creatine gebruik: voor of na de training
Written by Muscle Concepts

Creatine gebruik: voor of na de training

Voordat u uitleg krijgt of u creatine het beste kunt nemen voordat u gaat sporten of na het sporten is het belangrijk dat u snapt wat de werking van creatine is. Creatine is een combinatie van verschillende aminozuren die normaal gesproken geproduceerd worden vanuit de alvleesklier, lever en nieren, weliswaar in minder grote hoeveelheden, maar toch. Ook is creatine te vinden in rode vleessoorten en vissoorten, Creatine is gewoon een stof met een natuurlijke basis.

Hoe werkt Creatine?

Creatine heeft als werking dat de fysieke prestaties verhoogt worden in opeenvolgende korte reeksen en hoogintensieve oefeningen.Dit kan je lichaam doen doordat het de bouwstof creatinefosfaat omzet in adenosinetrifosfaat (ATP) en tijdens krachttraining wordt deze stof omgezet in adenosinedifosfaat (ADP) wanneer ATP en ADP samenkomen krijgt je lichaam een reactie waardoor er extra kracht kan vrijkomen. Het nadeel is echter dat de ATP-voorraad van je lichaam langzaam opgaat waardoor je lichaam verzuurt en vermoeid raakt. Als oplossing hiervoor kun je creatine nemen zodat er door je lichaam nieuwe ATP wordt aangemaakt.

Wanneer er zich meer creatine(fosfaat) in het lichaam bevindt (wat gebeurt bij het nemen van het creatine supplement), heeft het lichaam meer uithoudingsvermogen waardoor er in plaats van 10 reps 12 reps gedaan kunnen worden. Het gevolg hiervan is dat wanneer dit trainingsschema over een langere periode wordt volgehouden er meer draagkracht en spierkracht ontwikkeld zal worden. Lees onze blog over creatine werking om hier meer over te weten te komen.

Voor of na de training?

In principe in het geval van normale creatine maakt het niet uit wanneer de creatine wordt ingenomen. Het is namelijk zo dat bij de supplementatie van creatine vaak gesproken wordt over een zogezegde oplaadfase. Wat wil zeggen dat in de beginperiode vaak een verhoogde dosis creatine wordt ingenomen zodat de creatine voorraad in de spieren wordt geoptimaliseerd.

In de meeste gevallen wordt er tijdens de oplaadfase ongeveer 10-15 gram per dag ingenomen gedurende een periode van 5 tot 7 dagen. Vervolgens komt er een zogezegde onderhoudsfase waarbij de dosering wordt verlaagd met als doel om de creatine voorraad in het lichaam op peil te houden. In de meeste gevallen wordt er dan een dosis van 5 gram aangehouden.

Uitzondering

Kies je een product dat niet alleen creatine bevat? Dan moet je even kijken wat eraan is toegevoegd. Veelal zijn zulke producten speciaal ontwikkeld om na een training te nemen. In het geval van bijvoorbeeld de creatine van Muscle Concepts gaat het om een pakket dat gecombineerd (Total Recovery) is uit 3 elementen (Creatine Monohydraat + L-Glutamine + Vitamine C). Deze 3 elementen zorgen voor een optimale werking van de stoffen, en zorgen daarnaast ook nog eens samen voor goede spierherstel. In het geval van deze creatine is het zo dat inname van het supplement voor het beste resultaat het beste na iedere training kan worden gedaan.

Conclusie

In principe maakt het niet uit of de creatine voor een training of na een training wordt ingenomen indien je supplement alleen creatine bevat. Het is een lichaamseigenstof welke een optimale niveau moet behalen om zo verbeterde sportprestaties te kunnen waarnemen.
Daarnaast is het belangrijk om te kijken of de voeding er op aansluit. Wanneer je voedingspatroon en supplementatie op elkaar zijn afgestemd kunnen de beste resultaten bereikt worden. In het geval van creatine die is opgebouwd uit verschillende elementen moet de beschrijving bekeken worden voor wanneer inname het beste is.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twintig − 7 =