maximale-duur-training-spiermassa
Written by Muscle Concepts

Hoelang moet ik maximaal trainen voor spiergroei?

Het is goed om te weten dat na 40-50 minuten in de sportschool het meest bevorderlijk is voor het stimuleren van spiergroei. Train je langer dan een 60 minuten krijg je een grotere kans op spierafbraak of nog erger grotere kans op blessures. Voor iedereen die als doel heeft spiermassa te kweken, zijn we hiernaar niet opzoek. De “Golden Rule” van Arnold Schwarzenegger was dan ook altijd maximaal een uur trainen.

Voor alle duidelijkheid de 40-50 minuten gaat in vanaf het moment dat je een gewicht aanraakt. Dus niet de tijd die je besteed aan opwarmen op de cardio apparatuur voor dat je aan de krachttraining begint, bijpraten met je sportmaatjes, whatsappen of door je social media scrollen.

Train maximaal 40-60 minuten! Na 50 minuten daalt je testosteron level met als gevolg: spierafbraak!

Waarom? Wat gebeurt er als ik langer train?

Onderzoek heeft uitgewezen dat (anabole toestand) testosteron levels na zo’n 50 minuten bij een intensieve training afnemen. Dit heeft als gevolg dat de (katabole toestand) cortisol levels toenemen! Simpel gezegd: in anabole toestand bouw je spiermassa en in katabole toestand breek je deze juist af. Testosteron is zeer belangrijk voor herstel en groei van je spieren. Hierom wil je natuurlijk voorkomen dat je testosteron productie afneemt, zeker rond je trainingstijd!

Voor de serieuze trainer raad ik je aan op een stopwatch te zetten op MAX 60 minuten vanaf het moment dat je de gewichten aanraak. Het meest ideale is 40-45 minuten maar dit is voor vele niet mogelijk, omdat je dan twee keer per dag zouden moeten trainen.

Tip: Breng je headset of oordopjes met je eigen muziek mee om gefocust te blijven!

Zodra de 60 minuten om stop je met de gewichten en maak je dat je weg komt! Om alles te kunnen doen binnen 60 minuten moet je goed gefocust blijven en niet door iedereen laten afleiden voor een gezellige babbel. Zelf ben ik ook vaak van sportmaatje gewisseld omdat ze te graag willen praten tijdens de training. Het kan erg frustrerend zijn als de 60 minuten voorbij zijn en je nog niet klaar bent. Het meest ideale is om in 60 minuten training met niemand te praten. Voor of na je training kun je prima socializen.

Hoeveel rust moet ik houden tussen de sets?

De meeste ideale rust tussen de sets bij trainen op spiergroei is 40-60 seconden. Dit is optimaal om spiergroei te stimuleren. Je kan meer dan genoeg doen in die 60 minuten trainen! Laat vooral je telefoon en andere sportmaatjes met rust, dan moet het geen probleem zijn.


Je zult begrijpen dat twee keer per dag trainen vele voordelen heeft omdat je dan je training gelijkmatig kunt verdelen en opsplitsen in 2 trainingen van 40 minuten (meest ideale aanbevolen trainingstijd). Echter is dat meer voor de topsporters en of bodybuilders onder ons weggelegd.

Hard work pays off!

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vijftien − een =