supplementen kiezen
Written by Muscle Concepts

Hoe kies ik de beste supplementen?

De meeste mensen die gaan sporten hebben meestal een doel voor ogen; bijvoorbeeld afvallen, meer spierkracht winnen of om hun conditie te verbeteren. Door gericht te gaan trainen zal je beter in staat zijn om je gestelde doelen te bereiken, naast gericht trainen kan ook het juiste gebruik van sportsupplementen jou in staat stellen om sneller jouw doelen te bereiken. Om jou te helpen bij het kiezen van de beste sportsupplementen geven wij jou een aantal tips waar je op moet letten bij het kiezen van de beste supplementen.

Voeding als basis

De supplementen waarover we het in dit artikel gaan hebben bevatten in principe bepaalde ingrediënten die van nature ook uit voeding te halen zijn. Echter, zal hiervoor in de meeste gevallen een goed voedingspatroon moeten worden aangehouden. Vaak is het echter zo dat je grote hoeveelheden voeding zou moeten eten om aan dezelfde waarde van de supplementen te voldoen. Zo kun je met een schep creatine zo’n 5 gram creatine in je systeem krijgen, terwijl je voor dezelfde hoeveelheid meer dan een kilo kogelbiefstuk moet eten. En dit is nou net vaak het probleem voor de meesten, met het normale eetpatroon halen ze dit niet, en dan kunnen sportsupplementen een handig hulpmiddel zijn. De beste supplementen zijn er als aanvulling op je voeding. Echter, zal hier altijd in het achterhoofd gehouden moeten worden dat het een balans moet zijn tussen voeding en supplementen, de supplementen vullen de waardes aan die je niet uit de voeding kunt halen.

Wat zijn de beste supplementen?

De beste supplementen zijn supplementen die schoon en zuiver vervaardigd zijn, zonder onnodige en ongezonde toevoegingen. Daarnaast moeten de beste supplementen voldoen aan voldoende onderbouwing, bijvoorbeeld uit wetenschappelijke studies & praktijkervaring. Een supplement dat niet werkt kan namelijk niet geclassificeerd worden als ‘’beste’’.
De beste supplementen zijn volgens ons:

  • Whey Protein Isolate
  • Creatine
  • BCAA’s en EAA’s

Eiwitten: spiergroei & herstel

Is jouw doel om vooral spieren te gaan kweken? Één van de beste supplementen hiervoor zijn whey eiwitten. Whey eiwitten hebben als bestanddelen melkeiwitten en aminozuren. Melkeiwitten is een van de makkelijkst te verteren eiwitten en Whey eiwitten bevatten alle aminozuren die bijdragen om het lichaam te laten herstellen en te groeien. Door Whey eiwitten shakes in combinatie met genoeg training te combineren zal er in relatief korte tijd een toename in spier te zien zijn, mits andere alle andere factoren zoals slaap, voeding, training en stress onder controle zijn.

Bij het kopen van eiwitshakes is het belangrijk dat je let op wat er in de supplementen zit. Het is namelijk zo dat lang niet alle sportsupplementen goed zijn voor de gezondheid. Dat komt doordat (met name de goedkopere) fabrikanten vaak gebruik maken van kunstmatige zoet- en kleurstoffen. Deze stoffen bevatten vaak schadelijke e-nummers (denk aan sucralose, acesulfaam-k en aspartaam) die je liever niet binnen krijgt. Let daarom altijd op de ingrediënten van het sportsupplement dat je wil gaan kopen. De beste supplementen zijn opgebouwd uit natuurlijke hulpstoffen. Hierbij raden wij je aan om te kiezen voor een eiwitshake die niet gezoet is of gezoet is met stevia, zoals de eiwitshakes van Muscle Concepts.

Creatine: kracht & spiermassa

Heb jij als doel om je spieren sterker te maken, zodat ze meer kracht bezitten? Dan kan dagelijks een dosis creatine hier de juiste ondersteuning bij bieden, Onder de categorie beste supplementen valt ook creatine. Creatine helpt namelijk sporters hun prestaties te verbeteren bij explosieve krachtsinspanningen. Bij krachttraining maakt je lichaam gebruik van energie van de stof Phosphocreatine (PCr), deze stof is goed voor slechts een korte krachtsinspanning maar is juist geschikt voor krachttraining. Wanneer jij vaak aan krachttraining doet dan zal je lichaam steeds meer vragen om deze stof, echter bevind zich maar een geringe hoeveelheid van deze stof zich in het lichaam. Door de inname van creatine kun je de totale hoeveelheid creatine en daarmee PCr in het lichaam laten toenemen. Veel sporters denken dat de inname van creatine zorgt voor meer spiergroei, dit is echter een misverstand. Creatine stelt je in staat om harder te gaan trainen en dit leidt uiteindelijk tot meer spiergroei en spierkracht.

Bij het kopen van creatine is het belangrijk te letten op welke vorm je koopt. Er zijn tegenwoordig diverse soorten creatine op de markt maar Creatine Monohydraat is hiervan de beste supplement. Er zijn diverse andere soorten creatine aanwezig op de markt maar Creatine Monohydraat heeft de beste prijs kwaliteit verhouding. Ook bij creatine inname is het belangrijk om dit af te stemmen op je voedingspatroon, aangezien creatine van zichzelf een lichaamseigen stof is moet je het gebruik van creatine afstemmen op je eetpatroon.

BCAA’s & EAA’s: spierherstel

Na een zware training is het belangrijk dat je lichaam voldoende rust krijgt om zichzelf te herstellen. Om het herstelproces te bevorderen heeft je lichaam aminozuren nodig. Om te zorgen dat je spieren zichzelf kunnen opbouwen is het belangrijk dat je lichaam meer spiereiwitten opbouwt dan dat er wordt afgebroken. Om hiervoor een optimaal resultaat te kunnen bereiken is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je lichaam beschikt over voldoende verschillende aminozuren in je systeem..

Je lichaam moet genoeg essentiële aminozuren kunnen binnenkrijgen, deze essentiële aminozuren bestaan niet alleen uit BCAA. Dit zijn namelijk alleen de drie belangrijkste aminozuren voor sporters: leucine, isoleucine en valine. Wanneer er in het bloed te weinig essentiële aminozuren bevinden dan zal je lichaam op een andere manier aan zijn essentiële aminozuren proberen te komen. Je lichaam is zo slim om bepaalde spiereiwitten op te slaan in je spierweefsels. In deze spierweefsels bevinden zich onder andere de andere essentiële aminozuren die je lichaam nodig heeft, ookwel EAA’s. Deze aminozuren kunnen worden losgekoppeld en via het bloed vervoerd worden naar de plek waar ze nodig zijn. Zoals ook met andere supplementen het geval is, is het niet alleen belangrijk dat je voldoende aminozuren binnenkrijgt maar ook dat je genoeg andere essentiële aminozuren uit je voeding haalt. De beste supplementen zijn er als aanvulling van je huidige voedingspatroon en dienen niet als vervanging.

Wanneer je je voeding zo hebt afgestemd dat je van nature al genoeg eiwitten naar binnen haalt dan heeft het nemen van BCAA of EAA’s alleen tijdens je training een toegevoegde waarde. Wanneer je voeding echter niet voldoende is afgestemd dan kan het helpen om gebruik te maken van BCAA of EAA’s die gemaakt zijn van natuurlijke (hulp)stoffen.

Het kopen van de beste supplementen

Bij het kopen van supplementen moet er rekening gehouden worden met supplementen die een bijdrage leveren aan je gezondheid of sportprestaties. Bij een gezondere levensstijl zul je vanzelf merken dat je sportprestaties vooruit gaan.

Bij het kiezen van de beste supplementen is het belangrijk dat je kijkt uit welke stoffen de supplementen zijn opgebouwd, en welke werking dat heeft op je lichaam. Wanneer je hier wat meer informatie over wilt krijgen neem dan vrijblijvend contact op met ons.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × 1 =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"
Bekijk webshop