dukan-dieet-blog
Written by Muscle Concepts

Dukan dieet

Inleiding in progress: Er zijn veel mensen die zich aan het Dukan dieet wagen, als ze snel wat kilo’s willen afvallen. Dat dit dieet goed werkt, dat bewijzen vele foto’s die op het internet rondgaan. Of dit dieet ook een gezonde manier is om snel af te vallen, is een andere vraag. Overweeg jij om te starten met dit dieet? Lees dan eerst dit artikel voordat je aan het Dukan dieet begint, omdat er ook nadelen aan verbonden zijn. Zoals snelle veroudering en een verhoogde kans op verstoppingen.

Wat is het Dukan dieet?

Het Dukan dieet is een eiwitrijk voedingspatroon. Je eet tijdens dit dieet eigenlijk zoveel als je wilt, als het maar eiwitrijke producten zijn en dan met name dierlijke eiwitten en (magere) zuivel. Het verhaal achter dit dieet begint in het jaar 2000 bij een Franse dokter Pierre Dukan, die eigenlijk per ongeluk op dit dieet is gestuit toen hij een cliënt het advies gaf om 5 dagen lang uitsluitend mager vlees te eten. Het resultaat was verrassend, waardoor Dr Pierre Dukan dit heeft uitgewerkt tot een volledig dieet, dat bestaat uit 4 verschillende fases:

  • Fase 1: De aanvalsfase
  • Fase 2: Doorloopfase
  • Fase 3: Stabilisatiefase
  • Fase 4: Volhardingsfase

Wanneer je dit dieet volgt, zul je alle fases moeten doorlopen om het maximale resultaat te behalen en het jojo-effect zoveel mogelijk te beperken. De fases worden hieronder uitgelegd.

dukan-dieet

Fase 1: De aanvalsfase:

Deze fase duurt hooguit een week tot tien dagen. Dit is afhankelijk van hoeveel kilo je wilt verliezen. In deze fase eet je voornamelijk alleen eiwitrijke producten. Je mag zoveel van deze producten eten als je wilt. Hier wordt de nadruk gelegd op dierlijke eiwitten en magere zuivel. Daarnaast moet je iedere dag minimaal 2 liter vocht binnen krijgen. Geadviseerd wordt om water te drinken, om de afvalstoffen in je lichaam goed te kunnen afvoeren. Daarnaast is water goed voor je nieren en bevat het helemaal geen calorieën. Zodra je redelijk wat kilo’s hebt verloren en in de buurt komt van je streefgewicht, ga je over naar de volgende fase. Let erop dat je niet langer dan 10 dagen in deze fase blijft, omdat je anders een tekort aan vitamines en mineralen opbouwt, wat heel ongezond is. Dr. Dukan raadt het af om in deze fase te gaan sporten, omdat deze fase veel energie van je lichaam vraagt.

Fase 2: De doorloopfase

In navolging van de aanvalsfase kom je terecht in de doorloopfase. Deze fase duurt een heel stuk langer dan de aanvalsfase, denk aan 12 tot 16 weken. Tijdens deze fase houd je het gewichtsverlies in stand met meerdere soorten voeding. Het is nu ook toegestaan om af en toe groentes te eten en olijfolie te gebruiken. Dit mag niet iedere dag, dus houdt de regel aan dat je om de dag groentes eet, en de andere dag je dieet beperkt tot eiwitrijke voeding en groente. Zetmeelhoudende groenten en aardappelen zijn tijdens deze fase nog niet toegestaan. (Brengt dit verwarring? Bekijk dan in onderstaande tabel welke groentesoorten in deze fase onder andere wel en niet zijn toegestaan. Hierin hebben we alleen de meest populaire groenten besproken.) Naast het feit dat je iets meer gevarieerd mag gaan eten, mag je nu ook rustig beginnen met sporten. Volgens het dieet zul je iedere dag een half uurtje lichtelijk moet bewegen. Denk aan wandelen of fietsen. Wanneer je dit aanhoudt, zul je nog steeds blijven afvallen alleen minder snel dan in de aanvalsfase. Dit komt doordat je groenten en vetten mag eten. Hou dit vol tot je je streefgewicht hebt bereikt. In onderstaande tabel enkele voorbeelden.

Toegestane groenten in deze faseNiet-toegestane groenten in deze fase
AspergeAardappelen
BroccoliAvocado
CourgetteLinzen
KomkommerTuinbonen
PaprikaWitte bonen

Fase 3: De consolidatiefase

Nu je je streefgewicht hebt bereikt, komt fase 3 in beeld. Deze fase legt de basis voor het behoud van je gewicht. Je kan dit zien als het begin van je nieuwe figuur/gewicht. Deze fase duurt ongeveer net zolang als de vorige fase, echter is dit gebaseerd op de aantal kilo’s die je bent kwijt geraakt gedurende de vorige fases. Dit houdt in dat je voor elke kilo, die je bent verloren bent, 5 dagen moet ‘condoliseren’. Ben je dus 10 kilo afgevallen? Dan duurt deze fase in jouw geval 50 dagen. Je lichaam begint nu goed te wennen aan het huidige voedingspatroon. Je mag in deze fase ook fruit, kleine hoeveelheden zetmeelhoudende groenten, en aardappelen eten.

Fase 4: De stabilisatiefase

De laatste fase is de fase die je vanaf nu oneindig duurt. Dit is dus eigenlijk meer een aanpassing in je leefstijl, dan een fase in een tijdelijk dieet. Je bent nu zelf gewend aan het eetpatroon en de voeding, maar je lichaam is dat ook. Je matigt de frequentie van eten en de hoeveelheid per maaltijd. Er zijn nu ongeveer 25 weken gepasseerd. Nu ligt de discipline om je te houden aan elke basisregels:

  • Je mag weer echt gaan sporten, maar zorg er sowieso voor dat je iedere dag een half uur beweegt.
  • 1 of 2 keer per week een dag zonder koolhydraten
  • Elke dag 3 eetlepels havermout.
  • 1 dag per week de aanvalsfase herhalen

Op deze manier zul je het jojo-effect zoveel mogelijk kunnen beperken, zodat je voor langere tijd plezier hebt van je nieuwe (gezonde) gewicht.
Het is toegestaan om te eten wat je wilt, inachtneming van de basisregels. Probeer echter wel ten alle tijden onnodige suikers te vermijden.

Is het Dukan dieet iets voor mij?

Nu je weet wat het Dukan dieet is, kun je al enigszins beoordelen of jij op deze manier je overtollige kilo’s wilt gaan verliezen. Toch willen we je nog even wijzen op de voor-, maar vooral de nadelen van dit dieet. Het is namelijk niet voor iedereen weggelegd om dit dieet op een gezonde manier te ondergaan. Let daarom goed op deze nadelen en stuur bij zodra je er hinder van ondervindt.

Voordelen Dukan dieet

De voordelen van dit dieet hebben we voor je op een rijtje gezet:

  • Verzadigd gevoel. Dit betekent dat je gevuld bent, omdat de eiwitten langzaam worden afgebroken, dus je minder snel richting de koelkast rent. Dankzij de hoeveelheid eiwitten voorkom je dat je lichaam minder snel het hormoon ghreline aanmaakt. Dit hormoon zorgt voor een hongergevoel.
  • Makkelijk begin is het halve werk. Wanneer je moeite hebt met een hongergevoel en het eten van zeer kleine porties (in sommige crashdiëten), ligt dit dieet waarschijnlijk meer in jouw straatje.Je mag namelijk redelijk veel eten, maar is de keuze van voedsel beperkt. Dit is een korte fase, maar in korte tijd is er al resultaat te zien, waardoor je gemotiveerd blijft!
  • Strikte regels. In elke fase is vrij duidelijk omschreven wat je wel en niet mag eten.
  • Recepten. Er zijn veel eiwitrijke recepten te vinden, die je kunnen helpen om dit dieet succesvol te volbrengen. Dit helpt je voornamelijk om in de laatste 2 fases het dieet vol te houden.

Nadelen van het Dukan dieet

Ook de nadelen van dit dieet hebben we voor je op een rijtje gezet. Lees deze goed door, wanneer je overweegt om aan dit dieet te beginnen.

  • Beweging. Beweging hoort niet bij de eerste fase. Vreemd, want door beweging verbrand je juist calorieën. Bovendien is bewegen een essentieel onderdeel van een gezonde levensstijl. De omgekeerde wereld, zouden wij zeggen.
  • Groentes. Tijdens de eerste fase van het dieet neem je geen groentes, alleen maar mager vlees of vis. In groenten vind je veel goede voedingsstoffen, zoals mineralen en vele vitamines. Dit heb je nodig voor een goede balans in je lichaam. Je krijgt dit tijdens de eerste fase dus niet binnen. Daarom is het ook niet aan te raden om deze fase langer dan tien dagen te laten duren. Deze voedingsstoffen zijn nodig voor een goede balans in je lichaam zou je zeggen. Door te veel eiwitten te nemen heb je een verhoogde kans op vetophoping en versnelde veroudering.
  • Kans op beschadiging van de nieren. Het eten van alleen maar eiwitten is op een korte termijn nog niet zeer schadelijk voor je lichaam. Echter op de langere termijn kunnen je nieren hinder ondervinden. Nieren werken als een filter, maar op het moment dat de nieren overbelast worden, beschadig je de nieren. Bij beschadigde nieren is het mogelijk om veel van je eiwitten te verliezen via urine.
  • Hoog cholesterol. Het dieet is niet geschikt voor mensen met een hoog cholesterol en/of last hebben van hun hart- en vaten.

Ons advies

Wil je graag gezond afvallen, dan raden we dit dieet ten strengste af. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat dit een gezonde manier is om af te vallen. Wij gaan zelf uit van het tegendeel, omdat je in de eerste fases veel belangrijke voedingsstoffen negeert. Dit gaat tegen onze visie in, omdat wij een gezonde lifestyle willen uitstralen. Mocht je je gezondheid opzij willen zetten om makkelijk af te kunnen slanken door onbeperkt vlees, zuivel te blijven eten en snel resultaat willen zien, dan kan dit dieet zeker een goede optie voor je zijn.

Andere diëten die wij beschreven hebben zijn:

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

dertien − negen =