taille-maat
Written by Muscle Concepts

Beheer je tailleomtrek voor een betere gezondheid!

De BMI, ook wel bekend als Body Mass Index, is één van de belangrijkste criteria om te bepalen of iemand overgewicht of obesitas heeft. De BMI meting is ontwikkeld als een eenvoudige screening tool maar geeft niet de perfecte meting weer. Bij een hoge BMI wordt er namelijk geen rekening gehouden met spiermassa en andere kritische factoren.

Tailleomtrek en BMI

BMI is een indirecte maatstaf voor de lichaam samenstelling, wat betekent dat het vet niet echt meer, maar dat het berekend wordt op basis van de lengte en het gewicht. Een persoon met hoge spiermassa kan worden gecategoriseerd als zwaarlijvig en een persoon met hoog lichaamsvet en een laag lichaamsgewicht kan een normale BMI hebben maar toch een ongezonde hoeveelheid vet.

Onlangs hebben gezondheids onderzoekers zich gericht op omtrekmetingen. Vanuit de omtrek van het lichaam kunnen er nu toekomstige ziekterisico’s worden voorspeld. Er is aangetoond dat de tailleomtrek meer weerspiegelt van viscerale vet niveaus en toekomstige gezondheidsrisico’s, zoals de ontwikkeling van Type 2 diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde kankersoorten.

Naarmate we steeds meer te weten komen over de gevaarlijke rol van het visceraal vet in het lichaam, wordt het volgen en bewaken van veranderingen in de tailleomtrek steeds kritischer. Het verhoogde viscerale vet bedekt als het ware alle inwendige organen als een deken. Hoewel het vet opgeslagen energie levert, kan het ook ontsteking chemische stoffen afscheiden die ook wel cytokines worden genoemd, die door het hele lichaam vervolgens ontstekingen kunnen veroorzaken, waardoor vervolgens het ziekterisico toeneemt.

Tailleomtrek voor mannen en vrouwen

Hoewel iedereen zich bewust moet zijn van eigen tailleomtrek, kunnen personen met een normale BMI het meeste baat hebben bij het volgen van de meting. De reden hiervoor is dat mensen die een normale BMI hebben, kunnen een goede hoeveelheid van hun gewicht in hun maag dragen, wat hun risico op chronische ziekten vergroot. Voor mannen moet de tailleomtrek onder de 40 inch liggen, wat gelijk is aan 101,6 cm en bij vrouwen moet de tailleomtrek lager zijn dan 35 inch wat gelijk staat aan 88,9 cm. Maar zelfs als jouw taille zich binnen het normale bereik bevindt, moet je deze controleren op veranderingen na verloop van tijd. Een verbrede taille kan namelijk wijzen op verhoogd risico op ziekte.

Tailleomtrek onder controle

Als je jouw tailleomtrek wilt verminderen, zijn er veranderingen in het dieet/lifestyle nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het binnenkrijgen van gezonde vetten, voldoende eiwitten en voldoende groenten. Ook het focussen op voedingsstoffen en antioxidanten, die ontstekingen kunnen bestrijden is van groot belang.
Om je weg te vinden naar slankere taille, balanceer je de maaltijden door de helft van je bord te vullen met groenten en fruit. Probeer een dieet te eten dat rijk is aan gefermenteerde voedingsmiddelen zoals yoghurt, zuurkool en tempeh om darmgezondheid te verbeteren en vermijd het eten van ontstekings voedsel, dat is vooral voedsel wat rijk is aan toegevoegde suikers.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

zes + negen =