keto dieet
Written by Muscle Concepts

Het Keto Dieet: Hoe werkt het?

Veel mensen die gewicht willen verliezen hebben geen idee waar te beginnen. Tegenwoordig worden we namelijk doodgegooid met spotjes van wat het beste dieet is, zonder dat dit ook daadwerkelijk een goed dieet is. In dit artikel wordt het effect van het keto dieet besproken (ook wel ketose dieet of ketogeen dieet genoemd). Het keto dieet is erop gericht om veel vetten, maar weinig koolhydraten en eiwitten binnen te krijgen. Het doel van dit dieet is om het lichaam te laten overschakelen van het verbranden van koolhydraten en eiwitten naar het verbranden van de vetreserves in het lichaam. Het logische gevolg is dat het lichaam gaat afvallen als gevolg van de verbranding van de vetreserves.

Hoe werkt het keto dieet?

Bij het klassieke ketogeen dieet is het de bedoeling dat het dieet voor 80% uit vetten bestaat en voor 20% uit eiwitten en koolhydraten. In principe zijn bij het ketose dieet veel koolhydraten not-done, om deze reden worden veel koolhydraten uit het voedingspatroon geschrapt. Om je lichaam zo snel mogelijk in staat van ketose te krijgen kan het voorkomen dat het dieet wordt opgebouwd met een opbouwfase van 90% vetten en 10% eiwitten en koolhydraten om vervolgens over te stappen op een 80 – 20 verdeling. Hierbij gaat als vuistregel op hoe minder koolhydraten, hoe beter. Het is vervolgens de bedoeling dat er veel ketonen in onze bloedbaan terecht komen, het gevolg van veel ketonen in onze bloedbaan is dat ons lichaam in een ketogene staat raakt (dit kan omdat ketonen een afbraakproduct is van lichaamsvet).

Wat is een ketogene staat?

Een onderdeel van onze stofwisseling is ketose. Hierbij houdt ketose in dat het lichaam geen gebruik meer maakt van koolhydraten (suikers) om aan energie te komen maar juist van vetten om aan energie te komen. Het gevolg voor je metabolisme (stofwisseling) als het lichaam in een staat van ketose komt is dat het lichaam beter en sneller in staat is om vet te verbranden. Dit is niet alleen van toepassing op de vetten die je binnenkrijgt door middel van je voeding maar ook is het van toepassing voor het vet dat zich al bevindt in én op je lichaam.Ketose is vaak het gevolg van een aangepast dieet met als doel afvallen, maar het kan ook ongewild voorkomen bij diabetici en zwangere vrouwen.

Oorsprong keto dieet

De oorsprong van het keto dieet heeft nooit als doel gediend om af te vallen. Het dieet werd namelijk in 1929 ontwikkeld met als doel mensen met epilepsie te helpen. De werking van het keto dieet voor mensen met epilepsie is niet geheel duidelijk maar bij sommige patiënten zijn er minder klachten bij het volgen van dit dieet. Het dieet wordt hierbij voornamelijk gebruikt voor kinderen die kampen met een moeilijk behandelbare vorm van epilepsie. Voor deze kinderen werkt medicatie niet voldoende en opereren is geen optie. Gebleken hierbij is dat het ketose dieet tot betere resultaten leidt bij kinderen dan bij volwassenen, dit heeft waarschijnlijk als oorzaak dat bij kinderen de hersenen nog aan het ontwikkelen zijn waardoor er meer glucose verbruikt wordt.

Wat mag ik eten tijdens een keto dieet?

Zoals bij ieder dieet het geval is mag je bepaalde voedingsproducten wel eten en bepaalde producten niet. De volgende voedingsmiddelen worden aangeraden bij het keto dieet:

  • Zuivelproducten met weinig suiker
  • Eiwitten (bij voorkeur van vette vleessoorten)
  • Groente (zo vers mogelijk)
  • Gezonde vetten: vette vleessoorten, noten, avocado en vis. Geen transvetten!
  • Vis (haring, zalm, paling)
  • Noten, denk aan: amandelen, cashewnoten, hazelnoten, macadamia noten, paranoten, pinda’s, walnoten (met mate)
  • Eieren
  • Avocado
  • Olijfolie
  • Kokosolie

Wat mag ik niet eten bij een ketogeen dieet?

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die je beter niet kunt eten terwijl je het keto dieet volgt. Dit zijn vooral producten die veel koolhydraten bevatten. De volgende voedingsproducten worden afgeraden bij het keto dieet:

  • Ontbijtgranen
  • Rijst
  • Aardappelen (zoet)
  • Zoete producten met suiker
  • Pasta
  • Fruit
  • Suikers

Groenten die je beter kunt vermijden tijdens dit dieet

Naast bovenstaande producten worden er ook een aantal groenten uitgesloten van een ketogeen dieet. Dit zijn bijvoorbeeld groentes die zetmeelrijk zijn of een hoge GI index waarde hebben zoals:

  • Pompoenen
  • Wortels
  • Artisjokken
  • Linzen
  • Spruiten
  • Doperwten
  • Witten bonen
  • Knolselderij
  • Mais
  • Kidneybonen
  • Rode bieten
  • Sojabonen
  • Witte bonen
  • Sugar snaps

Nadelen van het keto dieet

Zoals eerder besproken is het ketogeen dieet geschikt voor personen die op korte termijn lichaamsvet willen kwijtraken. Aan elke positieve zijde zit echter een negatieve zijde. Er zijn enkele nadelen van een ketogeen dieet die als vervelend ervaren kunnen worden:

  • Slechte adem
  • Futloosheid
  • Spijsverteringsproblemen

Wanneer je last krijgt van spijsverteringsproblemen dan kan het gebruik van een probioticum product ondersteuning hiertegen bieden. Een probioticum supplement kan helpen om de darmflora weer te herstellen of versterken. Probiotica is ook van nature te vinden in zuivel en als prebiotica in gefermenteerde groente.

Een slechte adem is een van de meest kenmerkende gevolgen van een ketose dieet. Het gebrek aan energie komt voort uit het feit dat vetten moeilijker te gebruiken zijn voor energie dan koolhydraten. Het lichaam heeft hier voornamelijk in het begin moeite mee. Na verloop van tijd leert het lichaam zich aan te passen aan een andere bron van energie waarbij ook gedeeltelijk de bijwerkingen afnemen.

Belangrijke punten bij een ketose dieet

We sluiten deze blog af met een paar punten/tips die belangrijk zijn bij een ketose dieet. Het is verstandig om rekening te houden met onderstaande punten wanneer je begint met het keto dieet om zo misverstanden te voorkomen.

Tekort aan vezels

Een van de nadelen van het eten van te weinig koolhydraten is dat er een tekort aan vezels in het lichaam kan ontstaan, met name onverteerbare vezels. Het gevolg hiervan is dat er verstoppingen kunnen ontstaan. Het gebruik van supplementen die rijk zijn aan vezels kunnen darmproblemen voorkomen. Ook is het belangrijk dat je genoeg groente eet.

Afvallen met vetten?

Wellicht klinkt het een beetje onlogisch, afvallen door vetten te eten. Toch is het waar: worst, hamburgers, gehaktballen, frikandellen, biefstuk, karbonade en salami zijn uitstekende voedingsmiddelen voor dit specifieke dieet. Ook mag olijfolie en roomboter, recepten met veel slagroom, mascarpone en crème fraiche bij een ketogeen dieet op het dagmenu gezet worden. Dit geldt ook voor brie, kaas en spekjes. Een belangrijk punt is om rekening te houden met de ongezonde “zijde” van deze voedingsmiddelen.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

15 − 8 =