diabetes-en-sport
Written by Muscle Concepts

Diabetes en sporten

Diabetes en sporten
Diabetes is een ziekte waarbij de bloedsuikerspiegel ontregeld is. Hier kan een diabetespatiënt last van krijgen tijdens het sporten, want het lichaam werkt anders dan een ‘gezond’ lichaam. Het is niet ondenkbaar dat patiënten die sporten met diabetes, niet altijd voluit durven te gaan. Wanneer je informatie zoekt over sporten op het internet, wordt er in bijna alle gevallen uitgegaan van een gezond lichaam. Hoe werkt het nou in je lichaam wanneer je diabetes hebt? Kan je dan net zo ver gaan als anderen en kun je standaard voedings- en trainingsschema’s volgen? Daarover zullen we je duidelijkheid geven, maar als eerste willen we je geruststellen: Sporten is juist gezond voor diabetespatiënten, dus wacht niet langer!

Wat gebeurt er tijdens het sporten met mijn lichaam als diabetespatiënt?

Wanneer je actief aan het sporten bent, neemt je lichaam meer glucose op in de cellen. Wanneer er heel veel glucose uit het lichaam wordt opgenomen, daalt je bloedsuikerspiegel. Hoe langer je sport, hoe lager je bloedsuiker wordt. Als de bloedsuikerspiegel te laag wordt is dit gevaarlijk en kan je uiteindelijk zelfs flauwvallen. Gezonde mensen hebben de mazzel dat het lichaam een verlaagde bloedsuikerspiegel herkent, waardoor de insuline afgifte wordt afgeremd. Wanneer je dus veel sport, verdwijnt er veel glucose uit het bloed in de cellen. Het lichaam heeft in de gaten dat het bloedsuikerniveau daalt en stopt met de productie van insuline, waardoor glucose niet meer de cellen in kan en dus in het bloed blijft. Wanneer je een diabetespatiënt bent en zelf insuline toedient (type 1), werkt dit ‘trucje’ niet. De insuline die jij jezelf hebt toegediend, zal er blijven en neemt niet af wanneer je bloedsuikerspiegel te laag dreigt te worden. Ook werkt deze lichaamsfunctie niet goed bij mensen die medicijnen slikken (type 2). Hierdoor is de kans dus groot dat diabetespatiënten tijdens het sporten een te lage bloedsuikerspiegel krijgen. Daarom is het voor diabetespatiënten belangrijk om voor het sporten voldoende koolhydraten te eten. Ook is het verstandig om tijdens het sporten weer iets te eten, zodat dit het glucoseniveau in het bloed op peil kan houden. Diabetespatiënten zullen een te lage bloedsuikerspiegel merken aan de symptomen van een hypo, zoals trillen, duizeligheid en vermoeidheid.

Voor een diabetespatiënt is het dus belangrijk om voldoende koolhydraten voor het sporten in te nemen. Wat voldoende is, is afhankelijk van de duur en intensiteit van de training. Daarna kun je gaan sporten. Neem een snack met snelle koolhydraten/suikers mee, zodat je je bloedsuikerspiegel tijdens het sporten op peil kunt houden. Voorbeelden van snelle en toch gezonde koolhydraten zijn: Dextro, maltodextrine, banaan en druiven. Voel je toch een hypo opkomen? Stop dan met sporten en controleer je bloedsuikerspiegel.

diabetes-en-sport

Waarom is sporten met diabetes goed?

Sporten en bewegen stimuleert de gevoeligheid voor insuline in het lichaam. Dit is vooral goed nieuws voor mensen met diabetes type 2, omdat zij nog enigszins insuline aanmaken. Wanneer het lichaam van een patiënt met type 2 gevoeliger wordt voor insuline, kan het medicijngebruik worden vermindert. Goede motivatie om te gaan sporten dus! Bij diabetespatiënten met type 1 betekent de extra gevoeligheid voor insuline dat je minder insuline hoeft toe te dienen, de aanwezige insuline in het lichaam gaat beter werken. Daarnaast verbetert sporten ook de lichamelijk (en geestelijke) conditie en vermindert het de stress, wat ook positief is omdat stress de bloedsuikerspiegel doet stijgen.

Hoeveel koolhydraten moet ik eten voor het sporten?

Soort sport & duurVoorbeeld sportBloedglucosewaarde voor het sportenHoeveel koolhydraten moet ik eten?
30 minuten licht sporten- Klein rondje hardlopenOnder de 5 mmol/l10 tot 15 gram
- Korte cardiotraining in de sportschoolBoven de 5 mmol/lGeen
30-60 minuten matig sporten- KickbokstrainingOnder de 5 mmol/l30 - 45 gram
- KrachttrainingTussen de 5 - 10 mmol/l15 gram
- CrossfittrainingBoven de 10 mmol/lGeen
- Tennissen
60+ minuten fanatiek sporten- VoetbalwedstrijdOnder de 5 mmol/l45 gram
- Lange afstanden wielrennen of hardlopenTussen de 5 - 10 mmol/l30 - 45 gram
- Crossfittraining Boven de 10 mmol/l15 gram

Voor diabetespatiënten is het uiteindelijk de kunst om zelf de balans te vinden. Ieder lichaam werkt toch weer anders, waardoor aantallen kunnen afwijken van het standaardadvies. Een diabetespatiënt voelt doorgaans een hyper (een te hoog bloedsuikerniveau) of hypo (een te laag bloedsuikerniveau) goed aankomen, dus luister goed naar je lichaam. Vooral tijdens het sporten. Ga niet de grens over, maar bouw het juist rustig op. Uiteindelijk hoeft de sportprestatie niet onder de ziekte te lijden. Er zijn namelijk ook topsporters met diabetes.

Kan ik sportsupplementen gebruiken?

Alhoewel het bij diabetes vrij duidelijk is wat het met je lichaam doet, werkt ieder lichaam toch anders. Naast de ziekte kun je namelijk nog andere aandoeningen of lichamelijk klachten hebben, waardoor er niet direct een advies gegeven kan worden over het gebruik van supplementen. In principe kunnen de meeste sportsupplementen ook door diabetespatiënten gebruikt worden om hun sportprestaties te verbeteren. Vooral supplementen waarin geen suikers zijn toegevoegd, zijn aan te raden. Zodat je met deze suikers geen extra rekening hoeft te houden, wat betreft je voeding en insuline. Er zijn echter ook een aantal supplementen die wij afraden te gebruiken. Dit zijn bloedsuikerverlagende supplementen, zoals:

  • Vitamine D
  • Magnesium

Wanneer je dit combineert met fanatiek sporten en het spuiten van insuline, is de kans op een hypo aanwezig. Voor veelvuldig gebruik van supplementen en/of zeer fanatiek sporten, adviseren wij om hierover te informeren bij een echte arts of expert op dit gebied. Het is sowieso belangrijk altijd je eigen lichaam en gevoel goed in de gaten te houden.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier × vijf =