Written by Muscle Concepts

7 gezonde snacks onder de 200 calorieën

Je wilt graag gezond blijven eten en/of afvallen, maar je houdt zo van snacken? Je bent gelukkig niet de enige. Maar geen zorgen, snacken kan ook op een gezonde manier! Met gezonde snacks kun je afvallen en daarnaast passen deze snacks ook prima in een voedingsschema voor (de fanatiekste) sporters. We hebben er bij dit lijstje gezonde snacks natuurlijk rekening mee gehouden dat je voldoende eiwitten wilt binnenkrijgen. Die ondersteunen je spierherstel, bevatten niet veel calorieën en geven je daarnaast een lekker en vol gevoel. Nu kan er geen excuus meer zijn om aan de ongezonde snacks te gaan zitten!

Snack jezelf gezond!

Iedereen heeft wel eens zin in een lekkere snack, maar als sporter is het wel belangrijk dat je zo gezond mogelijk blijft eten. Daarom willen we gezonde snacks! Daarnaast is variatie van groot belang; steeds hetzelfde eten, daar word je niet zo vrolijk van! Dit lijstje heeft van alles wat, zodat je nooit zonder inspiratie komt te zitten.

1. Magere kwark (met fruit)

Een bak magere kwark van 500 gram bevat net wat meer dan 200 calorieën (en is voor sommigen is dit misschien ook te veel om in een keer weg te eten). Magere kwark is een zeer goede keuze voor een eiwitrijke snack. Het bevat 8 tot 10 gram eiwitten (afhankelijk van merk) per 100 gram magere kwark! Om variatie aan te brengen in deze gezonde snack, kun je een schaal kwark combineren met fruit zoals banaan, druiven en blauwe bessen. Een heerlijke snack!

2. (Griekse) yoghurt met amandelen

Eet je al zo vaak kwark en komt het een beetje je neus uit? Je kunt natuurlijk ook eens voor een ander zuivelproduct kiezen. Griekse yoghurt, 0% vet of 2% vet, is dan de beste keuze. Griekse yoghurt is net even wat romiger en minder zuur dan yoghurt. Tevens is het vrij eiwitrijk en bevat het weinig vet. Met dit lage vetgehalte kom je dus makkelijker laag uit in calorieën. Je kunt eventueel nog een handje amandelen of wat blauwe bessen toevoegen.

3. Komkommer gevuld met tonijn

Van komkommer kun je heel veel eten, want voordat je aan de 200 calorieën zit ben je ongeveer 4 komkommers verder. Echt lekker is anders en je mist hierin natuurlijk je eiwitten. Dus een komkommer gevuld met tonijn is een lekkere caloriearme combi. Snijd de komkommer in kleine plakjes en beleg ze met tonijn. Een erg gezonde snack en ook nogeens rijk aan eiwitten en laag in calorieën en vetten.
Voor de smaak kun je bijvoorbeeld magere kwark en tomaat toevoegen. Het aantal calorieën die deze gezonde snack bevat is afhankelijk van de hoeveelheid, maar je zit hiermee makkelijk onder de 200 calorieën. En dat voor een lekkere & gezonde snack!

4. Rijstwafels met kipfilet

Een gezonde snack als rijstwafels zijn niet rijk aan voedingsstoffen, maar bevatten wel 6 gram koolhydraten per rijstwafel, waar je op moet letten. Een rijstwafel bevat slechts 30 calorieën, maar vult op zichzelf niet echt. Doe daarom één of twee plakjes kipfilet op de rijstwafel en het vult al een stuk beter. Je kunt het eventueel nog wat smaakvoller maken met wat komkommer of tomaat en je kunt voor minder dan 200 calorieën genieten van een lekkere snack: Twee goed gevulde rijstwafels!

5. Sla wrap met kalkoen

Gebruik een groot slablad als een ‘wrap’ en vul het vervolgens met kalkoen, hummus en paprika! Uiteraard kun je ook kiezen voor kip en kun je de wrap met iets anders besmeren. Een lekker en gezond tussendoortje!

6. Fruitsalade

Laat je fantasie los; je kunt allerlei soorten fruit combineren om een lekkere fruitsalade te maken! Banaan, kiwi, appel en wat bessen of druiven is een lekker voorbeeld. Goed om aan je dagelijkse vitamines te komen en bovendien erg lekker door gezond te snacken.

7. (Gevulde) eieren

Twee gekookte eitjes als snack zijn al erg lekker, maar je kunt de eieren ook vullen! Snijd een ei doormidden en vul de halve eieren met bijvoorbeeld avocado (let op de calorieën) en/of guacamole. Je kunt ervoor kiezen om het eigeel op te eten of het eruit te halen. Een gezonde snack om makkelijk aan je eiwitten te komen, want 1 eitje bevat al 7 gram eiwitten!

Bonus! (Gaan met die) banaan met pindakaas

Ja, pindakaas bevat veel calorieën. Meng dus een eetlepel pindakaas (15 gram, 100 calorieën) met een banaan (gesneden in kleine stukjes). Een sterke en gezonde snack dat een voldaan gevoel geeft, bovendien rijk aan eiwitten en vezels. Daarnaast bevat pindakaas ook gezonde vetten.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twintig − negen =