afvallen zonder sporten
Written by Muscle Concepts

Afvallen zonder sporten: is het mogelijk?

Te druk met werk en/of school, de sportschool is te duur, je vindt crosstrainers niks of je kan door een blessure niet veel bewegen? Wat het ook is, je wilt afvallen zonder te sporten. Is dat mogelijk? Het is belangrijk om te beseffen dat ‘abs are made in the kitchen’! Daarmee bedoelen we dat voeding het belangrijkst is om af te vallen. Je kan zoveel sporten als je wilt, als je dat vervolgens gaat ‘compenseren’ door van alles en nog wat naar binnen te werken, heeft het geen zin gehad.
Ja, afvallen zonder sporten is mogelijk. Natuurlijk gaat het proces makkelijker als je actief beweegt en veel sport, maar je kunt ook zeker wat kilo’s vet verbranden zonder te sporten. In dit blog gaan we in op hoe je dit kunt doen. Daarna kun jij aan de slag :-)

Afvallen zonder sporten doe je zo!

Afvallen zonder sporten kun je op een aantal manieren benaderen. Het beste is een combinatie van meerdere benaderingen zodat je het meest effectief kunt afvallen. De drie punten die voor afvallen zonder sporten zeer belangrijk zijn:

  • Voeding
  • Supplementen
  • Lifestyle

De juiste voeding: Afvallen zonder goed dieet is onmogelijk

Zoals al eerder gezegd; voeding is erg belangrijk. Het is moeilijk om af te vallen als je niet goed genoeg let op wat je eet. Daarnaast is het belangrijk om tijdens het afvallen gezonde voeding te eten, zodat je lichaam de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt om het optimaal te laten werken. Uiteindelijk gaat afvallen om het verschil tussen de hoeveelheid calorieën die je eet en hoeveel calorieën je verbruikt. Door gezonde (vezelrijke) voeding te eten, zit je echter sneller vol, waardoor je minder snel de neiging zult hebben om meer te gaan eten. Let dus goed op wat je wél moet eten, niet alleen op wat je niet moet eten.
Moeite met het opstellen van een goed schema of wil je graag begeleiding voor het samenstelling van de juiste dagmenu’s? Wij bieden voedingsschema’s op maat aan. Afgestemd op jouw wensen en opgesteld door deskundigen zelf.

Waar moet je op letten bij ‘de juiste voeding’?

  • Eten dat het metabolisme stimuleert, zoals groenten en vruchten;
  • voldoende goede (gezonde) vetten eten;
  • naarmate de dag vordert minder koolhydraten eten.

Groente en fruit bevatten enzymen, die het metabolisme stimuleren. Daarom raden wij aan om voldoende groente als bloemkool, broccoli, wortels en sperziebonen én voldoende fruit als appels, mandarijnen en pruimen te eten.
Alhoewel vetten vaak in een kwaad daglicht worden gesteld, heeft ons lichaam ze nodig. Natuurlijk moet je wel oppassen met vetten, omdat ze relatief veel calorieën per gram bevatten. Namelijk 9 kcal per gram. Ter vergelijking; eiwitten en koolhydraten bevatten 4 kcal per gram. Ook niet alle vetten zijn gezond. Zo zijn er onverzadigde vetten, verzadigde vetten en transvetten. Transvetten moet je proberen te vermijden (bijvoorbeeld gefrituurd eten en chips). Gezonde vetten (de onverzadigde vetten) zitten in onder andere vis, noten en avocado. Gezonde vetten zijn een bron van energie en verbeteren de weerstand.

Een andere tip het letten op het aantal koolhydraten dat je eet. Het wordt aangeraden om later op de dag minder koolhydraten te eten, omdat je lichaam deze opslaat in de nacht en omzet naar vet. Koolhydraten kunnen eerder op de dag beter gebruikt worden, maar bij het afvallen zul je de totale inname van koolhydraten vaak wel moeten beperken voor een goed resultaat.

Supplementen die afvallen stimuleren

Naast voeding kunnen supplementen ook een bijdrage leveren aan jouw doel en helpen dus bij afvallen zonder sporten. Er zijn supplementen voor afslanken die het afslanken ondersteunen:

  • L-Carnitine
  • Let it Burn
  • CLA
  • Omega 3 visolie

L-Carnitine zet vet om naar energie, waardoor de eiwitgehalte in je lichaam groter blijft en je toch voldoende energie blijft hebben.
Let it Burn! De naam verklapt het misschien al een beetje: het is een fatburner. De Let it Burn van Muscle Concepts heeft geen chemische toevoegingen en is gemaakt op basis van groene thee extract.
CLA is een vorm van Omega 6, een essentieel vetzuur: je lichaam kan het zelf niet aanmaken, het moet worden ingenomen door middel van voeding of supplementen. CLA kan ervoor zorgen dat je lichaam sneller vet verbrandt. Op die manier ondersteunt CLA het lichaam om vet minder snel op te slaan.
Omega 3 visolie stimuleert het metabolisme en zou ook voor meer vetverbranding kunnen zorgen. Daarnaast lijkt het erop dat omega 3 visolie ook zou kunnen zorgen voor een verlaagde eetlust, wat helpt met het consumeren van minder calorieën. Dat is, vooral bij het afvallen zonder sporten, een groot voordeel, omdat de focus dan vooral ligt op voeding. Kinderen met meer omega 3 in hun lichaam hebben minder vaak overgewicht als kinderen met minder omega 3 in hun lichaam. [1]

Afvallen zonder sporten vereist een gezonde lifestyle & discipline!

Lifestyle aanpassingen kunnen ook zeer belangrijk zijn als je wilt afvallen. Tops over wat je wel en niet moet eten hebben we je hierboven aangereikt. Daarom focussen we hier op veranderingen die je kunt maken in je dagelijkse leven, die van invloed zijn op afvallen en die kunnen worden gebruikt bij het afvallen zonder sporten:

  • Enige beweging / activiteit is van groot belang
  • Goed slapen
  • Stress vermijden
  • Koud douchen

Ook al wil of kan je niet sporten, raden we je wel aan om zoveel mogelijk te bewegen waar dat kan. Dit kan het afvallen namelijk sterk ondersteunen. Even in de ochtend op nuchtere maag een wandeling maken of, als het mogelijk is, lopen / fietsen naar de supermarkt. Bij een kantoorbaan heb je weinig beweging, maar door af en toe wat te gaan lopen, kan je ook op kantoor meer bewegen!
Goed slapen en stress vermijden zijn in het algemeen goede tips en zijn dus ook relevant voor het afvallen zonder sporten: je zal minder snel een ‘vreetkick’ hebben. Ook zal je genoeg energie hebben om de dag goed door te komen. Daarnaast maakt het je gemotiveerder, wat altijd goed is bij het afvallen, bijvoorbeeld als je je aan een voedingsschema wilt houden.
Koud douchen klinkt misschien raar, maar kan zeker helpen. Doordat je het koud krijgt wordt het metabolisme gestimuleerd, wat zorgt voor vetverbranding. Het gaat hier dus niet zozeer om het douchen, als wel om het feit dat je je in een koudere temperatuur bevindt.

Gaat het jouw lukken om af te vallen zonder sporten?

Om de blog af te sluiten, geven we je nog een lijstje met tips mee die je kunnen helpen om af te vallen!

  • Eet minder brood/pasta; dit is hoog in koolhydraten
  • Kies vaker voor groenten; dit is laag in calorieën en gezond
  • Probeer intermittent fasting
  • Gebruik een kleiner bord zodat je kleinere porties eet
  • Minder/geen alcohol drinken; dit bevat veel calorieën en vetten
  • Drink geen frisdrank. Deze bevatten veel suikers
  • Drink in plaats hiervan groene thee voor een verbeterde metabolisme
  • Ook voldoende water drinken kan belangrijk zijn voor het remmen van honger/dorst

Deze tips voor afvallen zonder sporten zijn belangrijk om uiteindelijk het gewenste resultaat te behalen. Daarbij staat voeding met stip op nummer één, omdat het simpelweg de belangrijkste factor is. Zonder de juiste voeding is het simpelweg bijna onmogelijk om gezond af te vallen. Ook al lukt het wel, je maakt het jezelf veel moeilijker en het duurt waarschijnlijk een stuk langer, wat van invloed kan zijn op je motivatie.
Als steun bij het afvallen zijn de andere tips zeker handig, maar ze vervangen de effectiviteit van het sporten niet in de zin van dat je kunt gaan stoppen met sporten en deze tips kunt volgen met dezelfde resultaten. Sporten helpt namelijk niet alleen voor het afvallen maar het heeft ook vele andere belangrijke voordelen, zoals meer energie, je psychische toestand (sporten motiveert!) en een betere conditie.
Gebruik het in je voordeel! Natuurlijk zijn dit tips die ook gecombineerd kunnen worden met sporten voor een nóg effectiever resultaat.

Bronvermelding

[1] Omega-3 index, obesity and insulin resistance in children, Burrows T, Collins CE, Garg ML, Int J Pediatr Obes. 2011 Jun;6(2-2):e532-9. doi: 10.3109/17477166.2010.549489. Epub 2011 Jan 12.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

achttien + drie =