fitness-tips
Written by Muscle Concepts

Haal meer uit je workouts met deze fitness tips

Bij het betreden van de sportschool of gym zie je ze weer staan: De fanatiekelingen. Bijna elke dag zijn ze te vinden in de sportschool. Je kijkt naar hun lichaam en denkt dat die persoon vast en zeker al jaren bezig is om zijn of haar doel te bereiken. De moed zakt je in de schoenen. Wij hebben goed nieuws voor je, als we je vertellen dat ook jij snel resultaat kunt zien, wanneer je effectieve fitness oefeningen met elkaar combineert! In dit artikel geven wij 7 fitness tips met oefeningen die van jouw workout een effectieve workout maken!

Combineer cardio training met krachtoefeningen

Fitness tip #1: De eerste fitness tip die wij geven is door cardio elementen toe te voegen aan jouw krachttraining, door middel van ‘actieve rust’. Onder actieve rust verstaan wij dat je tijdens je krachtoefeningen korte, maar krachtige cardio oefeningen inpast. Het bespaart je tijd, maar zal ook de resultaten een enorme boost geven! Voor vrouwen hebben we een artikel geschreven om specifiek als vrouw spiermassa op te bouwen. Lees hier meer.

Door je hartslag hoog te houden tijdens krachtoefeningen, verbrand je meer calorieën en bouw je grotere en sterkere spieren op.

Fitness oefening

Begin je workout met 30 tot 60 seconden aan intensieve cardio waarbij je explosieve bewegingen kunt doen, zoals touwspringen, tuck jumps, box sprongen of verre sprongen, waarbij je door de knieën gaat en een sprong uitoefent en door je knieën landt.
Na de cardio oefeningen pak je de zware gewichten op, om meer zuurstof en energie naar de gebruikte spieren te brengen. Dit is een perfecte en effectieve manier om je spiergroei te bevorderen.

Train ook de zware lifts

Fitness tip #2: Bij het doen van fitness oefeningen: Vergeet niet de zware en grote lifts, zoals bench press, shoulder press, deadlifts en squats. Waarom is dit belangrijk? Hierbij wordt je core (kern) extra goed getraind. Je core is simpel gezegd je lichaam exclusief je benen en armen. Bij de bovengenoemde oefeningen wordt je core goed belast en zal zorgen voor meer balans in je lichaam. Vooral bij losse staande of zittende oefeningen zul je hier meer profijt van hebben. Blijf dagelijks variaties uitoefenen in squats en deadlifts om een stabiel fundament op te bouwen. Als jij een stabiele houding hebt, kun je ook andere oefeningen beter uitvoeren.

Stop met vergelijken!

Fitness tip #3: De topatleten of sporters die van sporten hun werk hebben gemaakt kunnen je altijd inspireren en motiveren, maar om jezelf daarmee te vergelijken is niet realistisch. Waarom niet? Zij leven er 24/7 voor om groter, beter, sterker of sneller te worden. Jij doet misschien nog een studie of hebt een baan, waardoor je niet zoveel tijd hebt om te trainen als zij! Hoe moet je jezelf dan gaan meten? Reflecteren! Kijk naar waar je bent begonnen,waar je op dit moment staat en het meest belangrijke is hoe je zover bent gekomen. Wees trots op wat je tot op heden hebt bereikt. Dat is jouw grootste prestatie. Om jezelf te motiveren kijk je naar hoe ver je al bent gekomen, in plaats van hoeveel je nog moet bereiken.

Verbanden leggen

Fitness tip #4: Het is best een gek gezicht, maar resistance bands kunnen zeer effectief zijn. Resistance bands zijn elastische bandjes gemaakt van rubber. Stop je benen in de band en de band geeft meteen weerstand. Dankzij de resistance band kun je spieren in je benen trainen, waarvan je niet had verwacht ze te hebben. Deze spieren zijn niet of nauwelijks met vrije gewichten of barbells te trainen. De resistance bands kun je bijvoorbeeld ook toepassen bij het bankdrukken, door de band achter je rug langs te laten lopen en deze met je handen vast te houden, of om de bankdruk stang heen. Dit zorgt voor extra constante weerstand met als resultaat extra groeistimulatie.
Welke voordelen kent een resistance band?

  • Extra verbranding van calorieën
  • Zorgt voor meer pomp in je spieren
  • Stimuleert je groei in kracht
  • Minder impact op je gewrichten
  • Overal naartoe mee te nemen

Gewichten voor de basis van groei

Fitness tip #5: Ook tijdens fitness oefeningen moet je uit je comfortzone proberen te stappen. Durf verder te gaan dan de herhalingen die je gewend bent. Hoe meer herhalingen je doet, hoe sterker je lijkt toch? Dit is niet helemaal waar. Het is effectiever om extra gewicht toe te voegen aan de gewichten, wanneer je gaat voor spiergroei. Door het toevoegen van extra gewicht zorg je ervoor dat je spieren niet gaan wennen, maar zich gaan aanpassen en dus groeien. Het extra gewicht zorgt er wel voor dat je minder herhalingen kunt doen en je dus niet aan de herhalingen komt die je gewend bent. Lukt het de volgende keer wel? Dan groei je en betekent dit dat je meteen weer wat extra gewicht kunt toevoegen. Wanneer je dan weer een stapje terug doet, zul je zien dat je het oude gewicht met meer herhalingen kunt pakken.

Vergeet jij legday wel eens?

Fitness tip #6: Met name bij mannen zijn de beenspieren minder ontwikkeld dan de buik en borstspieren. Natuurlijk zit dat een beetje in de aard van het beestje. De buik en borst mogen ze graag tonen aan de buitenwereld. Zou jij ze ook vergeten als je weet dat de benen de grootste spiergroepen zijn van het lichaam? Getrainde benen kunnen het metabolisme in de spieren vergroten, maar stimuleren ook het vrijkomen van testosteron en hormonen in het lichaam. Wat resulteert in extra spiergroei! Daarnaast zorg je er met getrainde benen voor dat je lichaam in balans is.

Je slechte eetgewoonten wegtrainen

Fitness tip #7: Wil je eten wat je maar wilt? Prima, maar met het eten van snacks, snoepjes en ongezond eten kun jij niet presteren. Ongeacht de trainingsintensiteit, zullen de resultaten uitblijven. Dit hou je misschien een paar weken vol, maar zonder resultaat kan jij niet gemotiveerd blijven. Het is ontzettend belangrijk om op je voeding te letten. Voeding komt altijd op de eerste plaats, vergeet dat niet. Voeding is de basis voor goede prestatie en resultaat. Ook wanneer het leven eventjes psychologisch tegen zit, probeer alcohol, snacks en snoepjes te vermijden. Je kan beter teveel gezonde voeding eten, dan over te stappen op ongezonde voeding. Bij het eten van de juiste voeding komt wel kennis van voedingsstoffen om de hoek kijken. Mocht je hiermee moeite hebben, laat het ons weten. Wij zijn altijd bereid advies te geven over voedingsstoffen of middelen.

Fitness jij met een doel? Dan zijn deze tips het overwegen waard, maar ten alle tijden staat voeding centraal. Zonder voeding, geen resultaat en zonder resultaat geen motivatie. “Sports nutrition is your motivation for reaching your goals”. Heb jij nog tips die zeker niet mogen ontbreken? Laat het ons weten via een reactie of een mailtje.

It’s a Lifestyle

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

drie × 4 =