platte-buik
Written by Muscle Concepts

Hoe krijg je een platte buik?

Je krijgt een platte buik als je bepaalde factoren goed op elkaar afstemt. Voor een platte buik is de juiste (eiwitrijke) voeding en het verbranden van vet in combinatie met genoeg beweging en de juiste trainingen / buikspieroefeningen van belang. Buikspieren stimuleren niet de vetverbranding op zichzelf. Dit wordt soms echter wel gedacht. Dat je plaatselijk vet gaat verbranden door het hebben van buikspieren is een misvatting. Door buikspieroefeningen worden de buikspieren wel strakker en krijgen meer vorm, alleen voor een platte buik/sixpack komt er veel meer bij kijken. Hoe krijg je een platte buik voor de zomer? De sleutel tot succes is vooral rekening houden met de juiste voeding en training. De juiste voeding zorgt met name voor de zichtbaarheid van jouw buikspieren. Lees meer over de juiste voeding en training voor een platte buik in onze blog.

Wat moet je eten om een platte buik te krijgen?

Het juiste dieet is essentieel om een sixpack te kweken. Zelfs nog wel belangrijker dan de buikspiertraining. Om een platte buik te creëren moet je simpelweg zorgen voor minder lichaamsvet. Hierbij dient wel vermeld te worden dat het onmogelijk is om lichaamsvet te verbranden op specifieke plekken. Zowel veel mannen als vrouwen willen graag van hun “buikje” afkomen. Hoe krijg je een strakke buik waardoor de buikspieren goed zichtbaar zijn? Hiervoor dien je rond de 15% lichaamsvet te zitten of daaronder. Hiervoor moet je buikvet verbranden
Hierbij is het belangrijk om te letten op de hoeveelheid slechte suikers/koolhydraten, vetten en eiwitten. Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstoffen voor je spieren en zorgen voor optimaal spierherstel en spieropbouw. Om lichaamsvet te verliezen is het belangrijk om geen onnodige koolhydraten/suikers te eten. Probeer zoveel mogelijk brood en pasta’s te vermijden. Hiernaast moet je oppassen voor de zogenaamde “light” producten. Deze bevatten meestal kunstmatige zoetstoffen zoals sucralose en aspartaam.
Probeer in verhouding meer eiwitten te eten dan koolhydraten, wanneer je kijkt naar je totale caloriebehoefte. Hoe krijg je een platte buik en welke voeding moet je dan eten? Voor een platte buik moet je simpelweg meer calorieën verbruiken dan eten. Probeer eiwitrijk te eten. Voorbeelden van eiwitrijke producten zijn:

  • Kip
  • Eieren
  • Vlees
  • Zuivelproducten
  • Noten
  • Peulvruchten

Tip! Eet meerdere kleine porties per dag zodat je metabolisme blijft werken. Hierdoor stimuleer je vetverbranding en kan ons lichaam het eten beter verteren.

Buikspieroefeningen die kunnen bijdragen aan het krijgen van een platte buik

Als je voeding op orde is en je meer calorieën verbruikt dan dat je binnenkrijgt moet er natuurlijk wel nog getraind worden. Probeer af te wisselen tussen buikspieroefeningen met veel herhalingen (10-15) en met minder herhalingen (6-8 herhalingen) en zwaarder gewicht. Je buikspieren werken net als alle andere spieren in ons lichaam. Vandaar dat het belangrijk is om hierin af te wisselen. Tevens is het belangrijk om alle buikspieren te trainen voor een mooie platte buik. Train altijd met verschillende oefeningen waarbij je zowel de hoge- en midden buikspieren traint als de onderbuikspieren en de zijbuikspieren.

Krachttraining en cardio

Doe naast je cardiotraining ook voldoende krachttraining. Het is immers zo dat, hoe meer spiermassa je hebt hoe meer je verbrandt. Wij adviseren om twee keer in de week cardiotraining te doen in de vorm van hardlopen, fietsen of intervaltraining, om een platte buik te krijgen. Probeer dit wel na je krachttraining te doen, anders gaat de cardio ten koste van je krachttraining.

Hoe krijg je een platte buik door vacuums

Een oefening die minder bekend is om een strakke buik te krijgen is de: “stomach vacuum”. Hierbij gaat het om oefeningen waarbij je je buik in verschillende posities voor een bepaalde tijd zo ver mogelijk inhoudt. Hier zijn verschillende oefeningen voor waarbij geen gewichten etc. nodig zijn. Door je buik in te houden kun je na verloop van tijd een smallere taille creëren. Het zijn eigenlijk buikspieroefeningen doordat je je buik inhoudt. Dit is tevens een methode die veel wordt gebruikt door Bodybuilders om zo goed mogelijk te kunnen poseren tijdens een wedstrijd. Deze methode is door velen toegepast met goed resultaat. Door deze buikspieroefeningen verbeter je jouw gehele houding en ben je je bewuster van je vorm en train je je platte buik.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 + achttien =