afvallen-lukt-niet
Written by Muscle Concepts

Afvallen lukt niet: wat te doen?

Voor velen een maar al te bekend scenario: op het punt komen waarbij afvallen niet meer lukt. In het begin zal je vaak merken dat de kilo’s er wat sneller afgaan, maar het is normaal dat het steeds moeilijker wordt om af te vallen. Dit kan een aantal oorzaken hebben, zoals overmatig suikergebruik of te veel koolhydraten in je voeding. Het kan natuurlijk ook dat je vetpercentage zo laag is dat afvallen nog lastiger gaat worden. In alle gevallen zal er een reden achter zitten waarom je niet kunt afvallen. Afvallen lukt niet? Lees deze blog om erachter te komen hoe dit kan en wat je er aan kunt doen!

Afvallen lukt niet: de oorzaken

Voordat we kijken naar de oplossingen voor het probleem, is het belangrijk om vast te stellen waarom je niet afvalt. De oplossing zit ‘m namelijk vaak in de oorzaak. In een later stadium niet kunnen afvallen staat ook wel bekend als ‘weight loss plateau’: het niet kunnen doorbreken van een ‘plateau’ van gewichtsverlies. Wat kunnen de oorzaken ervan zijn dat je tegen dit knelpunt aanloopt?

  • Het eten van koolhydraatrijke voeding
  • Een matig metabolisme
  • Niet genoeg slaap
  • Weinig activiteit of intensiteit
  • Je let niet goed genoeg op je voeding
  • Je wilt te snel afvallen

Het eten van koolhydraatrijke voeding

Laten we voorop stellen dat koolhydraten niet als ongezond zouden moeten worden gezien en dat het voornamelijk goed is om het belang van koolhydraten na je training in te zien. Koolhydraten zijn goed voor het herstellen na een training, doordat ze je spieren op een snelle manier voorzien van benodigde energie.Toch moet je oppassen met de hoeveelheid koolhydraten die je eet. Ze worden ook vaak gezien als reden van gewichtstoename. Dit komt doordat koolhydraten een relatief grote bron van energie zijn en daarom spelen koolhydraten een grote rol bij het aankomen is gewicht. Dit wordt ook bevestigt door onderzoeken, bijvoorbeeld een onderzoek dat laat zien dat een koolhydraatarm dieet beter is voor gewichtsverlies dan een vetarm dieet. [1]

Een matige metabolisme

Je metabolisme verzwakt naarmate je minder gaat wegen, omdat je lichaam minder energie nodig heeft. Dat betekent dat je minder calorieën zult verbranden naarmate je meer afvalt en dus minder weegt. [2] Dit kan een reden zijn dat je merkt dat je minder snel of niet afvalt. Moet je je hierbij neerleggen? Zeker niet! Meer activiteit en beweging versterkt het metabolisme namelijk. Vooral krachttraining is goed voor het metabolisme. Je valt dus het beste af door sport en actieve beweging te combineren met afvallen!

Niet genoeg slaap

Een reden dat je niet afvalt kan zijn dat je niet genoeg slaap krijgt, waardoor je metabolisme bij afneemt. [3] We hebben hierboven aangegeven hoe een lager metabolisme gewichtsverlies kan afremmen. Onderzoek heeft ook aangegeven dat minder slaap het metabolisme doet afnemen. [4] We adviseren je dan ook zeker om voldoende slaap te krijgen! Daarnaast kan te weinig slaap een hongergevoel en de vetopslag stimuleren. Dit komt door veranderingen in je hormonen. Deze stimulatie is natuurlijk niet bepaald handig als het je doel is om af te vallen…

Weinig activiteit of intensiteit: sport vaker!

Het afvallen lukt niet? Het kan zijn dat je niet voldoende beweegt. Deze heb je misschien vaker gehoord, maar het blijft voor veel mensen een knelpunt. Afvallen kan immers alleen door meer calorieën te verbranden dan je consumeert. Als jij dus weinig of niet beweegt, verklein je de kans om af te vallen, doordat je minder calorieën verbrandt. Het is niet onmogelijk om af te vallen zonder te sporten of veel te bewegen, maar je maakt het jezelf wel lastiger. Daarnaast is het natuurlijk veel gezonder om wel veel te bewegen. Naast weinig activiteit kan een lage intensiteit ook nadelig zijn. Een hoge intensiteit versterkt namelijk het metabolisme en zorgt er ook voor dat je meer vet verliest na de training, wat voor gewichtsverlies natuurlijk een groot voordeel is.

Afvallen lukt niet: je let niet goed genoeg op je voeding

Dit is natuurlijk niet voor iedereen het geval, het is heel goed mogelijk dat je al gezond aan het eten bent. Toch kan het voor sommigen wél een reden zijn dat ze niet afvallen: niet eten op een gezonde manier óf te veel eten. Eens op z’n tijd rijst eten gaat je natuurlijk niet dik maken, maar het regelmatig eten ervan en vaak bijscheppen is op de lange termijn niet zo verstandig als je wilt afvallen. Als je meer wilt weten over afvallen met behulp van de juiste voeding, kun je onze blog lezen over effectief afvallen met voeding.

Je wilt te snel afvallen

Herken je jezelf hier in? Snel voor de zomer nog even die nodige kilo’s kwijtraken? Het is iets wat velen willen, terwijl het juist een knelpunt is. Ten eerste raden we een crashdieet sowieso af, dit kan vele nare gevolgen voor je lichaam hebben. Maar diëten is sowieso niet altijd erg effectief. Sterker nog, diëten kan een voorspeller van gewichtstoename zijn. [5]

Het beste is om het hele proces te zien als een lifestyle, want het is natuurlijk niet de bedoeling om je vol te gaan vreten nadat je je doel hebt bereikt: je zult je lichaam ook gezond moeten houden. Door naar het proces te kijken als een lifestyle zul je ook niet willen haasten om af te vallen. Zolang je gezond bezig blijft, zullen de resultaten vanzelf komen. Geef je lichaam dus ook de rust die het nodig heeft om te herstellen!

Afvallen lukt niet: hoe je het zou kunnen oplossen

We hebben mogelijke oorzaken voor niet kunnen afvallen gegeven. Uit de genoemde oorzaken zul je voor een groot gedeelte wel begrijpen hoe je het probleem dat afvallen niet lukt kunt oplossen. Hieronder de lijst met mogelijke oplossingen voor niet kunnen afvallen:

  • Eet genoeg eiwitten en houdt het koolhydraat- en vetpercentage laag
  • Versterk je metabolisme zodat het afvallen makkelijker gaat
  • Slaap genoeg: goed voor je metabolisme en hormonen
  • Zorg voor genoeg activiteit en beweging, zo val je sneller af
  • Let goed op je voeding: ongezond of te veel eten maakt het afvallen veel moeilijker
  • Probeer niet te snel af te vallen: zie het proces meer als een lifestyle

Vele punten zijn met elkaar verbonden, zoals dat je je metabolisme versterkt door genoeg activiteit, beweging en slaap. Door goed op je voeding te letten, eet je genoeg eiwitten en niet te veel koolhydraten en vetten en door het proces te zien als een lifestyle zul je op een gezonde manier afvallen en ook op een gezond gewicht blijven.

Afvallen lukt niet: het doorbreken van de ‘plateau’

Afvallen lukt niet? Soms is het ook gewoon een kwestie van tijd. Zoals eerder gezegd: geef je lichaam genoeg rust en de tijd om te herstellen. De oplossingen kunnen daarnaast helpen en kunnen ook als tips gezien worden, het is namelijk de bedoeling dat je al de genoemde ‘oplossingen’ sowieso doet. Merk je dat je één of meerdere oplossingen niet volgt? Probeer dat dan te veranderen.
Lang blijven vastzitten in een ‘plateau’ is simpelweg niet mogelijk als je er voldoende aan doet om af te vallen. Zolang je niets verkeerd doet en deze tips volgt, zul je zeker weer gaan merken dat je afvalt!

Bronvermelding

[1] Bueno NB, de Melo IS, de Oliveira SL, da Rocha Ataide T. Very-low-carbohydrate
ketogenic diet v. low-fat diet for long-term weight loss: a meta-analysis of
randomised controlled trials. Br J Nutr. 2013 Oct;110(7):1178-87. doi:
10.1017/S0007114513000548. Epub 2013 May 7. Review. PubMed PMID: 23651522.

[2] Schwartz A, Doucet E. Relative changes in resting energy expenditure during
weight loss: a systematic review. Obes Rev. 2010 Jul;11(7):531-47. doi:
10.1111/j.1467-789X.2009.00654.x. Epub 2009 Sep 17. Review. Erratum in: Obes Rev.
2011 Oct;12(10):884. PubMed PMID: 19761507.

[3] Buxton OM, Cain SW, O’Connor SP, Porter JH, Duffy JF, Wang W, Czeisler CA,
Shea SA. Adverse metabolic consequences in humans of prolonged sleep restriction
combined with circadian disruption. Sci Transl Med. 2012 Apr 11;4(129):129ra43.
doi: 10.1126/scitranslmed.3003200. PubMed PMID: 22496545; PubMed Central PMCID:
PMC3678519.

[4] Spaeth AM, Dinges DF, Goel N. Resting metabolic rate varies by race and by
sleep duration. Obesity (Silver Spring). 2015 Dec;23(12):2349-56. doi:
10.1002/oby.21198. Epub 2015 Nov 5. PubMed PMID: 26538305; PubMed Central PMCID:
PMC4701627.

[5] Lowe, Michael R. et al. “Dieting and Restrained Eating as Prospective Predictors of Weight Gain.” Frontiers in Psychology 4 (2013): 577. PMC. Web. 14 Nov. 2017.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × vier =