fast 5 dieet
Written by Muscle Concepts

Fast 5 Dieet: Voordelen & Nadelen

Het fast 5 dieet wordt aangeschreven als een dieet terwijl dit in werkelijkheid eigenlijk niet te vergelijken is met een dieet. Het schrijft namelijk niet voor wat voor voeding belangrijk is in het voedingspatroon maar het geeft juist aan in welke periode er gegeten kan worden. Om deze reden kan het fast five vergeleken worden met Intermittent Fasting waarbij er in een verkorte periode gegeten mag worden. Het voordeel hiervan is dat je over het algemeen in de verkorte periode minder voeding tot je neemt (calorieën) waardoor je op de lange termijn gewicht verliest.

Wat is het Fasr 5 dieet

Het fast 5 dieet is een voedingspatroon (eigenlijk geen dieet) waarbij er een vastenperiode is die gebaseerd is op de omstandigheden die de oermens doormaakte. In de oertijd zaten de (oer) mensen geregeld periodes zonder voedsel, waardoor ze in die periode niet aten dit wordt ook wel vasten genoemd. In het geval van een dieet is het belangrijk wat er gegeten wordt, dit is echter niet het geval bij het fast five dieet. In het fast 5 dieet maakt het niet uit wat er gegeten wordt tijdens de periode dat er gegeten mag worden, het is hierbij wel van belang dat er wel gezond en gevarieerd gegeten blijft worden.

Vijf uur per dag eten!?

Het fast five dieet is ontwikkeld door Bert Herring, waarbij hij uitgaat van een periode van vijf uur per dag waarin gegeten mag worden. Inmiddels is hier ook een variant op verzonnen van een periode van acht uur waarin gegeten mag worden die leidt tot vergelijkbare resultaten (het ‘fast 8 dieet’). Het idee achter het fast 5 dieet is dat er in vijf uur minder (ongezonde) voeding tot je genomen kan worden waardoor er een afname van gewicht ontstaat.

Wat gebeurt er met het lichaam?

Het voordeel van het fast 5 dieet is dat de vetverbranding in het lichaam verbeterd als gevolg van niet meer voorradig hebben van makkelijk te verbranden suikers. Een tweede gevolg van een verbeterde vetverbranding is dat je lichaam minder vet opslaat (bij een gezond voedingspatroon). Hierdoor zal het vetgehalte in het lichaam gaan afnemen naar een normaal niveau. Wanneer er gestart wordt met het fast 5 dieet zal de groeihormoon productie in het lichaam op gang komen. Groeihormonen zorgen ervoor dat er een snellere stofwisseling ontstaat waardoor er sneller gewicht verloren kan worden.

Fast 5 dieet in de praktijk

Er zijn verschillende manieren om invulling te geven aan het fast 5 dieet. Niet iedere manier is even makkelijk. Wij raden om deze reden aan om een aantal (5) uur per dag te eten, het is hierbij het gemakkelijkste om het ontbijt over te slaan. Door tussen 13.00 en 18.00 te eten hoef je in principe alleen maar het ontbijt over te slaan. In het begin zal het lastig zijn voor iemand die gewend is om te ontbijten om dit over te slaan, maar op termijn wen je hier al snel aan. Om het hongergevoel tegen te gaan kun je koffie/water/thee drinken, echter probeer deze dranken zo natuurlijk mogelijk te houden (geen zoetjes/melk/enz. gebruiken). Probeer de periode van vasten steeds meer uit te breiden tot je de periode van 19 uur hebt bereikt. Het is namelijk erg lastig om direct naar een periode van 19 uur vasten te gaan, hierom raden wij je aan om de geleidelijke weg te kiezen en het op te bouwen naar 19 uur. Tijdens het fast five dieet raden wij je aan om een gezond voedingspatroon te ontwikkelen, in theorie kun je alles eten tijdens de eet periodes maar je behaalt veel meer resultaat wanneer je gezond eet! Het fast 5 dieet is erop gericht om de vetverbranding te stimuleren, om deze reden is het fast five dieet een prima combinatie met het Paleo dieet.

De belangrijkste voordelen van vasten

Er zijn diverse bewezen voordelen van een voedingspatroon waarbij vasten centraal staat. Hieronder de grootste voordelen die het fast 5 dieet jou kan bieden:

  • Afvallen
    Tenzij je het compenseert door in de korte periode van eten meer te gaan eten, zal je in principe minder calorieën tot je gaan nemen tijdens de periode van eten. In principe zorgt het fast 5 dieet er namelijk voor dat je in de periode van eten minder maaltijden tot je kunt nemen waardoor je minder calorieën eet.
  • Gunstige uitoefening op de hersenen
    het fast five dieet zorgt ervoor dat verschillende metabole kenmerken verbeterd worden waarvan bekend is dat ze een gunstig en belangrijk zijn voor de gezondheid van de hersenen . Dit omvat onder andere verminderde oxidatieve stress, een verlaging van bloedsuikerspiegels, insulineresistentie en verminderde ontsteking.
  • De functie van hormonen, cellen en genen veranderd
    wanneer het lichaam langere periodes zonder eten zit veranderen er verschillende dingen in het lichaamsproces. Zo initieert het lichaam dan belangrijke cellulaire herstelprocessen en ook verandert het lichaam de hormoonspiegels om opgeslagen lichaamsvet toegankelijker te maken. Enkele voorbeelden van veranderingen in het lichaamsproces zijn het aanmaken van groeihormonen en er wordt in het lichaam belangrijke cellulaire herstelprocessen geïnduceerd.

De belangrijkste nadelen van vasten

  • Vermoeidheid:
  • Er is een kans dat je je vermoeid zult voelen. Je krijgt immers minder calorieen binnen (en dus minder energie). Het gevolg daarvan kan zijn dat je sneller geïrriteerd kunt raken.

  • Een teveel aan calorieën:
  • Voor sommige mensen kan het lastig zijn om zich in te houden tijdens de eetmomenten. Wanneer dit gebeurt is er een grote kans dat er uiteindelijk net zoveel – of meer calorieën worden geconsumeerd dan normaal. Er is daardoor een kans dat het Fast 5 dieet averechts kan uitpakken.

  • Een tekort aan calorieën
  • Met het Fast 5 dieet kun je afvallen, dat is zeker. Voor personen die willen afvallen en spiermassa willen aankomen is dit geen geschikte dieet. Er is namelijk een kans dat je het niet kunt opbrengen om voldoende voedingsstoffen te consumeren binnen de tijd dat je mag eten. Als je doel is om spiermassa aan te komen, dan kan dit gehinderd worden.

  • Je zult vaker honger hebben

Heb jij weleens het Fast 5 Dieet of een soortgelijke dieet geprobeerd? Laat ons dan vooral weten hoe je dit ervaren hebt door te reageren hieronder!

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

acht + twaalf =