afvallen-buik
Written by Muscle Concepts

Afvallen buik: is het fysiek mogelijk?

Velen die willen afvallen zien het liefst als eerste een verschil rondom hun buik. Je mag dan misschien net niet een bierbuik hebben, maar je wilt wel een strakkere buik. Bij het afvallen gaat het er dus om dat je (buik)vet verliest, want de spiermassa wil je natuurlijk behouden! Afvallen buik: is het mogelijk?
Afvallen rondom je buik gaat uiteindelijk gebeuren, als je blijft afvallen. Maar kan je ook direct proberen om af te vallen waar je het zelf wilt? Het liefst zouden we deze vraag met een ‘ja’ beantwoorden en uitleggen waarom, maar helaas is dat niet hoe het zit. Het is niet mogelijk om je lichaam te ‘forceren’ om plaatselijk af te vallen. Natuurlijk is het mogelijk en heel fijn dat je bij het afvallen als eerste een verschil ziet rondom je buik, maar er is geen garantie dat je op een specifieke plek in je lichaam vet gaat verliezen (zoals afvallen buik).

Alleen rondom je buik afvallen, waarom kan het niet?

Er werd vroeger vaak gezegd dat vet kwijtraken op een bepaalde gebied in je lichaam, zoals rondom je buik afvallen, mogelijk is. Dit waren vooral zogenaamde ‘marketingtrucs’, omdat het niet op een bepaalde onderzoek is gebaseerd. Sterker nog, onderzoeken wijzen juist uit dat afvallen op een plaats niet mogelijk is. Hoe zit dat dan?

Waarom plaatselijk afvallen niet kan

Alhoewel we ons hier focussen op afvallen buik, geldt de regel eigenlijk voor het hele lichaam: plaatselijk afvallen is niet mogelijk. Zoals eerder gezegd wijzen onderzoeken hier ook op, bijvoorbeeld een onderzoek [1] waarbij alleen het zwakke been van mensen 12 weken lang werd getraind, gericht op vetverbranding. Elke training (3 in een week) werden er op een machine 960 tot 1200 reps uitgevoerd. Het was succesvol, want er werd vet verloren, maar niet op de plek die getraind werd. Er werd niet specifiek vet verbrandt in het ‘getrainde’ been en er was niet echt verschil met het andere been. Integendeel, er werd meer vet verloren in het bovenlichaam. Dit is slechts een van vele onderzoeken die aantonen dat plaatselijk afvallen niet mogelijk is.
Bij het eten wordt een bepaald deel opgeslagen als vet. Het omgekeerde proces gebeurt als er vet verbrand wordt (door lichaamsbeweging): uit je vetopslag wordt vet verbrand. Maar daarbij kiest het lichaam niet voor de vetopslag die het meest dichtbij het gedeelte van je lichaam dat je traint ligt. Je kunt dus duizenden crunches doen, het gaat er niet voor zorgen dat mensen bij hun buik afvallen (je wordt natuurlijk wel sterker, je traint immers je buikspieren!). Je lichaam gebruikt dus de vetopslag van het hele lichaam om vet te verbranden, en daarbij wordt ook geleidelijk je buikvet verbrandt.

Afvallen buik, hoe kan je hier toch voor zorgen?

Het is duidelijk dat plaatselijk afvallen niet mogelijk is, maar hoe kan men er toch voor zorgen dat ze bij hun buik afvallen? Hier een aantal tips:

  • Gezond eten
  • Blijven trainen
  • Laag vetpercentage hebben

Vaak hoor je dat mensen gewichtsverlies als eerste merken aan het gezicht. Ook wordt er vaak gezegd dat rondom de buik afvallen moeilijk is en dat dit pas als laatst gebeurt. Uiteindelijk zal vetverbranding bij iedereen verschillend zijn en kun je vooraf nooit weten waar je vet zal verbranden, maar voor sommige mensen is buikvet verbranden makkelijker, waardoor het afvallen buik makkelijker wordt, terwijl anderen bijvoorbeeld eerst het vet op hun armen kwijtraken.
Ons advies is om te blijven trainen, ook al zie je niet dat je buik afvalt. Zoals hierbij al beschreven, gaat het proces van vetverbranding bij iedereen anders. Als je dus geen verschil ziet bij je buik terwijl je wel bent afgevallen, zal een ander deel van je lichaam er strakker uitzien. Als je blijft trainen en daarnaast op de juiste manier eet, zal je op een gegeven moment echt wel rondom de buik afvallen. Aan de ene kant kun je dit middels cardio doen om calorieën te verbranden, maar aan de andere kant is krachttraining ook zeer effectief om de buikspieren sterker te maken (en ook met krachttraining verlies je genoeg calorieën!).
Afvallen buik: je wilt dit omdat je echt een grote buikomtrek hebt (en helaas niet door veel buikspieren…) of omdat je net dat stukje vet dat ervoor zorgt dat jouw buikspieren niet te zien zijn wilt kwijtraken. De meeste mensen met zichtbare buikspieren hebben ook een laag vetpercentage, wat best logisch is: door weinig vet te hebben zal je er ‘droger’ uitzien en zul je de buikspieren sneller zien. Voor velen is het dus een kwestie van gezonder eten, de bekende quote zegt niet voor niets: Abs are made in the kitchen!
buik-afvallen

Kunnen supplementen helpen?

Wettelijk mag niet worden gezegd dat supplementen kunnen helpen bij het afvallen. Er zijn echter vele onderzoeken die aanwijzen dat supplementen gewichtsverlies kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door het stimuleren van het metabolisme. Een voorbeeld zijn onderzoeken over cafeïne en groene thee [2,3]. Er wordt in deze onderzoeken duidelijk gezegd dat cafeïne en groene thee met gewichtsverlies worden geassocieerd. Ook L-Carnitine is onderzocht met positieve effecten op afvallen, zoals het stimuleren van het metabolisme. [4]
In hoeverre supplementen jou gaan ondersteunen bij het afvallen kunnen we dus niet zeggen, maar als je wetenschappelijke onderzoeken wilt geloven is er dus wel degelijk een verband tussen supplementen en afvallen.

Conclusie

Je moet niet denken dat het onmogelijk wordt om een strakkere buik als je een tijdje geen buikvet verbrandt, want plaatselijk afvallen is dus niet mogelijk. Een lage vetpercentage is wel nodig als je je buikspieren wilt laten zien, in vele gevallen kiest het lichaam niet als eerst voor vetverbranding bij de buik. Het kan best zo zijn dat gewichtsverlies bij jou het eerst aan je armen of gezicht te merken is. Hoe zorg jij ervoor dat je afvalt bij je buik? Laat ons en andere lezers dat hieronder weten!

Bronvermelding

[1] Ramírez-Campillo R, Andrade DC, Campos-Jara C, Henríquez-Olguín C,
Alvarez-Lepín C, Izquierdo M. Regional fat changes induced by localized muscle
endurance resistance training. J Strength Cond Res. 2013 Aug;27(8):2219-24. doi:
10.1519/JSC.0b013e31827e8681. PubMed PMID: 23222084.

[2] Effects of caffeine on energy metabolism, heart rate, and methylxanthine metabolism in lean and obese women,D. Bracco, J. M. Ferrarra, M. J. Arnaud, E. Jequier, Y. Schutz, American Journal of Physiology – Endocrinology and MetabolismPublished 1 October 1995 Vol. 269 no. 4, E671-E678 DOI.

[3] Westerterp-Plantenga MS, Lejeune MP, Kovacs EM. Body weight loss and weight
maintenance in relation to habitual caffeine intake and green tea
supplementation. Obes Res. 2005 Jul;13(7):1195-204. PubMed PMID: 16076989.

[4] Wall, B. T., Stephens, F. B., Constantin-Teodosiu, D., Marimuthu, K., Macdonald, I. A. and Greenhaff, P. L. (2011), Chronic oral ingestion of l-carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans. The Journal of Physiology, 589: 963–973. doi:10.1113/jphysiol.2010.201343.

Over de Schrijver Muscle Concepts

Muscle Concepts is een uniek sport- en fitness portaal. Muscle Concepts ontwikkelt haar eigen voedingssupplementen, sportsupplementen en sportvoeding met eigen unieke formules! Daarnaast ondersteunt Muscle Concepts zowel sporters als niet-sporters via voedingsschema's & trainschema's!

Jouw doelstelling = Ons doel!

Vragen?
Neem contact met ons op via het contactformulier voor meer informatie, advies over supplementen, begeleiding, personal training & coaching.

And remember: It's a lifestyle!

Bekijk alle berichten
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier × vier =