  • een betere focus;
  • een energieboost;
  • en een beter uithoudingsvermogen

Het effect van koffie op de sportprestaties

Zoals in de vorige alinea aangegeven kunnen koffie en sporten goed samen om de sportprestaties bevorderen. Of je nu wilt afvallen of juist spiermassa opbouwen. Hoe zit dit nu precies? De stof cafeïne in koffie verbetert eigenlijk op drie manieren onze prestaties. Deze drie manieren zijn:

  1. Hogere vetverbranding.
  2. Verhoging van de transport van intercellulair calcium.
  3. Positief effect op de hersenwerking.

Koffie beïnvloedt een aantal specifieke sportprestaties. Door een betere vetverbranding bevordert koffie natuurlijk het afslanken. Verder zorgt de verhoogde transport van intercellulair calcium voor een beter uithoudingsvermogen. Tevens voel je minder vermoeidheid doordat cafeïne de adenosine receptoren tegenhoudt. Adenosine zorgt voor een vertraagde hersenactiviteit, zodat je hersenen niet aan je lichaam kunnen doorgeven dat je je moe voelt.

Koffie en creatine

Gaan koffie en creatine voor sporters goed samen? Dit is een veelgestelde vraag. Zowel creatine als de stof cafeïne in koffie hebben invloed op ons hydratatielevel. Cafeïne zorgt in heel kleine mate voor een vochtafdrijvende werking en door het gebruik van creatine houd je vocht vast in de spiercellen. Dit lijkt natuurlijk op een tegengesteld effect alleen is het tot op heden nog niet wetenschappelijk bewezen dat creatine en cafeïne niet samen gaan. Als jij creatine gebruikt adviseren wij om in ieder geval extra water te drinken als je ook koffie drinkt. Probeer ook de momenten van inname te verspreiden. Drink bijvoorbeeld ‘s ochtends koffie en later op de dag na je workout creatine. Drink over de gehele dag voldoende water met een minimum van 3 liter per dag.

Bronvermelding

[1] Voedingscentrum, Koffie, Adviezen in het kort, 2017

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier × drie =