Hoe werkt een eiwitdieet
Written by Wesley Kelder

Eiwitdieet: Hoe werkt een eiwitdieet precies?

Eiwit dieet

Een eiwit dieet wordt gevolgd door zowel sporters als niet-sporters die snel droog willen worden en in het geval van sporters zoveel mogelijk spiermassa willen behouden.

Je hebt dus twee groepen voor wie een eiwit dieet interessant kan zijn.
Sporters
Mensen die overwicht willen verliezen

Wat is een eiwitdieet precies?

Een eiwit dieet bestaat uit maaltijden die volledig zijn uitgebalanceerd, welke het afvallen of het droog worden (sporters) plezierig en efficiënt maakt. Deze maaltijden bevatten weinig (slechte) koolhydraten, veel gezonde vetten en natuurlijk voldoende eiwitten!

Je kunt namelijk prima afvallen zonder aan een vervelend hongergevoel te leiden. Je moet natuurlijk alleen weten hoe je dat moet vorm geven.

Bij een goed eiwit dieet is het van belang dat ons eten weinig koolhydraten, veel gezonde vetten en natuurlijk voldoende eiwitten bevat!

Bij een proteïne dieet gaat het niet alleen om de hoeveelheid eiwitten die er worden gegeten, maar ook om de kwaliteit van de eiwitten. Denk bijvoorbeeld aan de aminozuur samenstellingen die per voedselsoort verschillen. De aminozuur samenstellingen van vis, ei en vlees zijn beter in balans dan de meeste plantaardige eiwitten. Een plantaardig eiwit met wel een goede samenstelling dat bijna net zo goed is als een dierlijk eiwit is het eiwit uit Hennepzaad. Zodoende bestaan er dus ook eiwitshakes met hennep proteïne. Het probleem met hennepzaad is echter, je eet geen 150 – 200 gram hennepzaad in één maaltijd.

Een goed eiwitdieet bestaat dus onder andere uit het voldoende eten van:

  • Vlees
  • Vis
  • Ei

Daarnaast moet je natuurlijk ook enige plantaardige eiwitten binnen krijgen voor de variatie. Denk hierbij aan:

  • (beperkt) aantal eiwitrijke noten als: pecannoten, walnoten, cashews, pinda’s etc.)
  • (beperkt) aantal eiwitrijke zaden als: hennepzaad, chiazaad en lijnzaad

Deze noten en zaden kun je prima combineren met heerlijke gerechten of salades als “finishing touch”.

Het dieet zelf

Wij hebben alleen energie nodig om te kunnen bewegen en te functioneren. Deze energie kun je halen uit:

Eiwitten: denk hierbij aan kip, rund, varken, vis, ei, zuivel producten, peulvruchten en bepaalde zaden & noten (cashews, pinda’s, pecannoten, walnoten, paranoten etc.)

Koolhydraten: denk hierbij aan rijst, bulgur, quinoa, aardappelen, bataat (zoete aardappelen), brood, pasta etc. (echter eet ik zelf heel clean en eet ik helemaal géén brood of pasta’s. In een goed eiwitdieet worden er ook andere koolhydraat bronnen geadviseerd zoals quinoa, rijst, bulgur, zoete aardappelen en fruit.

Vetten: Gezonde vetten vind je in veel noten, vette vis als zalm en makreel, avocado, zaden etc.

Let op: Als je noten toevoegt aan jouw dieet, eet dan wel ongezouten en onbewerkte nootjes!

Zorg er tot slot ook voor dat je voldoende groente binnen krijgt. Eiwitten verhogen de zuurgraad in het lichaam en groenten verlagen de zuurgraad. Dit komt de vetverbranding ten goede! Wanneer overtollige zuren worden opgeslagen in het lichaam wordt afvallen, afslanken of droog worden nog lastiger!

Waarom is een eiwit dieet één van de beste opties?

In tegenstelling tot veel dieet opties waar je een tekort aan eiwitten krijgt, mag je met een eiwitdieet gewoon lekker eten. Het is zelfs gevaarlijk om een dieet te volgen met te weinig eiwitten. Dit heeft namelijk slechte effecten op je lichaam zoals: het dunner worden van haar, uitslag, meer lichaamsvet en afbraak van spierweefsel!

Spierafbraak

In dit laatste geval “spierafbraak” (wat dramatisch is voor sporters) heeft dit een extra slechte invloed. Een lichaam met minder spieren verbrand namelijk minder bij dezelfde soort bewegingen. Dit betekent dat je lichaam dus weer eerder vet zal gaan opslaan, kortom is dit een inefficiënte manier van afslanken of droog worden. Één van de gevolgen kan hierbij het welbekende “jojo effect” zijn.

Het hongergevoel wordt onderdrukt

Ghreline is hét hormoon in ons lichaam dat het “gevoel van honger” veroorzaakt. Ghreline wordt van binnen in de maagwand ontwikkeld wanneer je maag “leeg” is. Doordat eiwitten een langzaam verteringsproces kennen worden mede door het langzame verteringsproces het hongergevoel uitgesteld.

Proteïne shakes bij het dieet

Verschillende eiwit dieet programma’s hebben ook verschillende proteïne shakes in het voedingsschema. Dit is voor een extra toevoer van eiwitten + het zo nodig uitstellen van het hongergevoel terwijl er wel eiwitten worden genuttigd. Onze proteïne shakes Whey Protein met Spirulina zijn hier prima geschikt voor! Deze proteïne shakes zijn laag in suiker en vet + zijn zo vriendelijk mogelijk geproduceerd zonder overbodige toevoegingen. Tevens gezoet met stevia en geen andere schadelijke zoetstoffen. De spirulina zorgt voor een extra inname van vitamines, mineralen, alle aminozuren + chlorofyl (bladgroen).

Eiwitdieet voor sporters

Ben je een bodybuilder? Beoefen je een vechtsport? Of sport je gewoon op amateur niveau en wil je gewoon een sixpack hebben deze zomer? Een eiwitdieet vind ik het meest ideale dieet voor de meeste sporters. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, denk aan sporten waar meer gewicht een voordeel is als worstelen of rugby (tenzij je snelheid teveel daalt).

Waarom? Simpel toch? Wij als sporter zijnde willen onze spiermassa, waar wij met bloed zweet en tranen voor hebben gewerkt, niet verliezen!

Eiwitdieet voor mensen met overgewicht

Veel mensen proberen meerdere malen af te vallen maar het lukt niet. De fouten die veel mensen maken zijn:

  • Het volgen van slechte en/of ongezonde diëten
  • Zichzelf gaan uithongeren
  • Het niet kunnen volhouden van nieuwe voedingsgewoontes of lifestyle

Echter is er dus wel een goede en verantwoorde manier waarmee je kunt afvallen: Eiwit dieet ofwel proteïne dieet (proteïne is een synoniem voor eiwit).

Ik hoop dat ik jullie een eerste inzicht heb kunnen geven over wat een eiwitdieet zowel inhoudt. Mocht je advies nodig hebben over jouw (eiwit)dieet? Heb je vragen? Heb je toevoegingen? Laat het ons weten via een berichtje onder dit bericht!

Over de Schrijver Wesley Kelder

- Geboren in Hoorn op 22-08-1987
- Eigenaar en Oprichter Muscle Concepts
- Staat voor: Positiviteit, Opgeven is geen optie, Aanpakken, "niet praten maar doen", Ying & Yang, kan niet bestaat niet, altijd blijven lachen, "Getting Things Done".

- Fitness freak
- Health junkie
- Crossfit
- Zwemmen
- Hardlopen
- Dansen: Salsa, Bachata Dominican, Kizomba & Breakdance
- CEO & Online marketing expert

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

zes + 14 =