diepvriesgroenten-en-diepvriesfruit
Written by Muscle Concepts

Zijn diepvriesgroenten en diepvriesfruit gezond?

Blijven de voedingswaarden van bevroren groenten en fruit net zo goed als in verse? Ja, uit twee verschillende onderzoeken naar de kwaliteit van diepvriesgroenten en diepvriesfruit, van dr. Ali Bouzari, een wetenschapper van Sonoma County en de Universiteit van Illinois blijkt dat ingevroren groenten- en fruit even gezond zijn als verse groenten- en fruit. Dit komt doordat diepvriesgroenten en diepvriesfruit beide na de oogst direct worden gewassen en ingevroren en zo hun voedingswaarden nauwelijks verliezen. Veel nutriënten zijn sterker dan de meeste mensen denken. De nutriënten gaan niet snel kapot tijdens het proces van bevriezen of opwarmen.

Diepvriesgroenten en diepvriesfruit vs. verse groenten- en fruit

Daar waar vele mensen denken dat verse groenten en fruit verser zijn dan diepvriesgroenten en diepvriesfruit, is dit niet geheel waar. Dit heeft te maken met het feit dat verse groenten en fruit vlak na het oogsten al in kwaliteit afnemen en hun voedingsstoffen verliezen. Op het moment dat wij onze groenten en fruit “vers” kopen, zijn deze vaak al enkele dagen tot een week onderweg of liggen zij al enige tijd opgeslagen.
Hierdoor hebben de groenten en fruit al een deel van hun vitamines en mineralen verloren. Hoewel dit verschil tussen diepvriesgroenten- en diepvriesfruit in vergelijking met verse groenten- en fruit verwaarloosbaar klein is.

Veel groente en fruit in onze supermarkten komt immers vanuit andere landen (zelfs Hollandse groente zoals tomaten worden vaak uit het buitenland gehaald). Het bevriezingsproces kan de voedingswaarden in kleine mate verminderen. Als er een conclusie moet worden getrokken, is dit een verwaarloosbaar verschil. Hoewel vitamines kunnen worden afgebroken in vers fruit en groente, zijn veel nutriënten in voedsel sterker dan mensen denken. Hiermee proberen we te zeggen dat de nutriënten niet snel kapot gaan bij diepvriesgroenten/diepvriesfruit of tijdens het proces van opwarmen (tenzij je het opwarmt in de magnetron, want in de magnetron gaan veel voedingswaarden verloren. Verwarmen in de magnetron raden wij dus in alle gevallen af). Mineralen, bijvoorbeeld ijzer, zijn bijna ondoordringbaar en vezels trekken zich niets aan van het opwarmen of bevriezen. In zijn algemeenheid zijn de verschillen in voedingswaarden tussen bevroren en vers voedsel zo klein dat ze amper impact hebben op je gezondheid. Diëtisten adviseren zoveel mogelijk groente en fruit te eten, in welke vorm maakt weinig uit.

Onderzoek wijst uit

Het onderzoek[1] hebben 8 verschillende groente en fruit met elkaar vergeleken, vers en bevroren; maïs, wortelen, spinazie, groene bonen, broccoli, erwten, aardbeien en bosbessen. Hieruit bleek dat er wel een klein verschil was tussen bevroren groenten- en fruit en verse groenten- en fruit. Zo was het vitaminegehalte (vitamine B) in onder andere bevroren broccoli hoger dan in verse broccoli. Daarentegen hadden diepvriesgroenten zoals bevroren erwten minder vitamine B dan verse erwten en bevroren maïs, groene bonen en bosbessen hadden meer vitamine C dan de verse. Tevens hebben de onderzoekers gekeken naar de vezels en mineralen en fenolverbindingen (bronnen van antioxidant) in de genoemde producten. Er zijn geen significante verschillen te ontdekken tussen vers en bevroren producten.

Bewaar en bereidingsadvies

Hoe groenten het best bewaard en bereid kan worden, verschilt. Dit hangt van het groentesoort af. De meeste groenten kunnen het best niet langer dan twee tot vijf dagen worden bewaard. Courgette, Aubergines, winterpeen en paprika kun je redelijk lang bewaren, ongeveer vijf dagen tot een week. Daarentegen kun je bladgroenten maar één à twee dagen bewaren. De groenten die je het langst kunt bewaren zijn komkommer en tomaten.

Groente kun je het beste droog en koel bewaren, om de hoeveelheid voedingsstoffen te behouden. Daarnaast heeft ook de bereidingswijze invloed op het behouden van de voedingsstoffen. Groenten die zijn voorgesneden beschikken over minder vitamine C dan ongesneden groenten. Dit komt omdat vitamine verloren gaat bij het schillen en snijden. Tenslotte kunnen er ook vitamines verloren gaan door het (te heet) koken van groenten. Dit gaat soms om een vitamineverlies van wel 20% tot 50%. Dit is enorm zonde van de groente die je gaat eten. Ons advies is dan ook om de betreffende groente niet langer te koken dan nodig is. Je kunt dit het beste doen door de groente te koken met een klein laagje water, zodat de groenten ‘gestoomd’ worden en de voedingswaarden optimaal worden behouden. Hieronder zie je een tabel met de richtlijnen voor kooktijden voor verschillende groenten.

GroentesoortIdeale kooktijd in minuten
Andijvie5
Asperges6 tot 8
Bloemkool10
Boerenkool20
Bospeen5
Bosui3
Broccoli4
Champignons5
Kousenband15
Sperziebonen15
Spinazie5

Voor het bereiden van diepvriesfruit hebben we ook nog een handige tip. Om de smaak van diepvriesfruit te behouden na het ontdooien, is het aan te raden om het fruit een dag van tevoren uit de vriezer te halen en in de koelkast te laten ontdooien. Diepvriesfruit dient, net als diepvriesgroente, ingevroren te worden op een temperatuur van ten minste -18 graden Celsius. Hieronder nog enkele tips voor diepvriesfruit:

  • Controleer de verpakking goed op scheurtjes, breuken en losse stukjes.
  • Schud het doosje heen en weer: hoor je het fruit rammelen dan is het vers, is het fruit één grote klont dan is het al een keer ontdooid geweest.
  • Kijk of er op de verpakking ijskristallen zitten. Is dit het geval dan: betekent dit dat het product, bij transport te lang buiten de vriezer is geweest.
  • Gebruik een diepvriestas om de producten van de winkel naar huis te vervoeren

waarom-diepvriesgroenten-diepvriesfruit

Waarom diepvriesgroenten en diepvriesfruit?

De eerste reden voor het eten van diepvriesgroenten- en fruit is omdat groente- en fruit uit pot of blik in vergelijking met ingevroren groenten- en fruit erg veel voedingsstoffen verliezen. Een ander nadeel van groenten- en fruit uit pot of blik is dat er veel zoetstoffen of suikers aan worden toegevoegd. Verder worden “verse” groenten- en fruit aan een hoop omstandigheden blootgesteld die ervoor zorgen dat er voedingsstoffen verloren gaan. Zo worden verse groenten- en fruit vaak, in te lage temperaturen, lang bewaard en moeten zij komen uit het buitenland. Ingevroren groente en fruit zijn dus super handig en in sommige gevallen zelfs gezonder dan verse producten. Daarnaast zijn er nog enkele voordelen die we je niet willen onthouden:

  • Diepvriesgroenten- en fruit behouden de voedingsstoffen
  • Je kunt ingevroren groenten- en fruit geruime tijd bewaren
  • Diepvriesgroenten behouden vitamine C en folium
  • Diepvriesfruit is het hele jaar beschikbaar
  • Er zijn biologische diepvriesgroenten- en fruit
  • Ingevroren groenten zonder saus bevatten geen E-nummers

Bronvermelding

[1] Dr. Ali Bouzari (2015) Vitamin retention in eight fruits and vegetables: a comparison of refrigerated and frozen storage. Geraadpleegd op 10-2-2017 via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25526594

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

18 − 7 =