l-arginine-bijwerkingen
Written by Muscle Concepts

Arginine bijwerkingen

In dit artikel wordt arginine onder de loep gelegd. Echter ligt de nadruk op de bijwerkingen van arginine. In het kort wordt arginine toegelicht, met daarop het vervolg over de bijwerkingen, maar ook de voordelen van L-arginine voor sporters.

Wat is arginine?

L-Arginine is een semi essentieel aminozuur. Een semi-essentieel aminozuur wordt niet tot nauwelijks in het lichaam aangemaakt. Het is belangrijk dat je voedsel inneemt die rijk aan arginine zijn.

L-arginine helpt bij veel fysiologische processen in het lichaam, zoals hormoonproductie, een toename en afgifte van groeihormonen, het verwijderen van giftige afvalstoffen als ammonia* en ondersteuning van het immuunsysteem. Daarnaast wordt arginine ook gebruikt bij borstkrampen, een hoge bloeddruk en het tegengaan van onvruchtbaarheid van zowel mannen als vrouwen. Reeds is arginine een zeer populair sportsupplement geworden voor bodybuilders, omdat het vrije radicalen afvoert, het vetmetabolisme kan verbeteren en de afgifte van groeihormonen kan stimuleren.

*ammonia is een afvalstof die vrijkomt bij het afbreken van eiwitten. Dit is een natuurlijk proces. Ammonia zorgt ervoor dat het lichaam vermoeid raakt.

Voor wie is arginine belangrijk?

L-arginine is belangrijk voor iedereen. Sommige mensen in het bijzonder, die hebben zeker arginine nodig, denk aan:

  • Groeiende kinderen
  • Baby’s
  • Atleten
  • Mensen met overgewicht
  • Ouderen

Voor baby’s en kinderen is het noodzakelijk dat ze arginine binnen krijgen. Het is nodig voor het ontwikkelen en versterken van het immuunsysteem op latere leeftijd. Oudere mensen zijn vaak sneller vatbaar voor griepjes en virussen, omdat het immuunsysteem vaak minder sterk is. Hier kan l-arginine zeker van dienst zijn.

In welke voeding vind je arginine?

Arginine komt veelal binnen via het voedsel. Je kan een hoge concentratie l-arginine vinden in noten en zaden, zoals pinda’s en amandelen. Naast noten en zaden is het ook te vinden in veel zuivelproducten, volkoren producten en in vlees/vis.

Welke bijwerkingen heeft arginine?

Veel producten hebben bijwerkingen. Zo ook arginine, of het nu gaat om de inname van een product, een overdosering of verkeerd gebruik. Er zijn bepaalde omstandigheden waarbij het gebruik van l-arginine af te raden is:

  • Astmapatiënt, kan de klachten vergroten
  • Diabetespatiënt, gebruik is toegestaan, maar let wel goed op de suikerspiegel
  • Arginine is een voedingsbron voor het herpesvirus

In sommige gevallen krijgen mensen met medicijnen voor het hart of voor hart- en vaatziekten al voldoende arginine binnen. In sommige gevallen is deze dosering hoger dan aangeraden wordt voor sporters. Bespreek met de huisarts of het gebruik van een arginine supplement in dit geval aan te bevelen is.

Een overdosis aan arginine kan vervelende bijwerkingen als gevolg veroorzaken. Je kan denken aan een misselijk gevoel, buikpijn, hoofdpijn en diarree.

Note: Klinkt heftig allemaal, maar dat valt in de praktijk allemaal erg mee. Arginine heeft ook vele voordelen! Veel sporters gebruiken L-Arginine om:
een betere pomp in de spieren te krijgen
een betere afvoer van afvalstoffen (afvalstoffen maken je lichaam vermoeid)
het spierweefsel te herstellen.

De bovenstaande bijwerkingen ontstaan alléén bij overmatig gebruik zoals een overdosering. Houd je dus gewoon aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Zodoende kan je zonder zorgen een arginine supplement gebruiken ter bevordering van sportprestaties en herstel.

Bijwerkingen van arginine merkbaar?

Zijn bovengenoemde symptomen merkbaar? Stop dan met het innemen van arginine, in de meeste gevallen verdwijnen deze symptomen vrij snel. Vaak komen deze complicaties voor bij mensen die op medische basis via medicijnen al arginine binnenkrijgen, maar dat voorafgaand niet weten.

Bronnen van arginine

Er zijn veel eiwitpoeders op de markt die een aminozuurprofiel hebben. Vaak zit hier ook het aminozuur l-arginine in verwerkt. Let bij de inname van arginine ook op welke producten al arginine bevatten. Aangeraden wordt om de bijsluiter van de producten of de voedingswaarden van voeding te raadplegen. Zo beperk je de kans op een overdosering.

Tot slot

De bijwerkingen van arginine kunnen zeer vervelend zijn. Echter komen deze bijwerkingen vrijwel niet voor als je een normale dosering aanhoudt. In sommige gevallen kan het zijn dat je door medische toepassingen al een goede dosis l-arginine binnen krijgt. Daarnaast is arginine wel een belangrijk aminozuur. Met name voor baby’s, kinderen en atleten die aan krachttraining doen, is het een bijna een essentieel aminozuur te noemen. Heb je vragen over het gebruik van arginine voor jouw sport? Laat het weten via een reactie, een mail of kom eens langs in onze winkel.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

One thought on “Arginine bijwerkingen

  1. Al jaren had ik last van koortslip. De echt voedinds bron hiervoor is te vinden in varkens vlees. Wanneer een product bestanddelen bevat van het varken is het een voeding bron groetjes Cees

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 + 13 =