afvallen-na-zwangerschap
Written by Muscle Concepts

Afvallen na zwangerschap; daaag zwangerschapskilo’s

De geboorte van je kind is een fantastische ervaring. Misschien wel de mooiste van de leven, maar er kleven zeker voor de nieuwe moeder ook nadelen aan. Eén ding wat voor veel vrouwen bovenaan de lijst staat is: afvallen na zwangerschap. Wij willen je graag helpen om je zwangerschapskilo’s kwijt te raken, maar wel op een verantwoorde en veilige manier.

Afvallen na zwangerschap door een dieet?

Bij afvallen denken de meeste mensen direct aan een dieet. Of een dieet echt werkt na de bevalling is nog maar de vraag. Diëten gaat vaak samen met een minimale hoeveelheid calorieën door aangepaste eetgewoonten. Dit vraagt aanpassing en veroorzaakt bij sommige mensen stress of een “klote gevoel”. Dit is het laatste waar je op zit te wachten in deze periode. Het geeft immers al genoeg stress om voor de kleine te zorgen en te wennen aan de nieuwe situatie. De stress kan er bovendien voor zorgen dat je juist aankomt. Daarnaast krijg je tijdens een dieet niet altijd de benodigde voedingsstoffen binnen, zeker niet wanneer je naar de behoefte kijkt van een vrouw die borstvoeding geeft. Wij adviseren dan ook om niet een dieet te starten, maar goed naar je voedingspatroon te kijken en dit aan te passen aan je nieuwe situatie.

Let op je voeding om af te vallen na zwangerschap

In plaats van te starten met een dieet werkt het beter om een gebalanceerd voedingspatroon te ontwikkelen. Op deze manier kun jij jouw zwangerschapskilo’s kwijtraken zonder stress en hongergevoel. Zorg er daarnaast voor dat je voldoende gezonde tussendoortjes in huis hebt om je energieniveau op peil te houden. Daarnaast is het raadzaam om veel water te drinken gedurende de dag. Dit voorkomt niet alleen een hongergevoel, het versnelt ook de spijsvertering en zorgt zo dat voedingsstoffen sneller worden opgenomen.

Het doel van een gebalanceerd voedingspatroon is het binnenkrijgen van voldoende belangrijke voedingsstoffen uit je dagelijkse voeding. Probeer hier bij de keuze voor bepaalde voeding ook rekening mee te houden. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende vette vis in je voedingspatroon. Deze vis een belangrijke bron van essentiële vetzuren en omega-3, stoffen die helpen de ontwikkeling van hersenen en het zenuwstelsel van je kindje te ondersteunen. Mocht je niet voldoende vis eten of zelfs geen vis lusten dan kan een omega-3 supplement uitkomst bieden.

Naast omega-3 zijn calcium en eiwitten een belangrijke voedingsstoffen om voldoende van binnen te krijgen. Calcium ondersteunt de aanmaak van botweefsel voor stevige botten. Calcium kun je bijvoorbeeld halen uit:

  • Melk
  • Yoghurt
  • Kaas
  • Broccoli
  • Amandelen

Zoals gezegd is het ook belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten ondersteunen de aanmaak en het herstel van spierweefsel. Eiwitten kun je bijvoorbeeld halen uit:

  • Kip
  • Kalkoen
  • Kwark
  • Peulvruchten

Door middel van de bovenstaande opsomming willen wij jou handvatten geven om je voedingspatroon aan te passen of te optimaliseren. Wil je hier toch wat hulp bij dan kunnen wij een voedingsschema voor je opstellen.

Afvallen na de zwangerschap via een persoonlijk voedingsschema?

Wij zijn gespecialiseerd in voeding & supplementen. Mocht je er oren naar hebben kunnen wij een voedingsschema maken dat jou helpt met jouw afval race na de zwangerschap. De kosten hiervoor zijn minimaal omdat wij dit zien als extra service voor onze klanten. Na het invullen van het uitgebreide intake formulier gaan onze experts aan de slag. Lees op deze pagina meer informatie over een persoonlijk voedingsschema en de bijbehorende kosten: Persoonlijk voedingsschema

Afvallen-na-zwangerschap-voedingsschema

Afvallen na zwangerschap door middel van borstvoeding?

Of borstvoeding helpt bij het afvallen na zwangerschap is nog onderwerp van discussie, sommige onderzoek zeggen van wel, andere zeggen dat er nauwelijks verschil is tussen het afval patroon van een vrouw die borstvoeding geeft en één de flesvoeding geeft. Wat wel zeker is dat het goed is voor je kindje. Borstvoeding ondersteunt het immuunsysteem en wordt in verband gebracht met nog een aantal andere processen die de gezondheid van je baby ten goede komen. Daarnaast kun je als je borstvoeding geeft ongeveer 300 calorieën bij je dagelijkse behoefte optellen. Maak hier gebruik van, maar gebruik het niet als excuus om maar als te eten wat je zou willen.

Zwangerschapskilo’s kwijtraken door te bewegen

Natuurlijk; je hebt het al druk genoeg na je bevalling, er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden en vermoeidheid speelt ook een rol. Het is daarom lastig om direct serieus te beginnen met sporten, dit kunnen de meeste vrouwen ook pas na zes weken.
Wat je wél kunt doen is geleidelijk opbouwen naar het sporten. Je kunt dus beginnen met rustig wandelen met de kinderwagen. Probeer dit ongeveer 2 tot 2,5 uur per week te doen. Naast voldoende beweging is deze routine ook goed voor andere dingen. Voldoende bewegen helpt bijvoorbeeld tegen depressie, h bij een gezond slaappatroon en zorgt voor minder stress. Buiten dat een heerlijke wandeling met je baby rustgevend kan zijn kun je ook nog wat broodnodige vitamine D tanken in het zonnetje.

Na een tijdje zou je korte stukjes kunnen joggen en uiteindelijk breid je dit uit naar sporten. Doe dit voorzichtig en vraag niet té veel van je lichaam. Op deze manier gaat het afvallen na zwangerschap op een gezonde manier! Twijfel je of je er wel klaar voor bent om weer te gaan sporten? Overleg dan altijd met een arts of andere specialist voordat je de strijd met de zwangerschapskilo’s weer vol aangaat.

Zwangerschapskilo’s kwijtraken in bed

Slaap is zeer belangrijk, niet alleen voor afvallen na zwangerschap; ook voor rust, energie en motivatie. Slaaptekort is killing als je wilt afvallen na zwangerschap. Slaaptekort zorgt er namelijk voor dat je lichaam het stresshormoon cortisol aan gaat maken. Cortisol zorgt er in sommige gevallen zelfs voor dat je juist aankomt. Daarnaast ga je vaak ongezonder eten als vermoeid bent. Je hebt simpelweg geen zin om jezelf en je lichaam goed te verzorgen en kiest voor een makkelijkere, vaak minder gezonde oplossing. Bovendien zul je minder snel naar buiten gaan om lekker te wandelen als je continu vermoeid bent. Probeer dus voldoende te slapen gedurende de dag.

Afvallen na zwangerschap: ja, maar rustig aan

De belangrijkste conclusie die we kunnen trekken is dat het zeker mogelijk is om af te vallen na je zwangerschap, maar gun jezelf de tijd. Na de bevalling is het immers ook tijd om te genieten van je kindje en dan wil je niet continu bezig zijn met wat je eet en hoeveel je beweegt. Probeer een goede balans te vinden in je voeding en de hoeveelheid beweging die je krijgt. Combineer het ook met andere activiteiten door bijvoorbeeld stevig door te wandelen achter de kinderwagen of combineer de bereiding van maaltijden van je baby met die voor jezelf, zodat je zelf ook regelmatig voeding binnenkrijgt.

Er rest ons niets anders je te feliciteren met de geboorte van je kindje en je succes te wensen in je strijdt met de zwangerschapskilo’s. Als wij van Muscle Concepts je kunnen helpen, dan horen we dat uiteraard graag!

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × 2 =