intermittent-fasting
Written by Muscle Concepts

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting is een welbekende manier van vasten waarbij vaak wordt gevast omdat het goed in een lifestyle past of omdat men ermee wilt afvallen. We geven in deze blog antwoord op de volgende vraag: Wat is intermittent fasting? Daarnaast zijn er een aantal soorten intermittent fasting die we gaan bespreken.

Over vasten: wat is intermittent fasting precies?

Wat is Intermittent fasting? In Nederland wordt het ook wel vasten met tussenpozen genoemd: het is een manier van vasten waarbij er vastgestelde periodes zijn waarin niet gegeten wordt. Vooral water, maar ook koffie en thee worden in de periode van vasten wel gedronken. Dit wordt dan voor een bepaalde periode vastgehouden en daarna komt er een kortere periode waarin weer gegeten mag worden. De bekendste variant hiervan is de al genoemde 16 uur vasten en 8 uur eten. Het spreekt voor zich: gedurende 16 uur wordt er ‘gevast’. Hierbij wordt er alleen gedronken. Daarna mag er 8 uur lang gegeten worden. Vervolgens herhaalt deze cyclus zich weer.

Varianten van intermittent fasting

Er zijn een aantal varianten van intermittent fasting, waarbij het verschil hem vooral zit in het aantal uur dat gevast wordt. Doorgaand op de vraag wat intermittent fasting is, lichten we de volgende varianten toe:

  • 16 uur vasten, 8 uur eten
  • Eat-stop-eat
  • Het 5:2 vasten dieet
  • Het warrior diet

16 uur vasten en 8 uur eten is eerder al uitgelegd en spreekt voor zich: 16 uur lang wordt er gevast, 8 uur lang wordt er gegeten. In deze kortere periode kan het zo zijn dat je minder eet, waardoor het vasten zorgt voor afvallen.

De eat-stop-eat methode is lastiger. Een of twee keer per week wordt er 24 uur lang niet gegeten. Dit is voor velen erg moeilijk, omdat de meesten het simpelweg niet gewend zijn. Ook kun je met deze vorm van intermittent fasting afvallen, omdat je een of twee keer per week 24 uur lang niets eet. Tenzij je dit compenseert in de andere dagen. Het is dan ook de bedoeling dat je op de overige 5 dagen naar onderhoud eet.

Als de eat-stop-eat te moeilijk klinkt, is het 5:2 dieet misschien wat voor jou. 5 dagen per week wordt er normaal gegeten, twee dagen per week wordt er dagelijks 500-600 calorieën geconsumeerd.

Bij het volgen van het warrior dieet ‘vast’ je overdag. Je eet overdag alleen maar rauwe groenten en fruit. Dit is meestal zo’n 18 uur lang. In de avond/nacht eet je vervolgens één grote maaltijd, waarin je zoveel mogelijk van je benodigde calorieën eet.

Welke variant van intermittent fasting is de beste?

Bij de keuze van een variant ligt het er vooral aan wat je doel is met intermittent fasting; sommige varianten zijn wat laagdrempeliger dan anderen. Een voorbeeld is het verschil tussen het ‘16 uur vasten en 8 uur eten’ dieet en het warrior deet: Vaak wordt er bij de eerste variant gekozen voor eten tussen 12:00 en 20:00. Dit is voor velen makkelijk, omdat vaak vooral overdag gegeten wordt, dus je kan gewoon door blijven gaan met lunchen en avondeten. Tevens vast je ‘slechts’ 16 uur, terwijl je bij het warrior dieet vaak 18 uur vast. Ook kan je bij het warrior dieet overdag niet echt eten; dit wordt vooral in de avond/nacht gedaan. Vooral als je net in intermittent fasting wilt instappen kan dit moeilijk zijn.
Als je dus geïnteresseerd bent in het intermittent fasting dieet en er geen ervaringen mee hebt, raden we je aan om te beginnen met 16 uur vasten en 8 uur eten of het 5:2 dieet., omdat men hier vaak goede ervaringen mee heeft.

Waarom kiezen voor intermittent fasting?

Zoals voor elk dieet, geldt ook voor intermittent fasting dat het niet voor iedereen werkt. Je kan intermittent fasting wel onderscheiden van andere diëten, omdat het vaak voor de lange termijn is en ook wel wordt gebruikt als manier van ‘lifestyle’. Redenen waarom intermittent fasting positief voor jou zou kunnen zijn:

Het maakt je keuzes makkelijker

  • Het kan een goede oplossing zijn als je veel reist
  • Intermittent fasting kan je insulineresistentie verlagen
  • Je kan met intermittent fasting afvallen

 

Het maakt je keuzes makkelijker

Intermittent fasting kan je keuzes veel makkelijker maken, waardoor je meer tijd hebt voor andere dingen en niet teveel hoeft na te denken over wat je gaat eten. Als je het belangrijk vindt om echt op wat je eet te letten, kan het wel eens lang duren om een ontbijt, lunch, avondeten en snacks voor te bereiden. Met intermittent fasting is dat makkelijker, omdat je minder eetmomenten hebt; bij het eten tussen 12:00 en 20:00 heb je sowieso geen ontbijt.
Vaak is het ook zo dat als je echt bezig bent met een specifiek dieet, je van te voren al bepaalde maaltijden die je gaat eten bedenkt. Zo bespaar je ook tijd en hoef je niet zo lang na te denken over wat je eet.

Het kan een goede oplossing zijn als je veel reist

Voorals als je echt bezig bent met je voeding en afvallen of spieren opbouwen, is dit een groot voordeel. Vaak neem of koop je onderweg ongezonde voeding, wat je natuurlijk niet gaat helpen met je doelen. Door op die dag te vasten kan je de volgende dag eventueel meer eten om het vasten te compenseren

Intermittent fasting kan je insulineresistentie verlagen

Insuline is een hormoon dat de opname van suikers uit voeding mogelijk maakt, waardoor suiker uit het bloed verdwijnt. Hierdoor verlaag je je bloedsuikerspiegel.
Insulineresistentie is een ongevoeligheid voor insuline dat vaak ontstaat door het overmatig eten van suikers en snelle koolhydraten. Insuline wordt namelijk vaak aangemaakt als je deze producten regelmatig eet, waardoor je er minder gevoelig voor wordt. Dit betekent dat je bloedsuikerspiegel minder snel wordt verlaagd.
Onderzoek heeft aangetoond dat intermittent fasting de insulineresistentie en bloedsuikerspiegel verlaagt [1].

Je kan met intermittent fasting afvallen

Intermittent fasting wordt vaak gebruikt als dieet; daarom is het ook geschikt als methode om af te vallen. In tegenstelling tot vele andere diëten is intermittent fasting vaak wel gezond. Meer over afvallen met intermittent fasting kun je hieronder lezen.

Intermittent fasting & afvallen gaan goed samen?

Er zijn wetenschappelijk gezien niet veel onderzoeken gedaan naar intermittent fasting, waardoor sommigen niet overtuigd zijn of niet geloven dat afvallen met intermittent fasting geschikt is. Toch blijkt uit ervaringen en onderzoeken die wél gedaan zijn dat je prima met intermittent fasting kan afvallen. Dit komt onder andere doordat je waarschijnlijk een calorietekort hebt, maar ook de toename van je HGH (Human Growth Hormone) kan ervoor zorgen dat je afvalt met vasten.
De vraag in deze blog was: Wat is intermittent fasting? Binnenkort kun je ook onze blog over de vraag of je met intermittent fasting afvallen kan lezen. Hou dus onze blog goed in de gaten!

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 − een =