low carb dieet
Written by Muscle Concepts

Hoe werkt het Low carb dieet?

Bijna iedereen in Nederland is er wel bekend mee; afvallen. Veel mensen willen dit doen aan de hand van een gezond dieet. Een manier om af te vallen is aan de hand van het low carb dieet. Dit dieet is erop gericht om (veel) minder koolhydraten te consumeren, waardoor het lichaam haar vetreserves gaat aanspreken voor de energievoorziening. Het low carb dieet vertoont veel gelijkenissen met ketogeen diëten die er ook op gericht zijn om het aantal koolhydraten omlaag te brengen.

Hoe werkt het Low carb dieet?

Het low carb dieet is erop gericht om zo min mogelijk koolhydraatrijke producten te consumeren. Koolhydraten is een verzamelnaam voor suikers en zetmeel die het lichaam van energie voorzien. Het dieet is erop gericht om het aantal calorieën naar beneden te brengen. De hoeveelheid calorieën wordt naar beneden gebracht om op die manier een calorietekort te creëren, wat de basis is voor gewichtsverlies. Het grote verschil tussen een low carb dieet en andere diëten is dat het low carb dieet in staat is om de bloedsuiker en insuline pieken onder controle te houden.

Waarom vallen mensen af met een Low carb dieet?

Doordat je koolhydraten uit je voedingspatroon haalt zul je ten eerste minder vocht vasthouden. Koolhydraten zorgen er namelijk voor dat je water opslaat. Wanneer je minder koolhydraten consumeert zullen je glycogeenvoorraden verminderen. Dit is zorgt logischerwijs voor dat je minder vocht vasthoudt en wat water gewicht kwijtraakt. Het tweede punt is dat je minder honger hebt. Dit komt omdat je met een low carb dieet vaak een voller gevoel hebt na het eten en omdat je je insuline gevoeligheid verbeterd.

Wanneer er weinig koolhydraten worden genuttigd is het belangrijk dat je je energie uit andere soorten energiebronnen haalt zoals bijvoorbeeld het geval is bij eiwitrijk voedsel. Het voordeel van eiwitrijk voedsel is dat eiwitten en vetten voor een langere periode een vol gevoel geven waardoor je minder snel trek zult hebben.

De rol van insuline

Je lichaam maakt bij het eten van koolhydraten insuline aan om overtollige suikers af te voeren, het gevolg hiervan is dat het lichaam weer honger krijgt waardoor je weer meer gaat eten. Het voordeel van een dieet met weinig of geen koolhydraten, is dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Hierdoor hoeft er niet een teveel aan insuline aangemaakt worden. Het gevolg is dat je hierdoor hongeraanvallen voorkomt.

Hoe volg je het low carb dieet?

Het volgen van een low carb dieet is erg eenvoudig, je moet ervoor zorgen dat koolhydraatrijke producten uit je voedingspatroon verdwijnen. Zo moet je pasta’s, tarwe, brood, rijst, graan en alle soorten suikers uit je voedingspatroon schrappen. Dit betekend een verandering van de verdeling van je macronutriënten in je voedingspatroon. De verdeling zal er ongeveer als volgende uit gaan zien:

  • Ongeveer 40% van de voedingsstoffen moeten gehaald worden uit vetten.
  • Ongeveer 40% van de voedingsstoffen moeten gehaald worden uit eiwitten.
  • Ongeveer 20% van de voedingsstoffen moeten gehaald worden uit koolhydraten.

Het is hierbij wel belangrijk dat het aantal koolhydraten op maximaal 50 gram per dag houdt. Wanneer de koolhydraten onder de 50 gram blijven dan kan het lichaam zichzelf in ketose brengen, wat belangrijk is om de vetreserves aan te spreken voor de dagelijkse energiebehoefte.

Voor wie is een Low Carb dieet geschikt?

Het low carb dieet is in sommige omstandigheden niet gunstig voor bepaalde mensen. Een low carb dieet is voornamelijk geschikt voor personen die willen afvallen. Daarnaast kan het gunstig zijn voor personen die diabetes type 2 hebben. Door koolhydraten consumptie te verminderen zal je bloedsuikerspiegel beter in balans zijn én hoeft er maar een minimale hoeveel insuline aangemaakt te worden.

Voor wie is een Low Carb dieet minder geschikt?

Voor personen die een low carb dieet minder geschikt? Voor sporters en mensen met bepaalde (acute of chronische) klachten of problemen. Sporters hebben namelijk energie nodig om optimaal te kunnen functioneren. Het consumeren van koolhydraten is ook belangrijk omdat de voedingsmiddelen die koolhydraten bevatten ook vaak onoplosbare vezels bevatten. Dit is met name belangrijk voor personen die darmklachten ervaren. Verder zijn koolhydraten belangrijk voor je slaap, concentratie, mentale gesteldheid en energiehuishouding. Heb je slaapproblemen, concentratieproblemen, depressie of vermoeidheid? Dan kun je beter gewoon een volwaardig en gebalanceerd voedingspatroon aanhouden.

Onze mening

Het low carb dieet heeft verschillende voordelen. Het is namelijk een eenvoudig dieet om aan te houden, doordat alleen de koolhydraten uit het voedingspatroon gehaald moeten worden. Daarnaast is het een dieet waarbij je kunt afvallen zonder dat je veel spiermassa verliest (gevolg hogere inname eiwitten). De verhoogde inname van eiwitten zorgt ervoor dat je langer vol zit en dat je beter resultaat bereikt. Bij het volgen van een low carb dieet houdt je een langer verzadigd gevoel gedurende dag, waardoor je over de hele dag gezien minder hoeft te eten. Er is ook een nadeel. Een dieet blijft een dieet. Er is een grote kans dat je weer terugvalt op je huidige voedingspatroon nadat je je doelstelling hebt behaald. Daarna zul je weer in gewicht aankomen. Het is dus in sommige gevallen beter om een gezonde en volwaardige voedingspatroon aan te houden én deze deels aan te passen zodat je je doelstellingen kunt behalen. Het belangrijkste hierbij is om tenminste je calorische inname te beperken.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 + twee =