groene-thee-gezond
Written by Muscle Concepts

Groene thee gezond?

Groene thee is gezond en kan je tevens helpen bij het afslanken. Dit komt door de sterke antioxidanten die vrije radicalen in het lichaam onschadelijk maken. Groene thee vermijd het fermentatieproces en hierdoor blijven alle antioxidanten en polyfenolen behouden. Naast het feit dat groene thee helpt bij het afslanken zijn er nog talloze andere gezondheidsvoordelen. Lees in deze blog alle informatie omtrent groene thee.

Hoe ontstaat groene thee?

Zowel groene als zwarte thee komen van de theeplant. De plant kent zijn oorsprong in Zuidoost-Azië en is met name te vinden in China. De theebladeren worden na het oogsten snel verhit en vervolgens gerold en gedroogd. Hiermee wordt voorkomen dat bladeren bruin worden en hun verse smaak verliezen als gevolg van oxidatie.
Omdat er weinig sprake is van oxidatie blijven de werkende stoffen in de groene thee behouden. Dit is één van de redenen waarom groene thee zo gezond is.
Niet alle groene thee smaakt hetzelfde, terwijl het wel allemaal van dezelfde plant afkomstig is. Niet alleen het verwerkingsproces door de boeren maar ook de tijd van het jaar en de delen van de plant die worden geplukt kunnen van invloed zijn. Tevens heeft de uiteindelijke smaak te maken met de omgeving waarin de theeplant groeit. Staan ze bijvoorbeeld naast andere planten, dan kunnen de andere planten de smaak mogelijk beïnvloeden. Als de theeplant in aanraking komt met andere planten kan dit de smaak beïnvloeden.

Helpt groene thee bij afvallen?

De term afvallen is wettelijk niet langer toegestaan. Daarom spreken wij van Muscle Concepts altijd over afslanken. Groene thee bevat de stof EGCG, dit zijn sterke antioxidanten die slechte vrije radicalen in het lichaam vernietigen. Ook verbetert deze stof het immuunsysteem. EGCG is bijzonder omdat het warmte in ons lichaam kan verhogen, als de warmteproductie in het lichaam hoger wordt neemt de vetverbranding toe. De toename van de vetverbranding is niet de enige reden waarom groene thee een goed hulpmiddel is bij het afslanken. Zo zorgt groene thee voor een ‘vol’ gevoel ondanks dat het erg weinig calorieën bevat. Als het lichaam een vol gevoel ervaart zal de zin om te eten verminderen. Ook een snellere stofwisseling is één van de voordelen van groene thee, het lichaam zal meer calorieën verbranden en hierdoor raak je gewicht kwijt. Groene thee zorgt ook voor rust in het lichaam. Er wordt minder stress ervaren, als het stressniveau lager wordt maakt lichaam minder cortisol aan. Cortisol zorgt ervoor dat buikvet wordt aangemaakt. Minder cortisol betekent minder buikvet.

Gezondheidsvoordelen groene thee

Naast het feit dat groene thee een hulpmiddel kan zijn bij het afslanken zijn er nog andere gezondheidsvoordelen:

  • Voor mensen met diabetes helpt groene thee om het glucose niveau te reguleren. Zo wordt de stijging van bloedsuiker na het eten vertraagd. Hoge insuline pieken en vetopslag worden hierdoor voorkomen.
  • Groene thee helpt om de bloedcellen rustig te houden, de bloedcellen zijn hierdoor makkelijker in staat om veranderingen in bloeddruk op te vangen. Ook beschermt groene thee tegen het vormen van stolsel. Stolsel is één van de voornaamste redenen van hartaanvallen.
  • Groene thee verlaagt het slechte cholesterol in het bloed en vergroot de hoeveelheid goed cholesterol.
  • Groene thee gaat de verslechtering van Alzheimer en Parkinson tegen. De thee beschermt hersencellen tegen doodgaan en helpt bij het herstellen van beschadigde hersencellen. [1]
  • Regelmatig een paar koppen groene thee drinken verlaagt de kans op een hoge bloeddruk.
  • Groene thee verlaagd het risico op prostaatkanker [2]
  • Groene thee helpt met rimpels en andere tekenen van ouder worden. Dit komt door de antioxidanten en anti ontstekende activiteiten.

Echter is er bij overmatig gebruik van groene thee wel een kanttekening te maken voor de gezondheid. Groene thee is gezond om te drinken maar er zitten stoffen in genaamd tannine. Deze kunnen de ijzeropname remmen. Dat betekent dat ijzer uit plantaardige bronnen zoals uit bonen en zuivel minder goed opgenomen worden door je lichaam. Daarnaast zit er ook cafeïne in groene thee.
Dit kan bij sommige mensen leiden tot slapeloosheid.

Hoeveel groene thee per dag?

Drink dagelijks minstens 4 koppen groene thee. Dit staat gelijk aan ongeveer 600 ml. Verspreid het aantal koppen over de hele dag. Groene thee bevat namelijk een kleine hoeveelheid cafeïne. Als je hier gevoelig voor bent is het verstandig om vlak voor het slapen geen thee meer te drinken.

Bronvermelding

[1] European Journal of Clinical Nutrition (2012) 66, 1187–1192; doi:10.1038/ejcn.2012.105;
[2] S. Anne Jacob, The Effect of Green Tea Consumption on Prostate Cancer Risk and Progression: A Systematic Review (2017), 353 – 364; 10.1080/01635581.2017.1285037

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier × drie =