goede-warming-up
Written by Muscle Concepts

Waarom zou je een goede warming-up doen?

Een goede warming-up is belangrijk omdat het je lichaam voorbereidt op de inspanning die komen gaat. Prima, een goed begin is het halve werk hoor je vaak genoeg maar wat is het effect dan precies?

Wat doet een warming-up dan precies?

Een goede warming-up heeft als doel bepaalde processen in het lichaam in gang te zetten om het lichaam zo voor te bereiden op maximale inspanning. De volgende processen zijn daarin het meeste van belang:

  • Stimuleren van de bloedsomloop: wanneer de spieren goed doorbloed zijn, zijn deze minder kwetsbaar. Dit draagt bij aan blessurepreventie.
  • Versnellen van de stofwisseling: hierdoor kregen spieren sneller de benodigde hoeveelheid zuurstof en energie. De versnelde levering zorgt daarnaast ook voor minder afvalstoffen in de spieren en dus minder spierpijn.
  • Stimulans voor de zenuwgeleiding: dit heeft toch gevolgd dat spieren, pezen en gewrichten alerter reageren op prikkels.
  • Versoepeling van spieren en gewrichten: geeft minder risico op blessures bij maximale inspanning.

Welke soorten warming-up zijn er?

Er zijn 2 soorten warming-ups te onderscheiden:

  • Passieve warming-up
  • Actieve warming-up

Passieve warming-up

Bij een passieve warming-up wordt er met hulp van externe hulpmiddelen geprobeerd om temperatuur in de spieren te verhogen. Voordeel hiervan is dat er geen energie verloren gaat tijdens de warming-up. Dit is echter een vorm van warming-up die weinig wordt toegepast omdat een groot aantal van de bovengenoemde processen niet zullen worden gestimuleerd tijdens een passieve warming-up.

Actieve warming-up

De meest gebruikte vorm van warming-up is de actieve warming-up. Bij een actieve warming-up worden de spieren en de rest van het lichaam opgewarmd en geprikkeld door inspanning te leveren. Door het stimuleren van eerder genoemde processen wordt het lichaam voorbereidt op de zware inspanning die komen gaat. Dit zorgt voor een verlaagde kans op blessures, verhoogd de hartslag en zet de sporter ‘op scherp’ voor het begin van de wedstrijd.

Dit onderscheid wil niet zeggen dat beide vormen niet gecombineerd kunnen worden. Wanneer er na de actieve warming-up een relatief lange periode is tot de inspanning kan er gebruik gemaakt worden van externe hulpmiddelen om de spieren gedurende deze periode op temperatuur te houden. Zo maak je optimaal gebruik van een combinatie van beide warming-ups.

Wat is een goede opbouw voor een warming-up?

Een goede warming-up bestaat uit 3 onderdelen:

  • Algemene warming-up oefeningen: combinatie van oefeningen om het lichaam en spieren op te warmen.
  • Rekoefeningen: warming-up oefeningen om de belangrijkste en meest te gebruiken spiergroepen te activeren en op lengte te brengen.
  • Wedstrijdwarming-up (sportspecifiek): specifieke oefeningen en bewegingen die tijdens wedstrijd/competitie ook gemaakt zullen worden.

Algemene warming-up oefeningen

De algemene warming-up is erop gericht om het lichaam en de spieren op te warmen en voor te bereiden op inspanning. Denk hierbij aan ‘warmlopen’ om de hartslag te verhogen en het lichaam in staat van inspanning te brengen. Voorbeelden zijn o.a. Joggen, kruispassen, armzwaaien en huppelen. Uiteraard kan de warming-up per situatie verschillen. Er kan bijvoorbeeld ook gebruik gemaakt worden van een hometrainer of crosstrainer.

Rekoefeningen

Heb je het gevoel dat je lichaam voldoende opgewarmd is? Dan is het tijd om de voor jouw inspanning relevante spieren te gaan rekken. Hierdoor krijg je een indruk van de spanning op de spieren en kun je waar nodig extra aandacht besteden aan stijvere spieren. Denk eraan dat rekken geen pijn mag doen! Is dit wel het geval verlicht dan direct de spanning.

Sportspecifieke oefeningen

Na de rekoefeningen sluit je jouw warming-up af met sportspecifieke oefeningen. In deze oefeningen worden vaak spel of trainingssituaties nagebootst. Deze oefeningen zijn uiteraard bij iedere sport anders. Denk bij voetbal bijvoorbeeld aan het inschieten van een doelman of bij handbal aan het inspelen door herhaaldelijk een bal te gooien.

Conclusie

Hoewel niet kan worden aangetoond kan een goede warming-up blessures voorkomt heeft wetenschappelijk onderzoek wel bewezen dat het de kans op blessures sterk kan verkleinen. Het voorkomen van blessures lijkt ons de kleine tijdsinvestering wel waard niet waar?

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *