gezonde havermoutpannenkoeken
Written by Muscle Concepts

Gezonde havermoutpannenkoeken! Vezelrijk en lekker!

Ben je opzoek naar een gezonde basis om je dag mee te starten? Zoek dan niet verder en lees in dit artikel hoe je de lekkerste gezonde havermoutpannenkoeken kunt maken. Het voordeel van havermout is dat het enorm gezond is en er eindeloze mogelijkheden zijn om mee te variëren.

Waaruit bestaat havermout?

Haver is een graansoort dat wordt verwerkt tot havermout. Ondanks dat het al jaren te koop is, is er de laatste jaren een stijging te zien in de populariteit van havermout. Dat havermout zo populair geworden is heeft een simpele reden, havermout zorgt voor veel energie, is erg voedzaam, is glutenvrij (pure haver is glutenvrij, bij havermout moet er opgepast worden met kruisbesmetting) en ook nog eens relatief goedkoop om te gebruiken.

Gezonde basis

Havermout pannenkoeken zijn gezond. Dit komt omdat haver geen gluten bevat is haver zeer geschikt voor mensen met een glutenallergie. Om deze reden is haver een goede vervanger van tarwe, omdat haver in tegenstelling tot tarwe geen gluten bevat. Het is echter wel belangrijk om van tevoren de verpakking te controleren of het product echt geen gluten bevat. Het komt namelijk nog weleens voor dat havermout in de fabriek in contact komt met producten die wel gluten bevatten waardoor er sprake is van kruisbesmetting.
Het voordeel van havermout is dat havermout heel veel vezels bevatten, waardoor je een verzadigd gevoel krijgt bij consumptie. Daarnaast zorgen ze er ook nog eens voor dat andere voedingsstoffen beter opgenomen kunnen worden door in je darmen. Ook zorgen de koolhydraten die erin zitten ervoor dat de bloedsuikerspiegel in je lichaam niet teveel gaat schommelen.

Naast dat havermout heel gezond is, is het ook nog eens een goede bron voor energie. Naast dat havermout eiwitten bevat staat het ook bekend om zijn langzame koolhydraten, deze langzame koolhydraten zorgen ervoor dat het lichaam geleidelijk aan wordt voorzien van nieuwe energie.

Gezonde havermoutpannenkoek recept

Heb je inmiddels al trek gekregen in lekkere gezonde havermoutpannenkoeken? Ga dan aan de slag met dit heerlijke recept! Dit recept is geschikt om ongeveer 6 kleine pannenkoeken te maken.
· 200 gram havermout
· 1 rijpe banaan
· 400 ml melk (eventueel te vervangen door soja- of amandelmelk)
· 3 eieren
· Kaneelpoeder
· Kokosolie (of een ander)

Bereidingswijze gezonde havermoutpannenkoeken

Zorg er eerst voor dat havermout goed fijngemalen is zodat de structuur van de pannenkoeken mooi glad is. Doe vervolgens de fijngemalen havermout in een kom en prak de rijpe banaan erdoorheen. Voeg dan de melk en eieren toe en zorg ervoor dat dat het beslag mooi egaal is. Voeg vervolgens eventueel wat kaneel toe om de smaak te versterken. Verhit de kokosolie in de koekenpan en zorg ervoor dat de pan goed heet is. Giet nu een klein beetje beslag in de pan en geef het even de tijd om te rijzen. Laat de pannenkoeken mooi bruin worden en draai hem dan om, als de andere kant ook mooi bruin is dan is je gezonde havermoutpannenkoek klaar om te eten.

Tip: om extra gezonde havermoutpannenkoeken te eten kun je kiezen om de pannenkoeken te bestrooien met blauwe bessen, rozijnen of stukjes banaan.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 − 14 =