chocolademelk-geen-volwaardige-hersteldrank
Written by Muscle Concepts

Chocolademelk geen volwaardige hersteldrank

Je kunt het lezen in meerdere blogposts van sportforums, er zijn onderzoeken naar gedaan en afgelopen week is het ook op TV geweest in het NPO-programma De keuringsdienst van waarde: Eiwitshakes zijn nutteloos, chocolademelk is een goede hersteldrank voor na het sporten. Maar is dit wel zo? Natuurlijk zitten er in chocolademelk eiwitten en koolhydraten die je spierherstel bevorderen, maar zit er in chocolademelk ook niet heel veel complexe suikers die je als sporter liever niet in je lichaam hebt? De meningen zijn hierover verdeeld. Wij hebben het voor je uitgezocht.

Chocolademelk bevat minder eiwitten dan een shake

Chocolademelk VS Whey eiwitten Muscle Concepts
Na een intensieve training, en dan vooral na een krachttraining, hebben je spieren voornamelijk eiwitten nodig om zo snel mogelijk te herstellen. Eiwitten zijn namelijk een belangrijke bouwstof voor ons lichaam en spieren bestaan ook voornamelijk uit eiwitten. Tijdens het sporten ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren en daarom heb je genoeg eiwitten nodig om deze scheurtjes te herstellen. Uit onderzoek van American Society for Nutrition is gebleken dat 20 gram eiwitten de optimale dosis is voor na een training, om je spieren te laten herstellen. In chocolademelk zit gemiddeld 3,3 gram per 100ML. Wil je de optimale dosis eiwitten uit chocolademelk halen? Dan moet je bijna 700ML chocolademelk drinken. Een flinke slok. In een eiwitshake van 200ML zit ongeveer tussen de 22 en 24 gram eiwitten, dus krijg je deze hoeveelheid eiwitten veel sneller en makkelijker binnen.

Hoeveel eiwitten heb ik dagelijks nodig?

Je kunt natuurlijk niet alleen op een eiwitshake leven. Het doel van een eiwitshake is dan ook niet om in je dagelijkse eiwitbehoefte te voorzien, maar om eiwitbehoefte aan te vullen na het sporten. Het is erg belangrijk om daarnaast dagelijks genoeg eiwitten binnen te krijgen via je maaltijden. Ook op dagen dat je niet sport, want deze eiwitten helpen dan je spiermassa in stand te houden.

De hoeveelheid eiwitten die je dagelijks nodig hebt hangt af van de soort sport die je beoefent. Een krachtsporter vraagt namelijk meer van de spieren dan een duursporter. De spieren van een krachtsporter zullen dan meer schade oplopen en hebben daarom meer eiwitten nodig om te herstellen. Onderstaande richtlijnen zijn gemiddelden en kunnen afhankelijk van de persoon en inspanning lichtelijk afwijken. Wil je het specifieker berekenen? Dat kan middels ons blog: Hoeveel eiwitten per dag?

  • Een niet-sporter heeft dagelijks ongeveer 0,8 tot 1 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig.
  • Een duursporter heeft dagelijks ongeveer 1,2 tot 1,6 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig.
  • Een krachtsporter heeft dagelijks ongeveer 1,8 tot 2,2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig.

Met bovenstaande richtlijnen kun je berekenen hoeveel gram eiwitten jij nodig hebt om te herstellen. Zo heeft een krachtsporter van 75 kilo heeft dagelijks ongeveer 1,7 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig, dus 127,5 gram per dag.

Waar sommige experts volhouden dat het belangrijk is om deze eiwitbehoefte te verdelen over meerdere maaltijden, omdat je lichaam maximaal 30 gram eiwitten kan opnemen, is echter niet bewezen. Het is vooral belangrijk om gedurende de dag voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Chocolademelk bevat heel veel suiker

Wanneer je voldoende eiwitten uit chocolademelk wilt halen voor optimaal spierherstel, zou je dus bijna 700ML chocolademelk moeten drinken. Dit betekent ook dat je daarbij 84 gram koolhydraten binnen krijgt, waarvan ruim 98% (82,6 gram) suiker is!
In principe is de combinatie tussen koolhydraten en eiwitten goed, dit bevordert je herstel. Koolhydraten helpen na het trainen om je insulinepiek hoog te houden, waardoor eiwitten beter opgenomen kunnen worden. Maar of je daar 82,6 gram suiker voor nodig hebt? Lijkt ons wat overdreven. In 100ML chocolademelk zit méér suiker dan in 100ML cola. Je raadt een sporter ook niet aan om na het trainen een halve fles cola op te drinken, dus waarom wel chocolademelk?

In 100ML chocolademelk zit méér suiker dan in 100ML cola. Je raadt een sporter toch niet aan om na het trainen een halve fles cola op te drinken?

Chocolademelk bevat veel vet

Chocolademelk bevat dus minder eiwitten en meer suikers dan een eiwitshake. Ben je nog niet overtuigd van de nadelige kanten van chocolademelk? Dan hebben wij nog een reden voor je. Chocolademelk bevat namelijk veel vet, wanneer je voor een normale variant kiest. Chocolademelk bevat 2,7 gram vet per 100ML, waarvan 1,9 verzadigd. Wanneer je chocolademelk gebruikt als hersteldrank, moet je hiervan bijna 700 mililiter drinken wil je in je eiwitbehoefte voorzien. Dat hebben we zojuist geconcludeerd. Vergeet niet dat je dan ook 18.9 gram vet binnen, wat ongeveer gelijk staat aan een cheeseburger of twee kroketten. Dat is dan weer jammer.

Je kunt natuurlijk ook voor de magere variant van chocolademelk kiezen. Als sporter geloof ik niet dat jij graag vet wilt kweken en je insuline onnodig wilt laten pieken waardoor

Chocolademelk is duurder

Als je na de training de optimale dosis eiwitten wilt binnen krijgen door het drinken van chocolademelk, moet je dus bijna 700 ML hiervan drinken, met alle bovenstaande nadelen op de koop toe! Daarnaast is chocolademelk óók nog eens duurder. Wanneer je een eiwitshake drinkt van Muscle Concepts, kost dit je omgerekend €0,39. 700 mililiter van Chocomel kost omgerekend bij Albert Heijn €0,95. Voor de slimme shopper die voor het huismerk gaat: Dan kost je chocolademelk bij Albert Heijn als nog €0,69.

Ons advies

Voor de duidelijkheid, als jij chocolademelk wilt drinken als hersteldrank: Prima. Het is niet volledig slecht, want de combinatie tussen koolhydraten en eiwitten zorgt inderdaad voor een betere opname van de (kleinere hoeveelheid) eiwitten. Daarnaast moet je na het sporten natuurlijk je energievoorraad aanvullen met koolhydraten, omdat je die waarschijnlijk volledig hebt gebruikt. Chocolademelk helpt hierbij je energievoorraad aanvullen door de koolhydraten die in de drank zitten. Deze koolhydraten bestaan echter uit veel onnatuurlijke suikers en dat is volgens sommige experts ook niet de juiste voedingsstof om je energievoorraad mee aan te vullen.
Er zijn eiwitshakes op de markt die ook redelijk wat suiker bevatten. Wil je deze suikers liever omzeilen, let hier dan goed op. Er zijn merken die suikervrije eiwitshakes verkopen waarvan de smaak echt niet zo slecht is, zoals Muscle Concepts.

Maak vooral je eigen keuze en luister naar je lijf.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

drie − twee =