beginnen-met-sporten
Written by Muscle Concepts

Hoe begin ik weer met sporten?

Soms zijn we zo druk dat we geen tijd meer hebben om te sporten. Je wilt wel, maar je hebt te veel verplichtingen. Je raakt uit de routine van het sporten en weet vervolgens niet meer hoe je moet beginnen.

De meest voorkomende reden waarom mensen stoppen met sporten is een gebrek aan motivatie.

Deze motivatie kun je bijvoorbeeld weer terugvinden door samen met een buddy te sporten. Mensen beginnen juist weer met sporten, omdat zij zichzelf een doel hebben gesteld. Dit doel kan bijvoorbeeld zijn om af te vallen of om hun uithoudingsvermogen te verbeteren. Een goed idee want sporten is ontzettend goed voor je lichaam.

  • Het gaat onder andere overgewicht tegen
  • Sporten geeft je hersenen een boost! Je kunt je beter concentreren en zodoende beter presteren op werk of op school
  • Het helpt je vertering, bloeddoorstroming en longfunctie
  • Verminderd stress, geeft je een goed gevoel en is goed voor je sociale leven

Let er wel op dat je niet gelijk volle bak begint, maar dit rustig opbouwt. Sporten is belangrijk voor een gezonde lifestyle en daarom willen wij jou graag een handje helpen. In dit artikel lees je hoe je weer kunt beginnen met sporten en hoe je het blijft volhouden

Begin hiermee: stel haalbare doelstellingen

Mocht je beginnen met sporten, of begin je weer met sporten dan is het belangrijk om een doel voor ogen te hebben. Zorg ervoor dat je doel duidelijk is en niet iets vaags. Als je bijvoorbeeld wilt afvallen, maar je weet niet hoeveel kilo dan weet je ook niet of je doel is gehaald. Ben je geslaagd als je 4 kilo afvalt of wil je wel 20 kilo afvallen. Daarnaast is het belangrijk om een eindtijd te hebben. Wil je die 4 kilo afvallen in een week of wil je dit binnen een maand. Doordat je een eindtijd heb werk je ergens naar toe. Je ziet je doel steeds dichterbij komen en dit zal motiverend werken.

Voor andere doelstellingen geldt hetzelfde

Andere voorbeelden van doelstellingen zijn om meer spierkracht te krijgen, een marathon te rennen of de vrije trappen specialist worden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door elke week 3 keer naar de sportschool te gaan of elke dag een half uur een rondje rennen van 4 kilometer. Daarnaast kun je na elke voetbaltraining nog een half uur blijven om je vrije trappen te oefenen. Als je vervolgens je doel bereikt hebt zorg er dan voor dat je een nieuw doel stelt. Zonder een nieuw doel heb je minder motivatie of zal het lastiger zijn om regelmatig te sporten.

Leg de lat niet te hoog

Als je weer begint met sporten leg de lat dan niet te hoog. Ik weet het wel je wilt zo snel mogelijk terugkomen op je oude niveau, maar doe dit niet ten koste van jezelf. De blessures liggen op de loer en kunnen ervoor zorgen dat je er lang uit ligt. Begin daarom met korte trainingen met een matige intensiteit. Laat je lichaam weer even wennen hoe het is om intensief te bewegen. Hoe meer je vervolgens traint hoe langer je de trainingen zult volhouden. Wat je doel ook is, het is een marathon en geen sprint!

Sport samen

Dit is een van mijn favoriete motivaties. Zoek een buddy om mee te sporten. Dit kan een vriend/vriendin, oom/tante, maar ook je buurman zijn. Doordat je met een buddy sport is het moeilijker om nee te zeggen tegen het sporten. Je wilt de ander niet teleurstellen en gaat toch maar. Je motiveert elkaar en helpt de doelen te bereiken van de ander en die van jezelf. Daarnaast is het ook veel leuker om met iemand te sporten.

Zorg voor een routine

Een routine is iets waar je je aan kan vasthouden dat stabiliteit geeft in je leven. Mocht je geen zin hebben om te sporten dan weet je altijd wel een smoes te verzinnen. Je hebt een drukke dag gehad, geen energie of je buddy gaat niet. Als je wilt, kun je altijd wel een smoes verzinnen. Daarom is het handig van je sporten een routine te maken. Plan het op een vaste tijd in wanneer je altijd kunt. Dit kan ’s ochtends vroeg zijn, ’s avonds laat of in het weekend.

Doe een challenge van een maand!

Een challenge is een leuke manier om weer te beginnen met sporten. Dit kan bijvoorbeeld een plank challenge zijn. Het voordeel van een challenge is dat het niet lang duurt. Met een paar minuten per dag kun je al een challenge doen. Ook is het handig dat je de meeste challenges overal kunt doen. Neem nou de plank challenge, deze kun je overal doen waar je op de grond kan liggen. Let er wel op dat je een challenge doet die bij je past. Sport je niet zo vaak ga dan geen gevorderde challenge doen. Dit is te belastend voor je lichaam waardoor er blessures kunnen ontstaan.

Gerelateerde artikelen:

Effectief afvallen (Deel 1)

Zo bereik jij je doelen voor 2017!

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vijf × 2 =

10% korting op onze supplementen

Bestel nu onze premium supplementen met
kortingscode "blog"

Bekijk webshop