rucola-aardbei-salade
Written by Muscle Concepts

Caloriearm dieet

Als sporter verbruik je meer energie en daarom vraagt je lichaam ook om meer calorieën, maar je wilt natuurlijk niet aankomen en zo gezond mogelijk eten en daarom heb je goede calorieën nodig.

Caloriearm eten

Helemaal caloriearm eten bestaat niet omdat alle voedingsmiddelen calorieën bevatten! Wij hebben daarom een top 10 gemaakt van voedingsmiddelen die de minste calorieën bevatten. Je hoeft je geen zorgen te maken over het feit dat je alleen nog maar ‘konijnenvoer’ mag eten want ook producten met weinig calorieën hebben smaak (of zijn op smaak te maken) en bevatten belangrijke voedingsstoffen, vitamines en voldoende eiwitten!

Top 10 voeding voor een caloriearm dieet

  1. Waterkers; boordevol voedingsstoffen (4 calorieën per 150 gram)
  2. Rucola; bevat vitamine K (4 calorieën per 150 gram)
  3. Selderij (6 calorieën per steel)
  4. Paksoi (9 calorieën per 5 bladeren)
  5. Radijs (17 calorieën per 150 gram)
  6. Courgette (31 calorieën per gemiddelde courgette)
  7. Komkommer met schil, bestaat voor 95% uit water! (22 calorieën per halve komkommer)
  8. Pruimen (30 calorieën per pruim)
  9. Grapefruit bevat vitamine C. Onderzoek heeft uitgewezen dat een dagelijkse inname goed is voor je bloeddruk en cholesterol (37 calorieën per halve grapefruit)
  10. Aardbeien (49 calorieën per 150 gram)

Een wasbord vriendelijk bijgerecht met grapefruit

Recept: Snijd de grapefruit (bewaar het sap in een kom voor de dressing) en meng deze met gesneden avocado en dun gesneden venkel. Roer vervolgens 1 eetlepel olijfolie en een paar snufjes zout en peper door de kom met het sap. Voeg de dressing bij de salade en garneer dit tot slot met verse munt!

Zoals je ziet bestaat bovenstaande de top 10 uitsluitend uit groente en fruit, maar er zijn meer producten die weinig calorieën bevatten waar lekkere gerechten mee te maken zijn. Denk onder andere aan granen, rijstwafels, noodles, popcorn (air popped), mosselen, kipfilet, kidney bonen, linzen, mozzarella, yoghurt zonder vet, noten, zaden, rode wijn azijn, tijm en kaneel.

Onderstaand leggen wij nog uit wat calorieën zijn, welke calorieën goed en slecht zijn en last but not least hoe je calorieën verbrandt!

Hoeveel calorieën per dag?

Wanneer je over calorieën spreekt dan heb je het eigenlijk over energie, omdat calorieën omgezet worden in energie. 1000 calorieën staat ook wel voor 1Kcal (kilocalorie). Deze omschrijving is vaak op de ingrediënten van voedingsmiddelen te vinden. Gemiddeld hebben mannen zo’n 2500 kilocalorieën nodig en vrouwen 2000 kilocalorieën. Met uitzondering van fanatieke sporters die meer calorieën nodig hebben, omdat ze meer energie verbruiken. Om er exact achter te komen hoeveel calorieën je nodig hebt kun je jouw caloriebehoefte laten berekenen aan de hand van je BMI en beweeg of sport intensiteit.

Goede en slechte calorieën

Goede calorieën zitten uiteraard in gezonde voedingsmiddelen zoals groente en fruit. Slechte calorieën zitten onder meer in fastfood, frisdrank en diepvriesmaaltijden. In voedingsmiddelen waar transvetten in zijn verwerkt zitten de meest slechte calorieën, hiermee worden producten als margarine en kant-en-klaar maaltijden bedoeld.

Calorieën verbranden

Wat je te veel eet aan calorieën wordt omgezet in lichaamsvet, dit betekent dus dat je aankomt in gewicht. Een juiste voeding zorgt voor vetverbranding in plaats van voor vetophoping. Je verbrand meer calorieën door spiermassa op te bouwen en/of meerdere kleine maaltijden per dag te eten. Ook hebben bepaalde voedingsmiddelen, zoals koolsoorten en bonen, meer energie nodig bij vertering.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vijf + 9 =