patat-ongezond
Written by Muscle Concepts

Hoe ongezond is patat? Pas op! STOP!

Patat, voor velen de keuze als er even ouderwets gezondigd mag worden. Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat patat niet echt een verantwoorde keuze is maar de reden waarom staan we vaak niet bij stil. Wij gaan deze voor je op een rij zetten. Bovendien kan je op deze manier patat eten en toch bewuste keuzes maken, waardoor deze favoriete cheat meal net iets minder slecht uitvalt.

Vet

Vet is vaak het eerste wat geassocieerd wordt patat. Echte patat wordt immers gefrituurd en deze manier van bereiden voegt relatief veel vet toe aan het eindproduct. Tijdens het frituren gaat er water uit de patat en komt daar vet voor in de plaats. Om deze reden wordt er vaak gekozen te frituren in olie met een laag percentage verzadigd vet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zonnebloemolie

Zout

Een andere boosdoener die van patat een minder bewuste keuze maakt is zout. Een portie friet bevat ongeveer 0,3 gram zout.[1] Dit lijkt niet veel, maar de absolute bovengrens volgens het voedingscentrum is 6 gram. Uit onderzoek is gebleken dat de adequate hoeveelheid ongeveer 3 gram is, dit betekent dat een portie patat ongeveer 10% van deze hoeveelheid bevat.

Ontstaan van schadelijke stoffen als Acrylamide

Een laatste punt van aandacht bij het eten van friet is dat er bij de bereiding schadelijke stoffen kunnen ontstaan. De meest voorkomende stof is acrylamide. Acrylamide is een stof die in kleine hoeveelheden kan ontstaan wanneer aardappelproducten worden verhit boven 120 graden celsius. Bij het ontstaan van acrylamide zijn suikers betrokken in combinatie met het aminozuur asparagine, deze reageren met elkaar en zo ontstaan acrylamide. Deze reactie zorgt voor een bruine kleur.

Risico’s en advies

Europees onderzoek[2] heeft uitgewezen dat een te grote inname van acrylamide het risico op kanker bij mensen kan verhogen. Door de relatief kleine hoeveelheden is er geen direct gevaar, maar het is toch iets waar onderzoek naar is gedaan. Het bovengenoemde risico heeft ertoe geleid dat acrylamide gevoelige producten streng worden gecontroleerd door verschillende instanties, om zo het risico te beperken en de hoeveelheid acrylamide in producten te beperken.

Toevoegingen

Misschien wel de grootste boosdoener waar patat mee te maken krijgt: sauzen. De patat op zich bestaat uit aardappelen en dus wordt door de bereiding ongezonder dan bijvoorbeeld een gekookte aardappel. Patat wordt echter heel vaak gegeten met vette sauzen, die het calorie aantal van patat als gerecht heel erg verhogen. Denk hierbij aan mayonaise of satésaus. Rode sauzen als ketchup en curry zijn in dit geval minder slecht.

Eet liever geen patat, maar kun je het niet laten? Kies bewust…

Bestaat er zoiets als bewust patat eten? Heel gezond zal patat nooit worden, maar met de bovenstaande informatie kunnen wel bepaalde boosdoeners beperken of zelfs elimineren. We zetten een aantal manieren waarop patat eten minder slecht kan voor je op een rij.
Dit begint bij de bereiding. Frituur bijvoorbeeld in olie met een laag percentage verzadigd vet, op deze manier zal de hoeveelheid verzadigd vet die binnen krijgt ook beperkt blijven. Daarnaast zou je kunnen kiezen om je patat in de oven of airfryer te bereiden om zo het vetgehalte nog verder te verlagen.

Zout is relatief eenvoudig te verminderen, door het simpelweg niet toe te voegen. Patat bevat van zichzelf namelijk geen zout. Uiteraard kun je de hoeveelheid zout ook matigen.

Een derde onderdeel waar veel calorieën op bespaard kunnen worden is sauzen. Je zou patat zonder kunnen nemen, maar wil je toch saus bij je patat kies dan een rode saus als ketchup of curry om de calorieën te beperken.

Een vierde punt wat kan helpen om de impact van patat op je voedingspatroon te verkleinen is hoe je het eet. Vaak wordt patat namelijk gegeten als tussendoortje. Dit betekent dat de calorieën bovenop je normale calorie inname komt. Wanneer je patat als maaltijd aanmerkt en eet in plaats van een andere maaltijd krijg je misschien wel meer calorieën binnen, maar het gaat niet dubbelop.
Een laatste punt is het ontstaan van de schadelijke stof acrylamide.[3] Om de aanwezigheid van deze stof te beperken zijn er een aantal dingen die je kunt doen:

  • Eet gevarieerd
  • Bak aardappelproducten niet bruin maar goudgeel
  • Volg de aanwijzingen op de verpakking
  • Doe ovenfriet nooit in de frituur
  • Frituur op 175 graden en niet te lang
  • Kook handgemaakte friet vóór
  • Bewaar aardappelen koud en donker

Alle bovenstaande maatregelen zijn bedoeld om de hoeveelheid suikers die in de producten aanwezig zijn te beperken en zo de ontstane hoeveelheid acrylamide te beperken.

Conclusie

Patat, geliefd om zijn smaak, gehaat om zijn calorieën. Toch is het geen ramp om af en toe patat te eten. Zoals zo vaak is het vooral de mate waarmee je het eet. Daarnaast hebben we enkele mogelijkheden aangedragen om te kunnen genieten en toch bewust bezig te zijn.

Tipje…

Ben je uit eten en wil je persé patat? Vraag om patat zonder zout, deze zal vers bereid worden en zal dus heet en knapperig zijn. Vervolgens kun je naar keuze zout toevoegen.

Bronnen;
Voedingscentrum – zout en natrium (aspx)  [1]
EFSA Europe[2]
Time Magazine  [3]

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

zeventien − elf =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"
Bekijk webshop